Späť Biblické úlohy

12. úloha: Týždeň od 17. do 23. decembra 2006

Z väzenskej cely do paláca Stiahni ZIP

Text na tento týždeň: 1 Moj 37,2-41,40

Základný verš

"Ani on sám nie je väčší v tomto dome ako ja; nič mi neodoprel okrem teba, keďže si jeho ženou; ako by som teda mohol spáchať takú veľkú nešľachetnosť a zhrešiť proti Bohu?" (1 Moj 39,9)

Jákobov príbeh pokračuje náhlymi zvratmi a zmenami, v ktorých opäť vidíme v protiklade skazenosť ľudstva a Božiu dobrotu a milosrdenstvo.

1 Moj 34 hovorí o znásilnení Jákobovej dcéry Díny miestnym kniežaťom a následné vyvraždenie všetkých mužov mesta dvoma Jákobovými synmi - Simeonom a Lévim. Jákob zo strachu pred odplatou utečie a vracia sa do Bétela (1 Moj 35), kde sa mu napriek všetkým tým strašným udalostiam Boh opäť zjavuje a znovu potvrdzuje zmluvné zasľúbenie: "Ja som Boh Všemohúci, rozploď sa a rozmnož; nech povstane z teba národ, ba zbor národov, i králi nech vzídu z tvojich bedier. A zem, čo som dal Abrahámovi a Izákovi, dám tebe, a dám tú zem aj tvojmu potomstvu po tebe." (v. 11.12)

Zvyšok tejto kapitoly hovorí o narodení Benjamína a o Ráchelinej smrti. Je tu tiež zmienka o Rúbenovi, ktorý "ležal s Bilhou, vedľajšou ženou svojho otca". Kapitola sa končí Jákobovým stretnutím s Izákom, ktorý zomiera vo veku 180 rokov. Pochovajú ho jeho dvaja synovia.

V 1 Moj 36 je Ezavov rodokmeň, časť rodiny, ktorá sa v podstate vytráca zo scény. Písmo sa potom vracia k Jákobovi a jeho "vyvolenému" potomstvu.

Aké poučenie vyplýva z toho všetkého?

Ak aj napriek toľkým hriechom Boh dokáže naplniť svoju vôľu, predstav si, čo by sa dialo, keby všetci tí, ktorí vyznávajú jeho meno, ho naozaj poslúchali tak, ako si to praje!

Cieľ úlohy

1. Presvedčiť sa na príbehoch Jákobových synov, že byť Božím vyvoleným neznamená prechádzku po ružovom sade, ale zaviazať sa Bohu, že som pripravený zvládnuť všetko v živote, len nech je On so mnou.

2. Uvedomiť si, že i keď život s Bohom nie je ľahký (viď Jozef), život bez Boha je ťažší a horší (viď Júda) a ďakovať Bohu za to, že vždy nájde spôsob, ako sa osláviť v našom živote.

Nedeľa 17. decembra

"SNÍVAČ"

"Keď bratia videli, že ho otec má radšej ako ostatných bratov, znenávideli ho a nezmohli sa ani na vľúdnu reč s ním. Raz mal Jozef sen, a keď ho vyrozprával svojim bratom, ešte viac ho znenávideli." (si 1 Moj 37,4.5)

- Prečítaj si 1 Moj 37 a potom odpovedz na nasledujúce otázky:

1. Prečo bratia tak veľmi nenávideli Jozefa?

2. Ako Jozef ešte viac zostril túto situáciu?

3. Aká irónia je v tom, že zo všetkých bratov práve Rúben bol ten, kto sa snažil robiť to, čo bolo správne? v. 21.22

4. Prečítaj si verše 25-28. Prečo sa rozhodli nezabiť ho?

5. Premietni si v mysli Jákobov život. Do akej miery si svojimi chybami zapríčinil túto tragédiu?

Napriek tomu, aký desivý je tento príbeh, nemalo by nás to vôbec prekvapiť vzhľadom na jeho rodinné pozadie. Pre týchto ľudí je hneď od prvých dní charakteristická žiarlivosť, násilie a podvody "na rôzny spôsob". A títo chlapci - aj keď ich vychovával otec, ktorý uctieval pravého Boha a ktorý od neho dokonca dostal zvláštne zjavenie -, dokázali, že nepoznajú Boha ani neprežili obrátenie srdca, čo je nevyhnutnosťou pre všetkých, ktorí mu chcú skutočne slúžiť.

- Všimni si, ako ďaleko doviedol týchto ľudí neovládaný hriech (v tomto prípade žiarlivosť, závisť). Aké posolstvo by pre každého z nás mal mať príbeh o tom, kam až môže človeka doviesť hriech, s ktorým sa zahráva?

- Oteckov maznáčik leží všetkým v žalúdku.

- Priekupníci sú vždy dobrý spôsob, ako sa niekoho zbaviť a ešte na tom zarobiť.

- Ani veriacim nie sú cudzie hriechy sveta.

Pondelok 18. decembra

HRIECH S KANAÁNKOU

"Keď ju vyviedli, odkázala svojmu svokrovi: Počala som od toho, komu patria tieto veci. Povedala: Pozri, prosím, čí je tento pečatný prsteň, táto šnúra a palica. Keď ich Júda poznal, povedal: Spravodlivejšia je ako ja, pretože som ju nedal svojmu synovi Šélovi." (1 Moj 38,25.26)

- Čo je podstatou príbehu zaznamenaného v 1 Moj 38? Čo nám prezrádza o Júdovom charaktere?

Príbeh v 1 Moj 38 prerušuje príbeh o Jozefovi. Boh chcel dať do protikladu nemravnosť Jozefovho zradcu Júdu s morálnym charakterom zradeného - Jozefa.

1 Moj 38 nám pomáha pochopiť, "že Jákobovým synom, pretože zabudli na sväté povolanie svojho pokolenia, hrozilo nebezpečenstvo, že zahynú v hriechoch Kanaánu. Keby Boh vo svojom milosrdenstve nezasiahol tak, že celý Jákobov dom sa musel presťahovať do Egypta, vyvolené pokolenie by podľahlo skazonosnému vplyvu kanaánskych zvykov. Kapitola 38 je preto nedeliteľnou súčasťou raných dejín Izraela." (1 BC 434)

- Akokoľvek hriešny bol Júdov skutok, ako napriek tomu prejavuje Júda určitý morálny postoj?

Keď bol Júda odhalený, nezostávalo mu nič iné, len priznať si vinu. A opäť, podobne ako v prípade úkladov proti Jozefovi, za svojím pohoršujúcim a narušeným správaním prejavuje ducha čestnosti a úprimnosti. Jeho úprimné vyznanie, jeho následné správanie k Támar a jeho zvláštne miesto v rodokmeni Ježiša Krista naznačujú dôkladnú nápravu z jeho strany. To, že mal lepší charakter ako jeho starší bratia, ho oprávňuje plniť vodcovskú úlohu v rodine a jeho potomstvo na vodcovstvo v Izraeli.

- Prečo musíme byť veľmi opatrní v posudzovaní iných ľudí? (Mat 7,1) Ako rozlíšiť medzi posudzovaním konania a posudzovaním ľudí? Prečo je dôležité robiť tento rozdiel?

- Júda si spríjemňuje strihanie a pasenie oviec milostnými dobrodružstvami.

- Támar nachytá Júdu na hruškách.

- Pod nánosom hrubosti sa skrýva srdce plné spravodlivosti a pokory.

Utorok 19. decembra

JOZEF V EGYPTE

1 Moj 39
"Tak Jozef našiel priazeň v jeho očiach a slúžil mu; ten ho ustanovil za dozorcu nad svojím domom a do rúk mu zveril všetko, čo mal." (1 Moj 39,4)

Karavána, ktorá kúpila Jozefa za otroka, prechádzala okolo pahorkov, kde stáli Jákobove stany. Na chvíľu tohto mládenca premohol "nevýslovný bôľ a strach". (PP 153; PP 213) Jozef si však pripomínal Jákobove príbehy o Božej láske a vernosti preukázanej Abrahámovi, Izákovi a jemu a rozhodol sa dôverovať Bohu a konať ako občan nebeského kráľovstva. Jozefovým odchodom do Egypta pripravovala Prozreteľnosť cestu na vyslobodenie Jákobovej rodiny. Tu sa začína neuveriteľný príbeh o tom, čo môže Boh urobiť prostredníctvom človeka, ktorý mu chce navzdory všetkému zostať verný.

Vzhľadom na problémy so žiadostivosťou, ktorá sa prejavila u niektorých členov rodiny (1 Moj 35,22; 38,16.18), nehovoriac o mnohoženstve, ktoré bolo bežnou praxou (a ktoré bezpochyby živilo nízke vášne), Jozefova statočnosť v prípade neustáleho obťažovania pánovou manželkou bola mocným svedectvom o jeho viere a charaktere.

- Jozefa nespravodlivo predali do otroctva a potom ho nespravodlivo uväznili. A predsa v 1 Moj 39 trikrát čítame, že "Hospodin bol s Jozefom". Ako tomu máme rozumieť? Ako s ním mohol byť Boh, keď sa mu dialo toľko zla a nespravodlivosti?

Problémy a skúšky nie sú znamením toho, že Boh na nás zabudol. Jozef nebol schopný pochopiť Božiu prozreteľnosť; nemohol vtedy vidieť to, čo my dnes vidíme tak jasne. Z jeho pohľadu nič z toho nedávalo zmysel. Napriek tomu sa rozhodol zostať verný za každých okolností.

- Čo sa z tohto príbehu môžeme naučiť o dôvere Bohu - aj napriek vonkajším okolnostiam?

- Jozef sa dostal do Egypta, aby tu počkal na svoju rodinu.

- Jozefov život je v znamení toho, že človek mieni a Pán Boh mení a že Božie cesty sú nevyspytateľné.

- Nech sme kdekoľvek, nech prežívame akúkoľvek situáciu, nech sa cítime akokoľvek, keď je s nami Hospodin, máme, čo potrebujeme.

Streda 20. decembra

ČAŠNÍK A PEKÁR

1 Moj 40
"Hlavný pohárnik si však na Jozefa nespomenul, zabudol na neho." (1 Moj 40,23)

Obaja - čašník i pekár - zastávali na faraónovom dvore vysoké postavenie. (por. Neh 1,11) Boli však uvrhnutí do žalára (možno boli obvinení z intríg na zvrhnutie faraóna) a zverení pod dohľad Jozefa.

- Čo viac nám verše 6-8 odhaľujú o Jozefovom charaktere a povahe?

Dokonca aj tu, vo väzení, chcel Jozef nielen pomáhať iným, ale svedčil aj o Bohu (v. 8) a vzdal Hospodinovi slávu za to, že vysvetľuje sny.

- Napriek Jozefovmu "úspechu" vo väzení a jeho vernosti Bohu, naznačuje niečo z jeho slov, že si je veľmi dobre vedomý, aká nespravodlivosť sa mu deje a ako rád by sa dostal zo žalára?

Bez ohľadu na svoju vieru hľadal Jozef stále ľudskú pomoc, aby si zaistil vyslobodenie. Nepoznal budúcnosť, nepoznal Božie zámery, ale robil, čo mohol, aby sa dostal z tejto situácie. Je to určite ľudské a pochopiteľné. Ako táto kapitola ukazuje, "nezabralo" to. Keď bol hlavný čašník prepustený, na Jozefa zabudol. Musíme priznať, že nemohol prísť za faraónom a povedať: "Hej, faraón, v žalári je akýsi Hebrej, ktorý dobre vysvetľuje sny. Čo keby si ho prepustil?" Ako vidíme v 1 Moj 41, napokon sa o ňom zmienil, keď prišiel správny čas. Dovtedy musel Jozef zápasiť s pochybnosťami a sklamaním, pretože ešte ďalšie dva roky sedel vo väzení.

- Jozef musel v tejto situácii prežívať naozaj trpké sklamanie. Ako ľahko sa mohol vzdať viery i nádeje! Čo robíme my, keď sme - podobne ako Jozef - trpko sklamaní udalosťami života? Ako si môžeme udržať vieru a nádej aj v takýchto situáciách?

- Jozef sa všade snaží byť aktívny a užitočný.

- Jozefove sny sa splnili, len on z toho nič nemá, okrem väzenia.

- Jozef sa drží svojich snov a Boha, hoci čas plynie neuveriteľne pomaly.

Štvrtok 21. decembra

JOZEFOVO VYSLOBODENIE

1 Moj 41,1-40
"Faraón dal zavolať všetkých egyptských veštcov a všetkých mudrcov a vyrozprával im svoje sny, ale nebolo nikoho, kto by ich faraónovi vyložil." (1 Moj 41,8)

Táto kapitola nám predstavuje typické egyptské prostredie. Čítame o kravách, ktoré sa ochladzovali tak, že sa do polovice ponorili do rieky. Je tu tiež zmienka o šašine (vlhkomilná trávovitá rastlina). Keď Jozef odchádza z väzenia, nechá sa ostrihať a oholiť. (Semiti sú identi?kovateľnínaegyptskýchkresbáchpodľafúzovabrady.)KeďžeEgypťania považovali Níl za zdroj života, obraz chudých kráv vychádzajúcich z rieky ich musel vyľakať.

- Ako sa napokon hlavný čašník priznáva k Jozefovi?

Jozef napriek všetkým sklamaniam stále vyjadruje vieru v Boha svojich predkov. Vidíme to vo verši 16, kde Jozef veľmi jasne vyhlasuje, že vyložiť sen mohol len vďaka svojmu Bohu. Je to pozoruhodné, pretože vzhľadom na okolnosti by bolo pre neho veľmi ľahké pripísať to všetko sebe, aby pred faraónom vyzeral lepšie. Namiesto toho opäť vidíme v akcii Jozefovu vieru.

- Keď Jozef vyložil sen, čo hovorí, aby iným spôsobom svedčil o svojom Bohu?

Podľa Jozefa budú všetky udalosti, ktoré predpovedal, výsledkom Božieho konania. Inými slovami, vo všetkom, čo sa malo stať, videl Božiu ruku. Jeho slová opäť dokazujú, že veril v Božiu zvrchovanosť a moc, čo určite pomáha vysvetliť, prečo si dokázal udržať svoju vieru dokonca aj vo väzení.

Keď Jozef vysvetlil sen, začal kráľovi radiť, čo má urobiť; vrátane toho, že má ustanoviť muža, ktorý bude dozerať na skladovanie obilia.

- Tak ako Daniel v Babylone, aj Jozef v Egypte zahanbí všetkých profesionálnych veštcov a astrológov.

- Jozef tretíkrát správcom. Po tretíkrát Jozef robí všetko za svojho pána.

- Stretnutie s Hospodinom prinesie človeku vždy požehnanie, aj keby to bol najväčší pohan.

Piatok 22. decembra

ODPORÚČANÉ ŠTÚDIUM

"Jozef vyšiel zo žalára a bol povýšený za vládcu celej egyptskej krajiny. Bolo to veľmi vysoké postavenie, no súviselo s mnohými ťažkosťami a s veľkým nebezpečenstvom. Nikto totiž nemôže stáť vysoko, aby mu nehrozil pád. Tak ako búrka niekedy ušetrí skromnú kvetinku v údolí, no aj s koreňmi vie vyvrátiť mohutný strom na výšine, tak aj tých, čo v skromných podmienkach zostávajú čestní, môže do priepasti strhnúť pokušenie sprevádzané svetským úspechom a poctami. Jozefov charakter obstál vo všetkých skúškach, či šiel tiesnivým údolím, alebo žil v blahobyte. Bohu zostal rovnako verný vo faraónovom paláci, ako v jeho temnom žalári. V pohanskej krajine žil ako cudzinec, ďaleko od svojich príbuzných vyznávačov Boha, no nestratil vieru, že ho vedie Božia ruka. S dôverou svedomito plnil všetky svoje povinnosti." (PP 158.159; PP 222)

Námety na uvažovanie

1. V tejto úlohe zohrávali sny a ich výklady veľkú úlohu v tom, ako Boh konal, pretože v tejto časti starovekého sveta a v tejto kultúre sa sny pokladali za znamenie od bohov. Koná aj dnes Boh prostredníctvom snov a ich výkladov ako vtedy? Možno v niektorej kultúre viac ako v inej, kde sa snom a ich výkladom nepripisuje až taký význam? Keby bol Jozefov príbeh zaradený do súčasného prostredia, do našej kultúry, ako by Boh zjavil seba a svoje plány?

2. Podeľte sa o svoje "jozefovské" príbehy a bolestné skúsenosti, ktoré - keď sa na ne pozeráte teraz - zjavujú úžasnú Božiu prozreteľnosť.

3. Niektorí ľudia prežívajú trpké skúsenosti a ich viera sa nimi posilní; iní v nich vieru strácajú. V čom spočíva rozdiel? Od čoho závisí, aký bude výsledok?

||| na začiatok dokumentu |||