Späť Biblické úlohy

11. úloha: Týždeň od 10. do 16. decembra 2006

Z Jákoba sa stáva Izrael Stiahni ZIP

Text na tento týždeň: 1 Moj 29-33

Základný verš

"Nebudeš sa už volať Jákobom, ale Izraelom, lebo si bojoval s Bohom aj s ľuďmi a zvíťazil si." (1 Moj 32,28)

Pre Jákobových dvadsať rokov služby v Mezopotámii je charakteristická žiarlivosť, závisť, súperenie a intrigy. Jedna sestra sa snažila predstihnúť druhú v počte synov, ktorých porodila, pretože obe súperili o to, aby získali prvenstvo v manželovej náklonnosti. Zať a svokor vynikali v pokusoch oklamať jeden druhého, pretože Lábanovi šlo len o vlastný prospech a zisk. Biblický príbeh zaznamenáva skôr vieru v "zázračné nápoje" a ľudské intrigy než v Boha.

Tie isté kapitoly, ktoré odhaľujú, aké márne je spoliehať sa na ľudskú silu, odhaľujú tiež to, aká istá je realita Božích zasľúbení o milosrdenstve, odpustení a prijatí. Aj uprostred všetkých týchto smutných príbehov o ľudskej nevere, lži, závisti a intrigách vidíme Božie milosrdenstvo, čo je úžasným a mocným svedectvom o Božej milosti voči chýb sa dopúšťajúcemu človeku.

Najlepšie to azda vidíme v Jákobom nočnom zápase. Tu opäť zisťujeme, ako blízko Boh prichádza k tým, ktorí ho hľadajú v skutočnej viere a pokání. Pri potoku Jabbok sa z kajúceho Jákoba stáva Izrael a napriek nedokonalému ľudskému materiálu, s ktorým musí Boh pracovať, víťazí Boží plán.

Cieľ úlohy

1. Pozrieť sa na Jákoba ako na veriaceho, ktorý nemá nijaké zázračné duchovné dary, nekoná žiadne úchvatné dielo, nežije zo žiadnych duchovných senzácií a zachytiť v obyčajnosti Jákobovho života jeho neutíchajúcu túžbu po Bohu.

2. Uvedomiť si na Jákobovom živote, že zásadné a hlboké zmeny ľudského charakteru prichádzajú po rokoch života s Bohom a byť trpezlivý so zmenami nielen v živote druhých ľudí, ale i vo vlastnom živote.

3. Nestratiť každodennú túžbu po spoločenstve s Bohom a vyjadriť, že i napriek zlyhaniam v živote, i napriek obyčajnosti života sa nikdy nevzdáme prednosti chodiť s Bohom Jákobovým, Izákovým a Abrahámovým.

Nedeľa 10. decembra

RODINNÉ STRASTI

"Samy viete, že som z celej sily slúžil vášmu otcovi; váš otec ma však oklamal a desať ráz mi zmenil odmenu, ale Boh mu nedovolil ublížiť mi." (1 Moj 31,6.7)

V príbehu o Jákobovi, Ráchel a Lei (1 Moj 29) vidíme samé podvádzanie, ibaže Jákob je v tomto prípade obeťou, nie páchateľom. Možno sa napokon z toho, že sa sám stal obeťou podvodov, predsa len poučil.

Jákobovo manželstvo s dvoma sestrami bolo vo veľkej miere zničené intrigami, žiarlivosťou, hašterením a smútkom.

V spoločnosti, v ktorej deti znamenali Božiu priazeň a získanie si manželovej lásky, Boh požehnal Leu niekoľkými deťmi. Mená detí oboch manželiek a slúžok odrážajú pocity Ley a Ráchel pri narodení týchto detí a svedčia o spore, ktorý medzi nimi bol. Mená sú buď odvodené od hebrejských slov, alebo sa im podobajú.

- Prečítaj si 1 Moj 30,1-4. Kde sme sa s niečím podobným už stretli? Čo to znamená, že deti opakujú hriechy svojich rodičov?

- O akej hriešnej túžbe čítame v 1 Moj 30,5-13?

Na konci tejto časti je Jákob otcom detí od štyroch rozličných žien, lebo aj Ráchel napokon počala a porodila Jozefa. (1 Moj 30,22-24) To znamená, že teraz žil v jednom domove so štyrmi ženami. Niektoré miloval viac než iné, niektoré zastávali vyššie "postavenie" než iné, no všetky boli matkami jeho dvanástich detí. Aký dobrý recept na nezhody, žiarlivosť a intrigy! To všetko prinesie neskôr trpké ovocie, najmä v Jákobovom živote, ktorý mal vedieť najlepšie, ako to dopadne, a ktorý, pretože dostal od Boha zasľúbenia (1 Moj 28,10-22), mal im dôverovať bez toho, aby sa uchýlil k mnohoženstvu.

- Pred akými zložitými úlohami stojíš? Prečo je v takýchto situáciách ťažšie žiť vierou než tým, čo vidíme? Ako sa môžeme naučiť spoliehať sa na Božie zasľúbenia, aby sme sa nemuseli uchýliť k zlým prostriedkom a aby sa zasľúbenia mohli naplniť?

- Jákob využíval slabosti druhých.

- Teraz došlo na jeho slabosti. Iní využívajú jeho slabosti pre svoje ciele.

- Jákob autorom výroku: "Kto druhému jamu kope, sám do nej spadne"?

Pondelok 11. decembra

JÁKOBOVA MZDA

1 Moj 30,25-43
"Vtedy Hospodin riekol Jákobovi: Vráť sa do krajiny svojich otcov, do svojho rodiska, a ja budem s tebou." (1 Moj 31,3)

- Ako sa intrigáni Lában a Jákob pokúšali prekabátiť jeden druhého, keď Jákob požiadal o dovolenie, aby sa spolu so svojou rodinou mohol vrátiť do rodnej krajiny? 1 Moj 30,26-43

Táto forma odmeny znamenala, že Jákob tu zostane ďalších šesť rokov. (1 Moj 31,41) Jákobova žiadosť sa zdá byť veľkorysá, keď si uvedomíme, že na Blízkom východe sú "kozy obyčajne čierne alebo tmavohnedé, len zriedka biele alebo strakaté biele, a že ovce sú zväčša biele, len zriedka čierne alebo strakaté." (1BC 394) Keď mali Lábanovi zostať všetky jednofarebné zvieratá, zdalo sa, že vo výhode je Jákobov svokor.

- Akým spôsobom sa Lában snažil zabrániť styku fľakatého a strakatého dobytka s jednofarebným dobytkom? 1 Moj 30,35.36

- K akému starovekému poverčivému zvyku pri párení sa Jákob uchýlil, keď Lában zmaril všetky možné pokusy tým, že oddelil stádo? v. 37-43

Zdá sa, že Jákob, rovnako ako Lában, si neuvedomovali, že dokonca aj tie zvieratá, ktoré boli jednofarebné, niesli v sebe genetické znaky farby, ktorá sa u nich neprejavila, ale ktorú mohli preniesť na svoje potomstvo. Jákob bol v rozpakoch a nevedel, čo si počať. Mylne sa domnieval, že priamy pohľad samice na prúty v čase párenia poznačí jej potomstvo.

Jákob pripísal svoj úspech Božiemu požehnaniu a Boh ho požehnal napriek jeho poverčivým domnienkam. Snom, opísaným vo veršoch 1 Moj 31,10-12, chcel Boh vysvetliť patriarchovi, ako sa stalo, že jednofarební rodičia mali fľakaté a strakaté potomstvo. Boh využil túto príležitosť a požehnal Jákobovi nie kvôli jeho šikovnosti alebo vynaliezavosti, ale aby zmaril Lábanovo vykorisťovanie.

- Boh zostal s Jákobom napriek všetkým jeho chybám. Akú nádej ti to dáva napriek chybám, ktoré si urobil?

- Veľký spor dvoch podvodníkov - Jákob, alebo Lában?

- Veľký spor génov - strakaté, alebo jednofarebné?

- Boh rozmnožil Jákobové stáda, aby ho zbavil Lábana.

Utorok 12. decembra

JÁKOBOV ÚTEK DO KANAÁNU

1 Moj 31
"Potom Ráchel a Lea mu odpovedali: Máme my ešte podiel a dedičstvo v dome svojho otca? Či nás nepokladá za cudzinky? Veď nás predal a aj peniaze za nás úplne strovil." (1 Moj 31,14.15)

- Čo napokon prinútilo Jákoba odísť? 1 Moj 31,1-16

Pre lakomstvo sa Lában odcudzil svojim dcéram a desaťkrát zmenil Jákobovu mzdu. Lábanova neprítomnosť poskytla Jákobovi príležitosť opustiť Mezopotámiu. Ráchelina krádež otcových domácich bôžikov svedčí o tom, že za jej krásnym zovňajškom sa skrývalo neobrátené srdce. Ani po trinástich rokoch manželstva sa nepodriadila úplne Bohu, ktorého uctieval jej manžel.

- Akú pokryteckú žalobu vzniesol Lában proti Jákobovi, keď ho po takmer 500 km dohonil? (1 Moj 31,22-30)

Vedomý si svojej nevinnosti sa Jákob dovolával trestu smrti pre toho, u koho sa nájdu domáci bôžikovia. Aj keď bol takýto trest v súlade s mezopotámskymi zákonmi, bolo to také nerozumné a unáhlené rozhodnutie, ako v prípade Jákobových synov neskôr. (1 Moj 44,9) Ráchelina lesť dokazuje, že bola Lábanovou dcérou, že mala niečo z jeho povahy. Pretože Lában nebol schopný dokázať nijaké zo svojich obvinení, Jákob s hnevom pokarhal svojho svokra a svoj úspech pripísal Bohu svojich otcov.

- Pozorne si prečítaj Jákobovu odpoveď Lábanovi. (v. 36-42) Čo sa z nej môžeme dozvedieť o Jákobovom charaktere? Ako nám to pomáha vysvetliť, prečo ho Boh tak požehnal?

Jákob, napriek svojej nevinnosti, sa napokon v plnej dôvere spoľahol na Boha. Svedčí to o tom, že aj keď sa v živote dopustil viacerých chýb, poznal Boha a jeho pôsobenie vo vlastnom živote. Napriek zlyhaniam sa usiloval žiť vierou. Je veľmi dôležité, aby sme všetci prežili rovnakú skúsenosť a aby "strach Izákov" (v. 42 Roh) bol s nami.

- Ráchelino cestovné poistenie - otcovi domáci bôžikovia.

- Lában dobre vychoval svoju dcéru, ktorá je už ľstivejšia ako jej otec.

- Boh sa znovu zastal Jákoba a Lában odchádza s prázdnymi rukami.

Streda 13. decembra

JÁKOB A EZAV

1 Moj 32,1-32
"Sám išiel pred nimi a sklonil sa k zemi sedem razy, kým sa nepriblížil k svojmu bratovi. Ale Ézav pobehol naproti nemu, objal ho a padol mu okolo krku, pobozkal ho a plakali." (1 Moj 33,3.4)

Čoskoro po tom, ako sa rozlúčil s Lábanom - a konečne po mnohých rokoch sa stal sám sebe pánom - sa Jákob stretol s dvomi anjelmi. Aj keď text nehovorí, čo mu povedali, niet pochýb, že ich prítomnosť na tomto mieste mu dodala odvahu a istotu. Azda to nám vysvetľuje, prečo sa rozhodol vyslať poslov k svojmu bratovi.

- Všimni si, že v posolstve sa nazýva "sluha Jákob". (v. 4) Čo si myslíš, prečo použil tieto slová? Pozri 1 Moj 25,23; 27,29.37

Keď sa poslovia vrátili, ich slová boli hrozivé. Nepriniesli od Ezava nijakú odozvu na priateľské posolstvo, ktoré mu Jákob poslal. Namiesto toho oznámili, že Ezav ide v ústrety Jákobovi so 400 mužmi. Nie div, že sa Jákoba "zmocnil veľký strach a úzkosť".

- Prečítaj si Jákobovu modlitbu. (v. 9-12) Ktoré sú základné prvky tejto modlitby? Za čo sa modlil? Akého zasľúbenia sa domáhal? Ako táto modlitba dokazuje jeho závislosť od Boha?

Akokoľvek úprimná bola táto modlitba, Jákob tiež použil určitú diplomaciu a múdrosť. Dúfal, že všetkými svojimi darmi by si mohol "udobriť" svojho brata. Je v tom možno určité ponaučenie: Potrebujeme sa modliť, potrebujeme sa spoliehať na Boha, ale zároveň máme urobiť všetko, čo je v našich silách a všetko, čo je v súlade s Božou vôľou, aby bola modlitba vypočutá.

- Prejdi priamo k 1 Moj 33. Čo zo stretnutia týchto dvoch bratov svedčí o tom, že odvtedy, čo sa naposledy videli, to boli iní ľudia?

- Bez ohľadu na to, ako za tie roky obaja duchovne vyrástli, je pravda, že aj čas hojí rany. Čo môžeš urobiť, kým čas natiera svoj hojivý balzam, aby si pomohol zmierniť bolesť, ktorú pociťuješ nad minulými krivdami a hriechmi?

- Jákoba čaká stretnutie s bratom, ktorého si pohneval.

- Jákob sa modlí. Jákob cíti vinu za minulosť a snaží sa udobriť si Ezava.

- Jákob a Ezav - po rokoch sú to iní ľudia, no stále tí istí bratia.

Štvrtok 14. decembra

JÁKOBOVA NOC BOJA A VIERY

"Zápasil s anjelom a zvíťazil; plakal a prosil ho o zmilovanie." (Hoz 12,4)
"A onen mu povedal: Pusť ma, lebo vychádza ranná zora! Jákob však odpovedal: Nepustím ťa, iba ak ma požehnáš." (1 Moj 32,27)

- Čo ti hovorí príbeh zaznamenaný v 1 Moj 32,23-32? Čo sa z neho môžeš naučiť o svojich vlastných "zápasoch" s Bohom? Pozri Hoz 12,4

Ellen G. Whiteová jasne píše, že Jákob zápasil s Kristom, "anjelom zmluvy". (PP 142; PP 197) Nie div, že v opise tohto nočného zápasu text dvakrát uvádza, že to bol naozaj Boh, ktorý sa v tú noc zjavil Jákobovi. Aj tu opäť vidíme, ako blízko a osobne je Boh ochotný prísť k svojmu ľudu.

- Aký význam má to, že Jákob dostal nové meno?

Keď si Jákob uvedomil, že zápasil s nadprirodzenou bytosťou, prosil o požehnanie. (v. 26) Jeho prosba a vytrvalosť boli odmenené tým, že dostal nové meno. Už sa viac nebude volať Jákob ("kto drží pätu", "klamár"). Teraz to bude Izrael ("kto zápasí s Bohom").

- Aký význam môžeme nájsť v slovách, ktoré Jákob vyslovil? Ako ich môžeme aplikovať pre nás dnes? 1 Moj 32,30

Keď sa všetko skončilo, Jákob povedal, že videl Boha tvárou v tvár, a predsa zostal nažive. V istom zmysle je rovnaká príležitosť ponúknutá celému ľudstvu v smrti Ježiša Krista. Ježiš bol Boh v tele a svojím životom a zástupnou smrťou zmieril nebo a zem. Vďaka Ježišovi a tomu, čo urobil, my všetci môžeme v istom zmysle "vidieť Boha tvárou v tvár", a predsa žiť. Naše minulé hriechy, podobne ako Jákobove minulé hriechy, nemusia viac znamenať našu záhubu pred tvárou toho, ktorý je "stravujúcim ohňom". (Žid 12,29)

- Ako si ty zápasil s Bohom? Čo znamená zápasiť s Bohom? Môžeš z takého zápasu odchádzať ako Jákob - krívajúci?

- Jákob bojoval boj viery.

- Najťažšie nie je bojovať s Hospodinom. Najťažšie je bojovať so svojím sebectvom.

- Jákob sa zaradil medzi tých, ktorí sa vymykajú z priemeru - medzi Abraháma a Izáka.

Piatok 15. decembra

ODPORÚČANÉ ŠTÚDIUM

V knihe Patriarchovia a proroci si prečítaj text na stranách 136-145. (PP 190-203)

"Aj keď Jákob odišiel zo sýrskej nížiny na Boží pokyn, nevracal sa odtiaľ celkom bez obáv cestou, ktorou šiel pred dvadsiatimi rokmi ako utečenec. Stále si pripomínal hriech, keď sa dopustil podvodu voči svojmu otcovi. Vedel, že jeho dlhoročné vyhnanstvo bolo priamym dôsledkom tejto neprávosti. Dňom i nocou o tom uvažoval a celou cestou ho tiesnili výčitky svedomia. Keď patriarcha zazrel v diaľke pahorky svojej domoviny, bol hlboko dojatý. Pred očami mal celú svoju minulosť. Pri spomienke na svoj hriech myslel aj na priazeň, ktorú mu Boh prejavil prísľubom, že mu pomôže a že ho povedie." (PP 140; PP 195)

"Jákob dostal požehnanie, po ktorom túžil. Boh mu odpustil spáchaný hriech, keď Ézava podvodne pripravil o prvorodenstvo. V jeho živote nastal rozhodujúci obrat. Opustili ho pochybnosti, zmätok a výčitky svedomia, ktoré ho dosiaľ trápili. Všetko sa zmenilo. Príjemné bolo zmierenie s Bohom. Jákob sa už teraz nebál stretnúť s bratom. Boh, ktorý mu odpustil hriech, obmäkčí aj Ézavovo srdce, aby ocenil bratovu pokoru a ľútosť." (PP 142; PP 198)

Námety na uvažovanie

1. Uvažujte o tom, ako sa Jákob pripravoval na stretnutie s Ezavom. Prečo sa tak veľmi snažil udobriť si svojho brata? Nemalo zasľúbenie, ktoré mu Boh dal, stačiť na to, aby kráčal vpred vierou? Dokazoval svojím konaním nedostatok viery, alebo to bola viera v činoch?

2. Podeľte sa o svoju skúsenosť s tým, ako čas zahojil niektoré bolestivé rany. Čo sa z toho môžeme naučiť? Ako môžeme pomôcť ľuďom, ktorým zahojenie ich bolestivých rán trvá príliš dlho?

||| na začiatok dokumentu |||