Ježiš je nielen náš Veľkňaz, ale aj náš Kráľ.
Králi zohrávali v dejinách kľúčovú úlohu. Pretože mali v rukách moc, osud národa závisel od ich povahy. Izraelský národ nebol spokojný so sudcami ako vodcami národa. Chcel kráľa. Dostal ho, a nie jedného, ale mnohých.
Biblia predstavuje Ježiša ako kráľa. Ježiš je dokonca Kráľ kráľov. (Zj 17,14; 19,16) V liste Židom je Ježiš - Kňaz a Kráľ - viac ako dobrotivý Vládca. Charakter jeho vlády, jeho zákonov a jeho služby mu umožňuje vykonať pre nás nesmierne veľa. V tejto úlohe sa bližšie pozrieme na Ježiša ako kráľa.
Ako predstavuje list Židom Kristovo kráľovstvo? Ako predstavuje Ježiša v úlohe kráľa Stará zmluva? Prečo je veľmi dôležité, aký charakter má kráľ? Čo pre nás robí Ježiš ako náš Kráľ?
1. Predstaviť Ježišovo kraľovanie, ako je opísané v liste Židom.
2. Ukázať, že Ježišova úloha kráľa je opísaná v Starej zmluve.
3. Ukázať príklady, čo Ježiš ako kráľ pre nás znamená.
Žid 1 je hymnou na oslavu nášho Pána Ježiša Krista. Prostredníctvom neho sa k nám prihovára Boh. (v. 1) Ježiš je dokonalou podobou Boha Otca. (v. 4) Verše 2 a 3 sú zhrnutím Kristovej existencie: Začínajú jeho preexistenciou, pokračujú pobytom na zemi a dotýkajú sa jeho vyvýšenia. Ježiš má účasť na Božej vláde a jeho kraľovaní. Po svojom vyvýšení prevyšuje anjelov. (v. 4)
Žid 1,4-14 je oslavou Ježiša. Všimnite si stúpajúcu tendenciu výrazov: (1) Ježiš je Syn (v. 5); (2) výzva klaňať sa Ježišovi (v. 6); (3) Ježiš je Kráľ a Boh na veky vekov (v. 8.9); (4) Ježiš je Stvoriteľ (v. 10-12); (5) Ježiš sa podieľa na Božej vláde a všetko mu bude podriadené. (v. 13)
Aj keď sa s myšlienkou kraľovania stretávame v celej knihe, najjasnejšie je vyjadrená v prvej kapitole. "Tento výraz predstavuje všemohúcnosť Pána Ježiša." (7BC 921)
Je zaujímavé, že v liste Židom Ježiš nie je ani raz označený priamo ako "kráľ". Napriek tomu, mnohé výrazy a zmienky o ňom to jasne naznačujú. (Žid 1,8.9; 2,7.8; 10,13) Ako dokazujú, že Ježiš je náš Kráľ?
Zmienky o Ježišovom kraľovaní sú v liste Židom dosť nápadné. Ježiš má večný trón. V rukách drží žezlo spravodlivosti. Je kráľom, ktorému sa napokon každý a všetko podriadi. Predobrazom Ježiša Krista je kráľ Melchisedek. (Žid 7,1-3) Celý list jasne hovorí o tom, že Ježiš je Kráľ vesmíru.
1. Ježiš je kráľ.
2. Jeho "večný" trón je po Božej pravici.
3. Ako nás ovplyvňuje náš kráľ.
Téma kraľovania v liste Židom sa zakladá na mnohých starozmluvných zmienkach, napríklad Ž 2; 45 a 110. S citátmi zo Ž 110 sa stretávame takmer v celom liste. Tento žalm je osnovou prvej kapitoly listu Židom. Žid 1,3 je nepriamou zmienkou Ž 110,1. Podobne aj ďalšie verše tejto kapitoly (v. 13) pochádzajú zo Ž 110,1. Medzi týmito dvoma veršami (v. 3 a 13) je ďalších šesť starozmluvných citátov, ktoré hovoria o Ježišovom kraľovaní.
Žalm 110, napísaný Dávidom, je v Novej zmluve citovaný viackrát. Prvý verš sa zmieňuje o ustanovení kráľa; štvrtý o tom, že mu bol udelený kňazský úrad. Ďalšie verše hovoria o svetovom panstve tohto kráľa. Boh rozdrví jeho nepriateľov. Tento kráľ bude mať podiel na kraľovaní Hospodina. Bude tiež kňazom naveky, a súčasne kráľom, čo je dosť netradičné, pretože v izraelských dejinách sa nestretávame s tým, aby niektorý kráľ z rodu Dávidovho slúžil zároveň ako kňaz.
Preto je to proroctvo priamo o Mesiášovi. Toto zasľúbenie sa týka len jeho.
V starovekom židovskom myslení existovali dvaja Mesiáši - Mesiáš ako kráľ (z pokolenia Júdovho) a Mesiáš ako kňaz (z pokolenia Léviho). V liste Židom sú spojení do jednej osoby Mesiáša - Ježiša. S touto témou sa stretávame v celom liste.
1. Predpovedaný kňaz a kráľ.
2. Ježiš sa na túto skutočnosť odvoláva.
Ako kresťania veríme vo večnú preexistenciu Ježiša Krista. To znamená, že nie je stvorenou bytosťou. Jestvuje od večnosti a vládne s Otcom. Autor listu Židom však nechce diskutovať o podstate a rozsahu Synovej vlády pred jeho vtelením.
Naopak. Preňho je dôležité, že Kristus začal vládnuť po svojej smrti, vzkriesení a nanebovstúpení, keď sa potom, čo "dokonal očistenie od hriechov", posadil po Božej pravici. (Žid 1,3) Po ponížení prostredníctvom vtelenia a smrti nasledovalo vzkriesenie a vyvýšenie. (2,6-9) Najprv kríž, potom koruna. (Žid 12,2)
Všimni si, že aj Peter cituje Ž 110,1. Vysvetľuje ho ako vyvýšenie Ježiša Krista za kráľa po jeho vzkriesení a nanebovstúpení. Viditeľným znamením tejto udalosti na zemi bol dar Ducha Svätého na Turíce. V Sk 5,30-32 sa Peter opäť vracia k tejto téme.
Ježiš sa stáva kráľom po tom, čo priniesol ľudstvu spasenie. Spasenie preto úzko súvisí s kraľovaním. Podobne ako spasenie, ani jeho kraľovanie sa nikdy nekončí. Jeho trón stojí naveky.
Aj keď Ježiš vládne svojim anjelom, svätým a všetkým nebešťanom už teraz, má nepriateľov, ktorí mu budú napokon podrobení. Nastolenie jeho vlády vo vesmírnom rozsahu je vecou budúcnosti. Stane sa tak na konci, keď už nebude hriechu a hriešnikov, keď všetky otázky veľkého sporu budú s konečnou platnosťou vyriešené a keď Boh a jeho vláda budú navždy obhájené.
1. Potvrdenie Ježišovho postavenia v nebi.
2. Vzťah medzi Ježišovým dielom spásy a jeho korunovaním.
Pretože hodnosť kráľa v nás môže vyvolať rôzne pocity (u niekoho dobré, u niekoho zlé), musíme pochopiť, aký kráľ je Ježiš. Uvádzame preto päť hlavných charakteristických čŕt:
Kráľ pokoja. Podobne ako Melchisedek, aj Ježiš je Kráľ pokoja. Označenie "Salem" sa spája s hebrejským výrazom "šalom", čo znamená pokoj, úplnosť, blaho. Zahrnuje tiež zdravie, dobré vzťahy s inými, priateľstvo a dokonca myšlienku spasenia. Pokoj je podstatou Ježišovho charakteru.
Kráľ pravdy a spravodlivosti. Ježiš je spravodlivý a absolútne čestný. Ježiš miluje spravodlivosť a nenávidí hriech. "Milovať spravodlivosť je oveľa lepšie než len robiť spravodlivosť... Pracovať preto, že je to moja povinnosť, je chvályhodné. No pracovať z lásky je oveľa krajšou skúsenosťou..." (7BC 400)
Sebaobetujúca láska a dobrota. Ježiš žil a žije pre druhých. Nevyhýba sa utrpeniu a smrti, najmä keď to prinesie spasenie nesčíselným zástupom.
Pokorný a slúžiaci vodca. Ježiš je zvrchovaným Pánom vesmíru. Napriek tomu nás nazýva svojimi bratmi a sestrami. Aj keď je Kráľom kráľov, je označený ako sluha. Je dokonalým príkladom slúžiaceho vodcu.
Nemenný. Tento bod neznamená, že Ježiš nevníma našu radosť, náš smútok, chvíle ťažkých rozhodnutí a nereaguje na ne. Chce nás uistiť, že jeho láska, dobrota a spravodlivosť nikdy nezlyhajú, nikdy sa nemenia a neprestávajú. Vždy sa môžeme naňho spoľahnúť.
1. Vlastnosti a charakter Ježiša Krista.
2. Vplyv jeho charakteru na jeho deti.
Včera sme hovorili o tom, aký kráľ je Ježiš. Dnes sa sústredíme na jeho dielo pre nás. Činy prezrádzajú náš charakter. To prirodzene znamená, že povaha a činy veľmi úzko spolu súvisia. Videli sme, aké krásne vlastnosti sú pripísané Ježišovi. Z toho vyplýva otázka: Čo to znamená pre nás?
List Židom nehovorí o Ježišovi, ktorý je v nejakom vzduchoprázdne. Je o Ježišovi, ktorý sa usiluje o to, aby nás zachránil od strašných následkov hriechu. Hovorí nielen o Ježišovi, ktorý nás chce vykúpiť od večnej smrti, ale aj o tom, čo robí teraz pre nás. Chce nám pomôcť, aby sme si v tomto svete vedeli poradiť. V boji viery nám chce dať pokoj, silu a istotu, aby sme vytrvali až do konca, kde nás čaká koruna slávy.
To je posolstvo listu Židom, ktoré nám odovzdáva rozličným spôsobom. Pavel to pripomínal veriacim vždy znovu a znovu a píše to aj nám dnes.
1. Dielo Ježiša Krista.
2. To, čo Ježiš urobil, má význam pre nás.
"Videla som inú lúku, plnú rôznych druhov kvetov. Ako som ich trhala, zvolala som: ´Nikdy nezvädnú.´ Potom som videla lúku s vysokou trávou, nádhernú na pohľad! Živá zeleň s nádychom striebra a zlata sa hrdo vlnila na slávu Ježiša Kráľa. Potom sme vstúpili na lúku plnú rôznych druhov zvierat. Bol tam lev, baránok, leopard, vlk - a všetky v dokonalej jednote. Prechádzali sme sa pomedzi ne a oni šli pokojne za nami. Potom sme vošli do lesa, ale nie do takého tmavého, aký máme tu. Nie, nie. V lese bolo svetlo a všade samá nádhera. Konáre stromov sa vlnili sem a tam a my všetci sme zvolali: Budeme ´bývať i na púšti bezpečne a spávať po lesoch´. Prešli sme lesom, pretože sme boli na ceste na vrch Sion." (1T 68)
"Cesta do neba je namáhavá. Rastú na nej tŕne a hlohy. Po neschodnej ceste však môžeme kráčať s veselou mysľou, vediac, že Ježiš, Kráľ slávy, ňou šiel pred nami." (R&H, 10.6.1852)
1. Prečo je v liste Židom Ježiš predstavený ako kráľ? Niektorým kresťanom sa tento titul nepáči a radi by ho nahradili iným. Čo si o tom myslíš ty? Ktoré myšlienky chce predstava Ježiša ako kráľa vyjadriť?
2. Kraľovanie v sebe zahrnuje moc kráľa a podriadenie občanov. Mnohé spoločenstvá odmietajú myšlienku autority. Uprednostňujú vzťah, kde Boh je ich priateľom, dokonca kamarátom, pred vzťahom, kde Boh je zvrchovaným Vládcom celého vesmíru. Akému vzťahu by si dal prednosť? Čo znamená v praktickom živote prijať Boha ako Pána? Ak to urobíme, ako to ovplyvní náš každodenný život?
3. V tomto týždni sme hovorili, čo všetko Ježiš pre nás urobil, aby nás zachránil. Napriek tomu mnohí z tých, čo to vedia, budú zatratení. Prečo?
Ježiš nie je obyčajný kráľ. Kristus je Kňaz a Kráľ zároveň a jeho kráľovstvo, podobne ako jeho kňazstvo, sa týka priamo človeka. Ježiš v úrade Kráľa a Kňaza začína ďalšiu fázu plánu vykúpenia. Čitatelia listu Židom sa naňho môžu spoľahnúť po každej stránke. Vo svojom Kráľovi môžu nájsť dostačujúce odpustenie, spasenie, pochopenie, silu aj pomoc.
Západ slnka 20.47