Milovaní, nedivte sa ohňu utrpenia, ktorý na vás prišiel, aby vás skúšal, ako keby sa vám prihodilo niečo neslýchané, ale tou mierou, akou máte účasť na utrpeniach Kristových, sa radujte, aby ste sa s plesaním radovali aj pri zjavení jeho slávy. (1 Pet 4,12.13)
V chemických laboratóriách sa robia pokusy, pri ktorých sa v žiaruvzdornom tégliku zohrieva materiál na vysokú teplotu. Zvyšovaním teploty sa materiál buď roztápa, vyparuje, prská, alebo horí. Závisí to od druhu chemickej látky. Takýto pokus by sme mohli nazvať skúška ohňom.
Skúška je v slovníku de?novanáakozisťovaniealebooverovaniekvality,vlastnostíčiprimeranosti. To nám pomáha pochopiť, čo niekedy prežívame v našom duchovnom živote. V tejto úlohe sa sústredíme na niektoré dôvody, pre ktoré sa možno náhle ocitneme pod tlakom skúšok. Práve takéto okolnosti sú podnetom, aby sa náš charakter menil, budoval a rozvíjal. Pomôže nám to uvedomiť si, čo Boh koná v našom živote, aby keď príde skúška, vedeli sme primerane reagovať.
Čo je príčinou ťažkostí, s ktorými sa v živote stretávame?
Nepríjemné prekvapenia môžu byť rôzne. Auto náhle zmenilo smer a vyšlo na chodník, kde ste stáli. Znenazdania vám prišlo oznámenie, že ste stratili prácu. Lekár vám po vyšetrení oznámil zlú správu. Zradil vás človek, ktorého ste milovali a o ktorom ste si mysleli, že vás má rád. Bolesť je zlá, no keď sa k nej pridá prvok prekvapenia, je to vždy oveľa horšie.
V tejto úlohe budeme hovoriť o niekoľkých konkrétnych typoch ťažkých situácií a skúšok, ktoré nás môžu prekvapiť, ale nemali by nás zaskočiť.
Peter vyzýva svojich čitateľov, aby sa nenechali chytiť do pasce a nedomnievali sa, že utrpenie a skúšky sa kresťanov netýkajú. Skôr by ich mali považovať za niečo normálne, čo môžu a aj by mali očakávať.
Slovo "oheň" vo výraze "oheň utrpenia" pochádza z gréckeho slova, ktoré znamená aj "upálenie" či "pec". Skúsenosť takéhoto utrpenia by sme mohli považovať za "proces tavenia", skúšku ohňom.
Mnohých z nás ťažkosti a utrpenia prekvapia a zaskočia. Je to preto, že sa na kresťanský život pozeráme príliš zjednodušene. Vieme, že existujú dve strany - Boh, ktorý je dobrý, a satan, ktorý je zlý. Často sa stáva, že všetko, čo považujeme za dobré, automaticky dávame do súvisu s Bohom a všetko, čo považujeme za zlé, spájame so satanom. Ale život nie je taký čierno-biely. Naše pocity nemôžeme použiť ako kritérium, na základe ktorého rozhodneme o tom, čo je od Boha a čo od satana. Život s Bohom môže byť niekedy veľmi náročný a ťažký. Naopak, môže sa nám zdať, že nasledovanie satana prináša určitý zisk. Jób, ktorý bol spravodlivý a predsa veľmi trpel, sa dotýka tohto problému, keď sa Boha pýta: "Prečo ostávajú bezbožníci nažive? Dosahujú vysoký vek, ba aj zbohatnú." (Jób 21,7)
Pozoroval si niekedy hladného leva? Naháňa nám strach, pretože vieme, že má schopnosť chytiť a zožrať takmer každú obeť, ktorú si vyhliadne. Peter hovorí, že satan sa nás chce zmocniť podobným spôsobom. Dôsledky jeho túžby ničiť a zabíjať, ktoré vidíme okolo seba, sú tragické. Smrť, utrpenie, pokrivené a zvrátené morálne hodnoty môžeme pozorovať všade - prakticky sa tomu nedá vyhnúť.
Peter píše tieto slová v súvislosti so satanovými útokmi na kresťanskú vieru. Povedali sme, že satan pracuje najrozmanitejšími spôsobmi. Aj keď si musíme dávať pozor na existenciu a moc nášho nepriateľa, nikdy sa nemáme nechať zastrašiť. Vždy pamätajme na to, že Ježiš premohol satana a že satan je porazený nepriateľ. Kým sme v spojení s Ježišom, kým sa ho vo viere pevne držíme, nikto nás nemôže pripraviť o Kristom darované víťazstvo. Vďaka prijatiu Ježišovej obete sme sa totiž postavili na stranu víťaza.
Všetko, čo robíme, má svoje následky. Ak stojíme so zmrzlinou na horúcom slnku, určite sa roztopí. Príčina a následok idú vždy ruka v ruke. Bez ohľadu na to, ako zúfalo by sme chceli, aby to bolo inak, platí to aj o hriechu. Vždy má svoje následky. Nie je to tak, že Boh sedí v nebi a dáva pozor, čo zlé by mohol urobiť ľuďom, ktorí zhrešili. Nie. Hriech so sebou automaticky prináša následky.
Problém je v tom, že my si často myslíme, že môžeme Boha oklamať a zhrešiť "bez následkov". Ale to sa nemôže stať. Pavol veľmi jasne hovorí, že hriech má svoje následky nielen čo sa týka večnosti, ale prináša bolesť a utrpenie aj v živote tu na zemi.
V niekoľkých predošlých veršoch sa Pavol vyjadruje o týchto následkoch ako o "Božom hneve". (v. 18) Boží hnev v tejto pasáži znamená, že Boh dovolil, aby ľudia žali to, čo zasiali. Dokonca ani v prípade kresťanov Boh nezasiahne vždy, aby odstránil bolesť, ktorá je ovocím nášho konania. Mnohokrát utrpenie dovolí, aby sme pochopili, aký škodlivý a odporný je náš hriech.
Uvedené princípy platia nielen v súvislosti s Božím morálnym zákonom. Naše telo je Božím príbytkom. Ak porušujeme Bohom dané zdravotné zákonitosti a svoje telo trápime nezdravou stravou, nedostatkom fyzickej aktivity alebo chronickou prepracovanosťou, ako následok sa môžu dostaviť problémy a ťažkosti, ktorým by sme sa mohli za istých okolností vyhnúť.
"Ak Duch Boží prináša do tvojej mysle slovo od Pána, ktoré ťa raní, môžeš si byť istý, že v tvojom živote je niečo, čo ťa chce raniť na smrť." (Oswald Chambers)
Božie "pretavenie" a "preskúšanie" je pomerne drastické. Existujú tri dôvody, prečo to môžeme chápať ako "skúšku ohňom". (1) Keď nás Boh pomocou okolností upozorňuje na náš hriech, cítime bolesť. Len o niekoľko veršov skôr Jeremiáš smutne píše: "Mechy fúkajú, len olovo tečie z ohňa, nadarmo tavič roztápa, zlí sa nedajú oddeliť." (Jer 6,29) Niekedy Boh musí urobiť niečo drastické, aby upútal našu pozornosť. (2) Keď cítime ľútosť nad hriechom, ktorý teraz jasne vidíme, prežívame mučivú úzkosť. (3) Keď pociťujeme bezvýchodiskovosť, snažíme sa žiť inak. Je ťažké zotrvať v rozhodnutí vzdať sa toho, čo bolo dlho súčasťou nášho života.
Medzi orezaním a zrezaním je veľký rozdiel. Stromy zrežeme, ak ich už nechceme. Ale ak chceme, aby prinášali viac ovocia, orežeme ich. Pri obidvoch procesoch potrebujeme ostrý nástroj. Orezať vlastne znamená odrezať niektoré časti stromu. Záhradníkovi-nováčikovi sa môže zdať, že strom ničíme. V súvislosti s tým Bruce Wilkinson píše: "Modlíš sa o Božie hojné požehnanie a úpenlivo prosíš, aby si sa viac podobal jeho Synovi? Ak je tvoja odpoveď áno, potom žiadaš, aby ťa orezal."
Čo mal Pavel na mysli, keď povedal, že mu bol daný "do tela osteň"? (2 Kor 12,7) Názory sú rôzne - od neustálych útokov nepriateľa až po rečové problémy. Ellen Whiteová však poznamenáva, že mal problém so zrakom. (6BC 1107) Pavel sa domnieval, že ten "osteň" mu bol "daný".
Všimni si, že Pavlov "osteň" mal jasný účel - "aby som sa nepovyšoval". (v. 7) Nebolo to pre nejaký konkrétny hriech, ktorého sa dopustil, ale aby ho chránil od hriechu v budúcnosti. Pavol priznáva, že má sklon k hriechu a tento "osteň" ho má pred ním chrániť.
"Ten, ktorý vidí do srdca, pozná charakter človeka lepšie, než on sám. Vie, že niektorí majú silu a schopnosti, ktoré, keby boli správne usmernené, mohli byť použité v Jeho diele. Aby objavili nedostatky svojho charakteru, o ktorých ani nevedeli, vo svojej prozreteľnosti ich privádza do rôznych situácií a okolností. Dáva im príležitosť napraviť ich a stať sa schopnými pre Jeho službu. Aby boli očistení, často dopustí i plamene utrpenia. Skúšky svedčia o tom, že Pán Ježiš v nás vidí niečo vzácne a chce to rozvinúť. Keby v nás nevidel nič, čím by mohol osláviť svoje meno, nestrácal by s nami čas. Nehádže do svojej pece bezcenné kamene. Čistí len cennú rudu. Kováč dáva železo a oceľ do ohňa, aby zistil, o aký druh kovu ide. Pán dovolí, aby boli jeho vyvolení hodení do pece utrpenia, aby sa ukázala ich povaha a spôsobilosť pre Božie dielo." (CZ 338; MH 471)
1. Niesť dôsledky svojich hriechov môže byť niekedy naozaj ťažké. "Môže byť môj vzťah s Bohom opäť urovnaný?" pýtame sa. Akými zasľúbeniami nás Boh povzbudzuje, aby sme v takom čase vydržali a nevzdávali sa? (pozri Rim 5,1-11) Čo by si povedal človeku, ktorý by ti položil takúto otázku?
2. Čo chce E. Whiteová v uvedenom citáte povedať slovami "vo svojej prozreteľnosti"? Podľa čoho vieš, že sa niečo deje podľa Božej prozreteľnosti? Ktoré činy Božej "prozreteľnosti" viedli v tvojom živote ku skúškam? Uvažujte o tom, čo si sa vtedy naučil. Ako môžeš pomôcť človeku, ktorý rozmýšľa o tom, či niektoré udalosti sú naozaj z "Božej prozreteľnosti"?
3. Prečo by pre teba malo alebo nemalo byť dôležité poznať príčinu skúšky, ktorou prechádza niekto z tvojich známych či blízkych? Ako by si mal reagovať na jeho bolesť alebo utrpenie?
4. Naplánujte si návštevu nemocnice alebo choďte niekam, kde môžete pomôcť, potešiť a povzbudiť tých, ktorí z nejakého dôvodu prežívajú skúšku.
Západ slnka 18.03