"Položím nepriateľstvo medzi teba a ženu, medzi tvoje potomstvo a jej potomstvo; ono ti rozmliaždi hlavu a ty mu schvatneš pätu." (1 Moj 3,15)
V 17. storočí napísal anglický spisovateľ John Milton svoju slávnu báseň Stratený raj, ktorá hovorí o páde našich prarodičov v Edene. Autor chcel touto básňou "ospravedlniť Božie konanie pred človekom". Pôsobivými obrazmi v nej opisuje nielen dokonalé šťastie Edenu ("kvety všetkých farieb a ruže bez tŕňov"), ale aj satanovu lesť, ktorú použil, aby priniesol smrť Adamovi a Eve a jeho zúrivý boj proti Bohu ("lepšie vládnuť v pekle," hovorí satan, "ako slúžiť v nebi").
My, pravdaže, vieme, čo sa stalo. Zvodné a lákavé slová hada spôsobili, že Evina "ruka unáhlene siahla v tej osudnej chvíli po zakázanom plode, nazbierala odvahu a jedla." A zvyšok, ako sa hovorí, to sú už dejiny.
Našťastie, poznáme nielen minulosť, ale aj budúcnosť a Božie zasľúbenie o vykúpení. Milton vo svojej básni píše: "Syn Boží sa dobrovoľne obetoval ako výkupné za ľudí," čo je presne to, čo hovorí Biblia (1 Tim 2,5.6). Vďaka tejto ponuke je tu nádej večného života pre všetkých, ktorí ju prijmú.
V tejto úlohe nebudeme študovať Miltonovu báseň, ale pôvodnú správu o páde do hriechu z Prvej knihy Mojžišovej, ktorá ho pri tvorbe básne inšpirovala. Dozvieme sa nielen o nešťastnom páde do hriechu, ale aj o nádeji vykúpenia.
1. Vidieť satana v pravom svetle - ako skúseného klamára a pochopiť, že chce všetko dobré použiť alebo obrátiť na zlé.
2. Priznať si, že bez Božej pomoci a vplyvu nevieme rozlišovať medzi dobrom a zlom a uznať, že bez Božej moci nevieme konať ani dobro, ktoré poznáme.
3. Nehovoriť o odchode Adama a Evy z raja ako o vyhnaní a Božom treste, ale pochopiť, že prijať a niesť dôsledky svojho konania je spôsob, ako sa stať zodpovedným človekom.
1 Moj 3,1 nám predstavuje nový a vzhľadom na to predošlé aj nečakaný prvok - hada. Aj keď zemské plazy neboli konkrétne vymenované, had určite patril medzi nich. Pravdepodobne to nebolo nič nezvyčajné, že sa objavil v záhrade. Ale to, že hovoril a navádzal Evu na zlé, je nový prvok, ktorý sa nedá vysvetliť ničím z predošlých dvoch kapitol, v ktorých všetko, čo bolo stvorené, bolo "veľmi dobré".
Keby mal niekto k dispozícii len prvé kapitoly Prvej knihy Mojžišovej, nevedel by, kto tento had bol a ako sa objavil v Božom dokonalom stvorení. Ako to, že vedel hovoriť? Prečo chcel oklamať Adama a Evu? Ako sa mu to podarilo?
Svedčí to o dôležitosti čítať celú Bibliu, aby sme pochopili pravdu. Objavenie sa zvádzajúceho hada naznačuje celkom iný scenár, než aký máme v prvých dvoch kapitolách Biblie. Aby ľudia lepšie pochopili, ako to bolo, potrebujú ďalšie zjavenie. Keď nastal vhodný čas, Boh im ho dal.
Jedným z nešťastných dôsledkov života v modernej dobe je tendencia zľahčovať existenciu satana, urobiť ho jednoducho symbolom zla. Považuje sa za nerozumné skutočne veriť v doslovnú, osobnú, nadprirodzenú, zlú bytosť. Všeobecne rozšírený názor je taký, že satan nie je nič viac, len ďalšia postava Hollywoodu spolu s Batmanom, Spidermanom a Supermanom. Pravdaže, satanovou taktikou bolo vždy skryť sa. V rajskej záhrade sa skryl za hada. Dnes má oveľa ra?novanejšiemetódy.Nechtovšakrobíakokoľvek,výsledokjestálerovnaký: Ľudia sú podvedení, ich večný život je ohrozený.
- Na scénu Zeme prichádza veľký iluzionista.
- Satan sa vždy za niečo alebo za niekoho skrýva.
- Satan neprichádza ani z Hollywoodu, ani z pekla, ale z neba.
Satan začal so lžou. Začal veľmi presvedčivo. A veľmi presvedčivo i pokračoval. Preto je veľmi dôležité, aby sme vždy boli ostražití, keď je niekto príliš presvedčivý!
1 Moj 3,6 uvádza dôvody, prečo Eva napokon predsa len jedla zo zakázaného ovocia. Bolo lákavé pre jej telo (ako potrava), pre jej estetické cítenie (zvodné pre oči) a tiež pre intelektuálnu oblasť (lákavé na zmúdrenie), teda pre celú jej bytosť. Inými slovami, satan vzal do úvahy dary, ktoré Boh dal Eve, a použil ich proti nej. Ak to tak dobre zabralo v prípade nepadlých bytostí v raji, o čo účinnejšie to funguje v prípade padlých bytostí!
V živote ľudí je realita hriechu, pokušenia a žiadosti tela prítomná neustále. Rozdiel je však v tom, že prostredníctvom Ježiša Krista máme sľúbenú moc k víťazstvu, ktorá nebude zotročená nijakými telesnými, duševnými a dokonca ani duchovnými vášňami.
- Satan ponúka tvrdenia bez dôkazov. Boh ponúka činy ako dôkazy.
- Satan je mediálny mág, ktorého pracovnou metódou je lož.
- Aj keď to vieme, často mu radi pritakáme a podľahneme.
Prvý pár zbavený slávy svätosti, ťažený pocitom viny a vedomý si toho, že ich telesná nahota zjavuje ich vnútornú nahotu, sa chce ukryť pred Bohom a zaobstarať si vlastný odev. Nič z toho, čo had sľuboval, sa nesplnilo - oči Adama a Evy sa síce otvorili, ale ich sen o akomsi osvietení sa zmenil na nočnú moru.
Pozrime sa na bezprostredné následky pádu. Po prvé, medzi Adamom a Evou vzniklo odcudzenie, rovnako aj medzi nimi a Bohom, samotná príroda sa stala nepriateľská, zmenil sa aj údel Adama a Evy, nastala realita smrti; zmena nastala tiež v tom, že človek musel drieť a lopotiť a napokon - Adam a Eva opúšťajú raj. Keby len boli videli dopredu následky svojho konania!
Zaujímavé sú slová, ktoré had povedal Eve -, že budú ako bohovia, budú vedieť, čo je dobro a čo zlo. A ako vždy, nemal pravdu. Dokonca zo slov vo verši 1 M 3,22 cítiť Boží trpký úsmev nad ľudskou naivitou. Božou vôľou pre ľudí zrejme nebolo, aby poznali zlo. Chcel, aby zostali nevinní, stali sa zodpovední a dôverovali mu, tak ako deti dôverujú rodičom. Boh im dal len dobré (hebr. tov); všetko, čo stvoril, bolo len "dobré" (tov). Správa o stvorení v 1 Moj 1, ktorá hovorí, že všetko bolo "dobré" a bez akéhokoľvek zla, spolu s 1 Moj 3,22, znovu potvrdzuje myšlienku, že Boh chcel pre človeka len to dobré, a nie aj zlé.
- Satan ako vždy klamal, keď hovoril o novom poznaní.
- Odvtedy ľudstvo nielenže nepozná, čo je dobré a čo zlé, ale nepozná ani Boha.
- Dôsledok hriechu: Odcudzenie človeka Bohu, ľuďom, sebe samému a prírode.
Keď Boh prišiel do záhrady a všetci sa stretli, vysvetlil im dôsledky ich konania.
Skôr ako Adam a Eva počuli o drine, bolesti, podriadení a tŕňoch, Boh im dal nádej a krásne zasľúbenie. Verš 15 ponúka nielen prvý záblesk evanjelia, ale predstavuje tiež stručné dejiny kon?iktumedzipotomstvomhadaapotomkamiženy.RodokmeneprvejknihyMojžišovej rozvíjajú líniu tých, ktorí si zvolili buď "synovstvo" satana, alebo Boha. Zvyšok Biblie pokračuje v opise zápasu medzi Božím ľudom a jeho nepriateľmi.
Napriek očividnému prestúpeniu zo strany Adama a Evy a napriek ich žalostným pokusom ospravedlniť svoje konanie, Boh im dal nádej, že aj keď medzi nimi a hadom bude nepriateľstvo, hlava hada bude rozmliaždená, čo znamená, že bude zničený. Vidíme tu prvé zasľúbenie evanjelia - teda to, čo Ježiš urobí pre záchranu ľudstva.
- Dôsledky konania Adama a Evy:
1 M 3,15 - rozdelenie ľudstva na ľudí dôverujúcich Bohu a na ľudí odmietajúcich Boha,
- zasľúbenie vyriešenia problému a zjednotenie ľudstva.
1 M 3,16-19 - bolesť a utrpenie v dôležitých vzťahoch,
- námaha, ťažkosti a prekážky v práci a v živote.
V 1 Moj 4 veľmi rýchlo prechádzame k príbehu o Kainovi a Ábelovi. Aj keď od pádu do hriechu uplynulo niekoľko desiatok rokov, Biblia hneď prechádza k niektorým jeho tragickým následkom. Nepriateľstvo, ktoré bolo predpovedané v 1 Moj 3,15 a stopy ktorého vidíme aj v Kainovej žiarlivosti, sa v plnej miere prejavilo pri vražde Ábela. Vražda ukázala, že Kain bol nasledovníkom satana. (Ján 8,44)
V 1 Moj 4,6.7 si všimni, ako Boh zaobchádza s Kainom. Boh mu hovorí, aby robil, čo je dobré a poslúchal, a "prijme" ho. Hovorí mu to v súvislosti s obeťou, ktorú treba priniesť, aj keď nezáleží na tom, koľko dobra vykonáme, pretože to aj tak nie je dosť, aby nás to zachránilo. Vidíme tu rovnováhu medzi zákonom a milosťou, vierou a skutkami. Podľa obete, ktorú priniesol, je zrejmé, že Kain to nepochopil, a odmietol "dobre činiť".
Verše 14-24 odhaľujú obraz morálneho úpadku a zároveň technického a kultúrneho pokroku. Pre Kainovu rodinu je charakteristické mnohoženstvo a vraždy. A predsa, biblický pisateľ nepripisuje Kainovým potomkom len zlo, ale uznáva aj ich úspechy. Všíma si, že Kainovými potomkami sú remeselníci, umelci, pastieri a roľníci.
Táto kapitola sa končí odkazom na Seta, ktorý nahradil Ábela. Set sa stal praotcom predpotopnej línie patriarchov, ktorí premostili obdobie medzi Adamom a Noachom.
- Kain si nedá povedať. Ani od Boha, i keď chce počuť jeho hlas ako Ábel.
- Kain odmieta robiť to, čo mu vraví Boh, i keď túži po uznaní, aké má Ábel.
- Kain si robí, čo chce. Kain zabíja Ábela. Kain je vrah.
V knihe Patriarchovia a proroci si prečítaj text na stranách 31-39 a 47-52. (PP 52-62; 71-81).
"Satan presviedčal svätý pár, že porušenie zákona pre nich znamená len zisk. Či aj dnes nepočujeme podobné dôvody? Tých, čo zachovávajú Božie prikázania, aj dnes mnohí označujú za duševne obmedzených. O sebe však tvrdia, že majú širší rozhľad a väčšiu slobodu. Je to však len ozvena hlasu z raja: V ten deň, keď budete z neho jesť - keď prestúpite Boží zákaz - budete ako Boh." (PP 33; PP 55)
"Slovo semeno je v jednotnom čísle, čo naznačuje, že to nebude veľký počet potomkov ženy, ktorí sa spoja, aby rozdrtili hadovi hlavu, ale skôr sám jednotlivec, ktorý to urobí. Tento postreh jasne ukazuje, že v týchto slovách je zhustený záznam o veľkom spore medzi Kristom a satanom, o boji, ktorý sa začal v nebi (Zj 12,7-9), pokračoval na zemi, kde ho Kristus opäť porazil (Žid 2,14) a napokon sa skončí zničením satana na konci tisícročia. (Zj 20,10) Kristus nevyšiel z tohto boja nezranený. Stopy po klincoch na jeho rukách a nohách a jazva na boku budú naveky pripomínať neľútostný boj, v ktorom had rozdrtil pätu potomka ženy. (Ján 20,25; Zach 13,6)" (1BC 233)
1. V súvislosti so záznamom prvej knihy Mojžišovej o páde do hriechu zostáva mnoho nezodpovedaných otázok. Keď sa stretneš s Bohom tvárou v tvár, čo by si sa ho v súvislosti s tým chcel spýtať? Prečo je dôležité už teraz dôverovať Bohu, aj keď máme veľa nezodpovedaných otázok? Pozri 1 Kor 4,5; 13,12.
2. Uveď dôvody, prečo my adventisti veríme, že satan je reálna bytosť, ktorá má veľkú moc zvádzať ľudí. Prečo je pre nás dôležité držať sa tejto viery?