* Ďalšie pomocné materiály na stiahnutie:
1. Vnímať raj ako reálne miesto na zemi a uvedomiť si, že len v reálnych podmienkach mohol človek prežívať reálne vzťahy.
2. Nájsť v tejto úlohe najdôležitejšie vzťahy pre život človeka:
- vzťah k Bohu (sobota)
- vzťah k majetku (záhrada)
- vzťah k ľuďom (žena)
3. Predstaviť si ideálne podmienky raja v akých žili Adam a Eva a zatúžiť prežívať rovnako blízky vzťah s Bohom ako Adam a Eva.
1. Aká je tohoročná hubárska sezóna?
2. Aká bola minulý rok?
3. Hubári si pochvaľujú, že teraz je viac húb v lesoch ako pred r.1989?
4. Čím to je?
5. Chodí viac ľudí na huby?
6. Alebo platí, že čím menej hriechu (real. socializmu) tým viac húb? (A najviac húb bude na novej Zemi?)
7. Alebo to indikuje, že v lesoch sú lepšie podmienky pre huby?
8. Súhlasíte s meraniami, ktoré ukazujú, že po roku 1989 došlo k celkovému výraznému zlepšeniu životného prostredia u nás? (To znamená, že rieky sú čistejšie, vzduch je oveľa menej znečistený, pôda je výrazne menej kontaminovaná, potraviny sú zdravšie a bezpečnejšie.)
1. Prečo skôr uveríme, že raj bolo reálne a ideálne miesto na Zemi, než že dnes máme lepšie životné prostredie ako pred 15 - 20 rokmi?
2. Prečo sa nám tomuto faktu o zlepšení ťažko verí?
3. Prečo sa s tým nevieme stotožniť a tešiť sa z toho, že žijeme v zdravšom prostredí?
4. Prečo by sa všetky veci mali automaticky zhoršovať, i keď žijeme v hriešnom svete?
5. Prečo podvedome, alebo automaticky, vyhľadávame správy o tom ako to s prírodou ide dolu kopcom?
6. Prečo skôr prijmeme správu o hrozbe globálneho otepľovania, než že máme kvalitnejšie životné prostredie?
7. Potrebuje byť neustále strašený? Alebo len strach nás udržuje bdieť?
8. Naozaj ako kresťania musíme ľudí strašiť tým aké katastrofy sa na nás rútia?
9. Prečo si myslíme, že toto strašenie ľudí zmení?
Prečo sa často riadime podľa prístupu, že: "Čím horšie (na svete), tým lepšie (pre nás, lebo budeme skôr v nebi)!" ?
10. Prečo nám nevadí, že je to až príliš egoistické evanjelium?
11. Aký je vlastne kresťanský postoj k životnému prostrediu?
12. Čo Boh vlastne zamýšľal tým, že stvoril pre človeka dokonalé životné prostredie?
13. Čo mal človek prežívať v rajskej záhrade?
14. Čo sa mal človek učiť v rajskej záhrade?
15. K čomu bol človeku v raji vzťah k Bohu?
16. A k čomu je dnes?
17. K čomu bol človeku v raji vzťah k ľuďom a k rodine?
18. A k čomu je dnes?
19. K čomu bol človeku v raji vzťah k záhrade?
20. K čomu bol človeku v raji vzťah k majetku?
21. A k čomu je dnes?
22. Prečo dal Boh Adamovi majetok (vo forme záhrady)? (Veď majetok kazí charakter!)
23. Čo všetko v tvojom živote už stihol pokaziť "majetok"?
24. Odkiaľ Boh vedel, že Adam sa bez cudzej pomoci dokáže postarať o svoje vlastné ž. pr.?
25. Ako sa my staráme o svoje životné prostredie?
26. Ako veľmi je Boh presvedčený o tom, že sa dokážeme o živ. prostredie dobre postarať?
27. A kto by sa o to mal starať, ak nie konkrétny ľudia? Štát?
28. Aký je kresťanský postoj k ochrane živ. prostredia?
29. Oplatí sa ho chrániť, keď aj tak všetko zhorí?
30. V čom je kresťanský postoj k životnému prostrediu iný ako prístup npr. ľudí z Grenpeace (alebo iných sekulárnych environmentálnych zoskupení)?
31. I keď nedosiahneme rajské podmienky, k čomu nás kresťanstvo musí viesť vo vzťahu k prírode?
32. Čo ste sa o tomto dozvedeli počas vyučovania biblických hodín?
33. Prečo sa naša ochrana prírody často krát zúži na citovanie verša "...tí, ktorí kazia zem, budú skazení!, hovorí Pán?" (Zj11: 18)
34. Čo nám k tomu môže povedať Gn 2: 15?
35. Čo to pre Adama znamenalo "obrábať a strážiť?"
36. Znamenalo to aj nevyužívať nerastné bohatstvo na svoju spotrebu a na zvyšovanie životnej úrovne?
37. Čo to znamená pre nás dnes?
38. Ktorým smerom sa máme uberať, a) k trvale udržateľnému rozvoju a obmedzovať spotrebu, alebo b) ísť cestou technologického pokroku, ktorý nahradí nerastné suroviny funkčnými a ekologickými ekvivalentmi?
39. Čo nám teda hovoria slová "obrábať a strážiť" z Gn 2: 15 vzhľadom na naše prostredie?
40. Ako "obrábaš a strážiš" "záhradku", ktorú ti Hospodin zveril?
Boh nás stvoril pre dôležité vzťahy. Jedným z nich je i vzťah k majetku a k prostrediu v ktorom žijeme. Ak nezabudneme, že tento dôležitý vzťah je nám daný Hospodinom, nestane sa na jednej strane, aby sme človeka považovali za votrelca v prírode. Na druhej strane, žiaden obrátený kresťan nie je ľahostajný k tomu, čo sa deje s prostredím a v prostredí , kde žije. Uzdravenie vzťahu k zvereným hodnotám rozvíja a prehlbuje vzťah ako k ľuďom, tak i vzťah k samotnému Bohu. Nech je pre nás Eden ideálom, ku ktorému budeme dorastať už tu na Zemi a ktorý budeme túžiť naplno prežívať na Novej Zemi.
Hriech náš každodenný. Hriech prichádza z minulosti a ovplyvňuje našu prítomnosť. Nádej naša každodenná. Nádej prichádza z budúcnosti a mení hriešnu realitu. Ako? Porozprávame sa o tom o týždeň.
JFK