Biblia vyvyšuje Ježiša Krista ako významný stredobod, ktorý - na kríži - spája všetky narušené vzťahy.
Život v Božej rodine by nám mal pomôcť k vzájomnému zblíženiu aj doma, pretože v oboch prípadoch fungujú rovnaké princípy - princípy lásky, pokory, obetavosti a záujmu o iných.
Nič z toho sa však nedeje automaticky. Naopak, každý z nás musí neprestajne zápasiť s hriešnymi a sebeckými sklonmi našej padlej prirodzenosti.
Aj keď v Ježišovi bolo na kríži celé ľudstvo zmierené s Bohom i navzájom medzi sebou (Ef 2,13-16; Kol 1,21-23), v bežnom živote potrebujeme vždy znovu prežívať a uvedomovať si Ježišovu milosť. Len vďaka nej môže byť jednota každodennou živou skúsenosťou u každého, kto po nej vierou túži. Našťastie, prostredníctvom Ježišovej milosti sa to dá. Aj keď rozhodnutie žiť tak, ako túži náš Pán, musíme urobiť sami.
1. Premýšľať o Kristovi ako o tom, kto má moc napraviť narušené vzťahy.
2. Uviesť niekoľko príkladov (z Biblie, zo života, z vlastnej skúsenosti), keď vďaka Kristovi nastalo zmierenie a náprava vo vzťahoch.
3. Vymenovať konkrétne dôvody, ktoré nám bránia rozhodnúť sa v každodennom živote pre lásku, pokoru, obetavosť, pre záujem o druhých -, aby sme dosiahli nápravu narušených vzťahov v zbore alebo v rodine.
Ježišov kríž odstraňuje prekážky, ktoré rozdeľujú ľudí. V židovskom chráme boli múry, ktoré oddeľovali mužov od žien a Židov od pohanov. Na opis jednoty medzi Židmi a pohanmi v Kristovi používa Pavel rovnaké výrazy, aké použil pri iných rozdeleniach medzi národmi, skupinami ľudí, spoločenskými vrstvami a pohlaviami. "...Aby v sebe z dvoch stvoril jedného nového človeka, nastoľujúc pokoj". (Ef 2,15) Táto dobrá správa pomáha partnerom v manželstve okúsiť jednotu jedného tela. Vierou v Krista sa tiež môžu napraviť dlho narušené vzťahy medzi rodinami.
"Nakreslite veľký kruh, do ktorého stredu vedie mnoho čiar. Čím bližšie sú čiary ku stredu, tým bližšie sú jedna k druhej... Čím bližšie prichádzame ku Kristovi, tým bližšie budeme jeden k druhému." (AH 179)
"Medzi otcom a synom, manželom a manželkou... stojí Kristus, Prostredník, či už si to uvedomujú alebo nie. Sami nedokážeme nadviazať kontakt s vonkajším svetom. Dá sa to len cez neho, cez jeho slovo a prostredníctvom toho, že ho nasledujeme." (Dietrich Bonhoeffer)
1. Ježiš je ako liečivý balzam na narušené vzťahy v rodine
2. Jednota manželov je dosiahnuteľná skutočnosť, nielen nebeský ideál
3. Kristus je prostredník medzi nami
V tejto modlitbe Ježiš myslel na jednotu medzi svojimi nasledovníkmi. Jej základom je žiť láskou agapé. Agapé sa v tejto modlitbe a na mnohých ďalších miestach Novej zmluvy používa na opis Božej lásky. Láska je samotnou podstatou Boha a podľa nej sa rozpoznávajú aj Ježišovi nasledovníci. Božia láska nie je hriešnemu ľudskému srdcu prirodzená. Do života človeka prichádza vtedy, keď Ježiš prostredníctvom svojho Ducha prebýva v kresťanovi.
"To je moje prikázanie, aby ste sa milovali navzájom tak, ako som vás miloval ja." (Ján 15,12) Učeník Ján, ktorý tieto slová napísal, nebol kedysi láskavý, ale pyšný, mocichtivý, kritický a veľmi prchký. Neskôr v živote spomínal, ako ho Ježiš napriek týmto vlastnostiam miloval. Ježišova láska postupne menila Jána a urobila ho schopným milovať iných. "My milujeme, lebo on nás miloval ako prvý," (1 Ján 4,19) napísal Ján, a "keď si nás Boh tak zamiloval, aj my sa máme navzájom milovať" (v. 11).
1. Boh je agapé
2. Ježiš nás miluje aj napriek tomu, akí sme - to je agapé
3. Kresťan je agapé, keď miluje svojho blížneho i napriek tomu, aký je
Sme ľudia a naša prirodzenosť je nakazená hriechom. Azda najlepším príkladom tejto skazenosti je kliatba sebectva. Zdá sa, že sebeckí sa rodíme. Sebectvo vidíme už u malých detí, ktorých základnou vlastnosťou je, že všetko chcú pre seba. Mne, mne, mne... Keď sa z nás stanú dospelí ľudia, prejaví sa táto vlastnosť oveľa horším spôsobom - a to najmä doma, medzi svojimi.
Ježiš prišiel urobiť zmenu. V Písme máme zasľúbenie, že vďaka Kristovi nemusíme byť ovládaní touto zničujúcou charakterovou vlastnosťou. Celý jeho život je dokonalým príkladom, čo to znamená žiť nesebecky. Kým nezačneme žiť tak, ako žil Ježiš (1 Ján 2,6), stále nás bude premáhať túžba žiť len pre seba.
Ako napísala Ellen Whiteová, keby sme pýchu a sebectvo nechali bokom, mnohé problémy by sa vyriešili veľmi rýchlo -, oveľa skôr, než by z toho vznikol vážny problém, ktorý by sa mohol nakoniec zmeniť na niečo strašné a ohavné. Všetci členovia rodiny, zvlášť rodičia, sa musia pod krížom (ktorý je v celom vesmíre najväčším príkladom nesebeckosti) zbaviť tohto hriechu, aj keby si to vyžadovalo neustále sa vracať ku krížu a pokľaknúť vo viere, v slzách a pokore na modlitbe.
1. Sebectvo - základná výbava každého človeka
2. Sebectvo - základný problém každého človeka
3. Sebectvo mizne iba pod krížom, na kolenách
Slovo "podriadiť", "poddať sa" (Ef 5,21) znamená pokoriť sa a ponížiť pred iným človekom na základe dobrovoľného rozhodnutia. Tento zvláštny princíp vidíme u Ježiša (Mat 20,26-28; Ján 13,4.5; Fil 2,5-8) a je charakteristický pre všetkých, ktorí sú naplnení jeho Duchom (Ef 5,18). "V bázni pred Kristom" je to, čo motivuje ľudí takto sa podriadiť (v. 21). Obojstranná obetavosť bola - a stále aj je - revolučným prvkom kresťanského učenia v oblasti spoločenských vzťahov. Výsledkom je, že všetci bez výnimky sú jedno v Kristovi.
Princíp, ktorý platí v rodine. Miesto, kde si môžeme kresťanskú podriadenosť overiť, je domov. Ak tento princíp funguje tu, dramatickú zmenu spôsobí aj v cirkvi. Pavel hneď po predstavení princípu podriadenosti prechádza k jeho aplikácii v rodinách.
Text Ef 5,22-6,9 sa týka troch typov vzťahov - tých najbežnejších, a predsa tak poznačených hriechom. Zámerom nie je posilniť existujúci spoločenský poriadok, ale ukázať, ako pôsobí viera v Krista, aké je to radikálne iné, keď sa veriaci dobrovoľne podriadia jedni druhým.
Tým, čo majú v spoločnosti väčšiu moc - manželom, rodičom, pánom -, sa prihovára vždy ako druhým. Každý dostáva príkaz úplne nezvyčajný pre vtedajšiu kultúru. Veriacich prvého storočia museli tieto príkazy naozaj prekvapiť. Pavlove rady sú orientované na kríž, čo je jediná cesta ako vo vzťahoch prežívať skutočnú jednotu.
1. Podriadenosť - základná výbava Ježišovej osobnosti
2. Podriadenosť - základný spôsob ako dosiahnuť jednotu
3. Keď sa podriadia silnejší slabším v cirkvi, dramaticky to zmení celú spoločnosť
Základom jednoty a súdržnosti rodiny je vernosť a oddanosť jej členov, počnúc vernosťou manželov, záujmom a starostlivosťou jedného o druhého. Žiaľ, už v biblických dejinách sa stretávame s tým, že sľuby boli porušené, dôvera sklamaná a vernosť chýbala tam, kde mala tvoriť základ vzťahu. V Písme však nachádzame aj dojímavé príbehy obyčajných ľudí, ktorí s Božou pomocou zostali verní svojim priateľom a rodinám a svoje sľuby dodržali.
Ak sa rozhodneme pre život s druhým človekom - to znamená oženiť sa alebo vydať, mať vlastné dieťa alebo si dieťa osvojiť - musíme byť ochotní vzdať sa seba, aby sme sa v budúcnosti mohli rozhodovať inak, vzdať sa vlády nad dôležitou oblasťou nášho života. Zákony môžu zabrániť negatívnemu správaniu; ak však chceme, aby sa vzťahy medzi manželmi a v rodine prehlbovali, potrebujú lásku.
1. Štyri biblické príklady o vzťahoch lásky
2. Milovať znamená vzdať sa samého seba
3. Vzdať sa samého seba znamená nájsť samého seba a prežívať vzťahy lásky a dôvery
Jednota - prvoradá úloha. "Najdôležitejšou úlohou kresťanov je zjednotiť sa v rodine... Čím viac sú členovia rodiny zjednotení doma, tým lepší a povznášajúcejší bude vplyv, ktorý otec, matka, synovia a dcéry šíria mimo domova." (AH 37)
Tajomstvo jednoty v rodine. "Príčinou rozdelenia a nezhôd v rodine a v cirkvi je odlúčenie od Krista. Čím bližšie sme pri Kristovi, tým bližšie sme k sebe navzájom. Tajomstvo skutočnej jednoty v cirkvi a v rodine nespočíva v diplomacii, riadení, nadľudskom úsilí zdolať všetky ťažkosti - aj keď aj to je potrebné -, ale v spojení s Kristom." (AH 179)
1. Ktoré sily v spolonosti negatívne pôsobia na jednotu rodiny? Aké praktické riešenia môžeš navrhnú rodine, ktorá s týmito vplyvmi zápasí?
2. Je vo vašom zbore rodina, ktorej hrozí rozpadnutie? Akým spôsobom by ste v tomto kritickom období mohli ako trieda pomôc každému jej lenovi?
3. Uvažujte spolone o otázke podriadenosti. Ako jej máme rozumie z kresanského pohadu? Ako môže by tento princíp zneužitý?
Biblia vyvyšuje Ježiša Krista ako najvýznamnejší bod evanjelia. Svojou smrťou na kríži Ježiš zbližuje ľudí a obnovuje narušené vzťahy. Svojou láskou sa snaží získať priazeň hriešnikov a zmieriť ich navzájom. Výsledkom takého zmierenia je príjemné a dobrosrdečné spoločenstvo, ktoré oslovuje svet a oslavuje Boha.
Západ slnka 17.18