"Hospodinovým slovom boli utvorené nebesá a dychom jeho úst všetky ich voje. ...lebo on povedal, a stalo sa, on rozkázal, a povstal svet." (Ž 33,6.9)
Istý známy vedec o pôvode človeka povedal: "Sme tu vďaka jednému neobyčajnému druhu rýb, ktorého anatómia plutiev bola taká zvláštna, že sa mohli pretransformovať na nohy suchozemských tvorov."
Biblia však - najmä prvé dve kapitoly Prvej knihy Mojžišovej - o pôvode človeka podáva úplne odlišnú správu: Sme tu jedine vďaka milujúcemu a zhovievavému Bohu Stvoriteľovi, ktorý celkom zámerne stvoril život na zemi a to v procese, ktorý trval šesť skutočných, po sebe nasledujúcich 24-hodinových dní.
Jasne vidíme, že moderná vývojová teória je v priamom protiklade k biblickej správe o stvorení. Ak je jedna správna, druhá musí byť nepravdivá. Ba čo viac, Biblia neposkytuje nijaký priestor pre teistickú evolúciu ani pre nijaké teórie, ktoré sa snažia spojiť dlhý vývojový proces s Božím stvorením života na zemi, najmä života človeka. Ako budeme študovať v tejto úlohe, pri stvorení sveta - a zvlášť ľudí - sa veru nezdá, že Boh nechal niečo na náhodu.
Pozrime sa, čo Biblia hovorí o pôvode života, a zistíme, že dôvod prečo sme tu, nemá nič spoločné s rybími plutvami, ktoré sa náhodou mohli zmeniť na nohy, ale že všetko súvisí s Bohom, ktorý svojím slovom stvoril tento svet.
1. Nájsť v úlohe i v 1 Moj 1 týchto päť charakteristík biblického stvorenia:
- Stvorenie nie je náhoda.
- Boh tvorí z ničoho.
- Proces tvorenia trval šesť doslovných 24-hodinových dní.
- Stvorenie malo svoj začiatok - svetlo a svoj koniec - človeka.
- Človek je jedinečná a zároveň výnimočná bytosť.
2. Porovnať to s hlavným názorovým prúdom v tejto otázke a vyjadriť Bohu vďaku za jedinečné a zároveň výnimočné stvorenie Zeme a človeka.
Najdôležitejším veršom v Biblii je 1 Moj 1,1. Z jeho obsahu vyplýva všetko ostatné, čomu ako kresťania veríme. Ani jedna z našich základných právd nedáva zmysel, ak ju oddelíme od myšlienky vyjadrenej v tomto verši. V dnešnej dobe, keď sa mnohí nechávajú strhnúť učením, že stvorenie je výsledkom pôsobenia prírodných síl, je tento verš veľmi aktuálny. Biblia popiera náhodné pôsobenie síl pri vzniku človeka a zeme.
Viac ako na stvorenie sa zvyšok prvej kapitoly sústreďuje na Stvoriteľa celej prírody. Slovo Boh sa v 31 veršoch tejto kapitoly vyskytuje 32-krát, čo zdôrazňuje Božiu úlohu pri stvorení. Zdá sa, že prvá kapitola Prvej knihy Mojžišovej chce svojím spôsobom zahnať čo i len dojem alebo myšlienku náhody pri stvorení. A tiež, na rozdiel od ostatných starovekých polyteistických náboženstiev, ktoré často dávajú stvorenie do súvisu s bojmi medzi starovekými božstvami, Prvá kniha Mojžišova predstavuje len jedného Boha ako zvrchovaného Stvoriteľa.
Sloveso, v prvom verši preložené ako "stvoril" (bárá), sa v Biblii vyskytuje len v súvislosti s Božou činnosťou. Iné sloveso, ktoré sa používa, keď ľudia alebo Boh vytvárajú či robia určité veci, je asah. Jedine Boh však môže tvoriť spôsobom, ktorý si vyžadovalo stvorenie neba a zeme. Ako ľudia môžeme pracovať v rámci stvorenia a robiť (asah) určité veci, ale len Boh to mohol stvoriť (bárá).
- Za všetkým je stvorenie, nie náhoda.
- Za stvorením je Stvoriteľ.
- Bez stvorenia svet prestane dávať zmysel. Bez Stvoriteľa nič nemá zmysel.
Keď 1 Moj 1,1 hovorí, že Boh stvoril nebo a zem, niektorí sa domnievajú, že "nebom" sa tu myslí celý vesmír. Keď sa však pozrieme na výskyt slova "nebo" vo zvyšku tejto kapitoly, zistíme, že to tak nie je.
Výraz "beztvárna a pustá" ("neladná a pustá" Roh.) predstavuje prostredie bez tvaru, podoby a svetla, bez rastlín a zvierat, planétu bez podmienok vhodných pre život. Boh tvoril prostredníctvom slovného príkazu (v. 3.6.9.11.14.20.24; por. Ž 33 6-9) alebo použil hmotu, ktorú stvoril ešte pred stvorením života na zemi. Aj keď pri čítaní týchto veršov nemáme dojem, že muselo ísť o stvorenie z ničoho, Boh, aby stvoril túto zem, nebol závislý od hmoty, ktorá existovala už predtým. Nech však použil akúkoľvek hmotu, v určitom okamihu v minulosti ju už stvoril z ničoho, pretože - podľa Biblie - Boh stvoril všetko.
"V Ňom bol život a život bol svetlom ľudí." (Ján 1,4)
V dvoch krátkych veršoch máme podstatu nášho pôvodu: Boh Stvoriteľ nás stvárnil z beztvárnej a pustej zeme. Mnoho vecí zostáva pre nás tajomstvom, ktoré teraz určite nepochopíme. Hoci, zázrak je už to, že tu vôbec sme.
- Creatio ex nihilo. Z ničoho všetko.
- Tóhu va bóhu. Skrotenie ničoty.
Pravdepodobne nijaký aspekt príbehu o stvorení nie je terčom toľkých útokov, ako časový rámec stvorenia života na zemi, ktoré vrcholí Adamom a Evou. Aj v kresťanstve, kde by mala byť Biblia vo veľkej vážnosti, je len málo tých, ktorí veria a uznávajú časový rámec, ako nám ho predstavuje 1 Moj 1, kde sa jasne a jednoznačne hovorí o šiestich doslovných 24-hodinových stvoriteľských dňoch. Zdá sa, že evolúcia - učenie, ktoré vo svojom jadre popiera všetko, čo Biblia zastáva a učí - hlboko zasiahla aj kresťanské spoločenstvo. V súvislosti so svojím druhým príchodom Ježiš raz povedal: "Ale či Syn človeka nájde vieru na zemi, keď príde?" (Luk 18,8) Ak nenastane nejaká radikálna zmena, určite nenájde veľa viery, pokiaľ ide o biblickú správu o stvorení.
Pozorne si prečítaj 1 Moj 1,4.5. Keď si prečítaš tieto dva verše, jasne z nich vyplýva, že hovoria o jednom dni, ako ho my chápeme - spolovice svetlo a spolovice tma, "deň" a "noc". Tieto dva prvky, ako hovorí text, vytvorili "prvý deň". Uvedené verše hovoria o stvorení 24-hodinového časového úseku, ktorý používame na oddelenie každého dňa. Táto správa sa končí formulkou, ktorá sa v hebrejčine číta takto: "A bol večer a bolo ráno: prvý deň." Tá istá formulka - prvýkrát použitá v tomto prípade na oddelenie jedného dňa, stvorenia 24-hodinového časového úseku - sa potom opakuje v celej kapitole, aby opísala ďalšie stvoriteľské dni. "A bol večer a bolo ráno: druhý deň." "...tretí deň" atď. V týchto niekoľkých veršoch nám Pán jasne ukazuje, že keď Biblia hovorí, napr. v 2 Moj 20, že "za šesť dní učinil Hospodin nebesá a zem" (v. 11), myslí tým šesť dní; nič menej a určite nič viac.
- 24 hodín v Genezis = od večera do rána a od rána do večera.
- Tam, kde nemajú hodinky, to nie je problém pochopiť.
- Tam, kde majú uhlíkovú metódu C14, sa to chápe oveľa ťažšie.
Správa Prvej knihy Mojžišovej o stvorení vôbec nie je obyčajná správa, nad ktorou by sme nemali dôvod žasnúť. Veď táto zem a život na nej nie je nič samozrejmé. Dostali sme asi 56 veršov vysvetlenia o stvorení. Bezpochyby, tento popis neobsahuje veľa detailov. Napriek tomu máme množstvo informácií, o ktorých by sme teraz mali pouvažovať.
Kniha Genezis sa začína výrokom, že zem bola "beztvárna a pustá". Boh pokračoval tým, že našej zemi dal tvar, takže už nebola "pustá" (beztvárna). Ak sledujete poradie, najprv bola tma a potom svetlo; to viedlo k vymedzeniu dňa a noci. Potom sa tu stretávame s akýmsi druhom atmosféry - "oblohou", nazvanou "nebo". Zdá sa, že voda, ktorá je nevyhnutná pre život (prinajmenšom v takej forme, ako život teraz poznáme), v čase stvorenia už existovala. Potom Boh tvorí súš a na nej vegetáciu, trávu, byliny, stromy (všetko potrebovalo najprv suchú pôdu, aby to mohlo existovať) "v ktorom je ich semä". (v. 11.12) Po nich nasleduje slnko, mesiac a hviezdy. Nakoniec, keď už bolo všetko pripravené, Boh mohol stvoriť zvieratá, suchozemské i morské, ktoré lietali, hemžili sa a pohybovali po tejto časti Božieho stvorenia. Boli to živé tvory, ktoré sa mali plodiť a množiť. Boh sledoval veľmi logický sled a model, ktorého výsledkom bolo stvorenia života tu na zemi.
- V správe 1 Moj 1 je to najdôležitejšie z procesu stvorenia.
- V správe 1 Moj 1 je to najdôležitejšie o Stvoriteľovi.
- To najdôležitejšie v 1 Moj 1 je stvorenie človeka samotným Stvoriteľom.
Ako sme včera povedali, nie je toho veľmi veľa, čo Písmo zjavuje o stvorení. Je to však dosť na to, aby nám ukázalo, aké mimoriadne miesto má človek v príbehu o stvorení. Všeobecne používaný pojem "človek" zahrnuje muža i ženu; človek - to sú dve odlišné pohlavia. Boh stvoril Adama (jeho meno v hebrejčine veľmi úzko súvisí so slovom "zem"), až keď všetko ostatné bolo na svojom mieste, a až po ňom stvoril Evu. Napriek niektorým podobnostiam medzi ľuďmi a zvieratami, Biblia medzi nimi robí jasný rozdiel. Podobne ako pri stvorení všetkých ostatných vecí, ani pri stvorení človeka 1 Moj nevie nič o náhode. Naopak, aj tu sa stretávame so systematickým modelom stvorenia - opakujú sa formulky ("a Boh videl", "a Boh povedal", "nech sú"), opakuje sa časový rámec ("a bol večer a bolo ráno..."), ktorý vyvrcholí v čine osobného stvorenia muža (1 Moj 2,7) a ženy (v. 21-24) - čo dokazuje, že Boh nič nenechal na náhodu.
- Človek sa líši od zvierat.
- Vrcholom stvorenia nie je muž, ale žena.
- Človek je muž a žena. Žiadna iná kombinácia nie je možná.
V knihe Patriarchovia a proroci si prečítaj text na stranách 25.26 (PP 44.45) a v knihe Výchova na stranách 12-16 (Ed 15-18).
"Keď Adam vyšiel z ruky Stvoriteľa, niesol vo svojej telesnej, duševnej a duchovnej prirodzenosti podobu svojho Tvorcu. ...podľa Božieho zámeru mal človek svojím životom stále zjavovať tento obraz a dokonalejšie odzrkadľovať slávu svojho Stvoriteľa." (VÝCH 12; Ed 15)
1. Väčšina z nás sa učila, že atómy, ktoré sú vytvorené z malých častíc - protónov, neutrónov a elektrónov, sú najmenšie stavebné jednotky vesmíru. Súčasná fyzika však ukazuje, že tieto drobné častice sú v skutočnosti vytvorené z malých kmitajúcich vlákien (vlákno je v porovnaní s veľkosťou protónu také malé, ako protón v porovnaní so slnečným systémom!). Zamyslite sa aj nad myšlienkou týchto kmitajúcich vlákien (rozličnou vibráciou vznikajú rozličné častice) v súvislosti s tým, že Boh slovom stvoril tento svet.
2. Uvažujte o 1 Moj 1,28 a učení, že Boh dal človeku "panstvo" nad zemou. Čo to znamená? Aká zodpovednosť z toho vyplýva? Ako môžeme ako cirkev i jednotlivci lepšie plniť toto poslanie?
3. Biblia hovorí o nadprirodzenom pôvode nášho sveta. Ako nám táto myšlienka pomáha lepšie pochopiť skutočnosť nadprirodzeného konca tohto sveta?
4. Naplánujte si výlet do prírody, kde budete obdivovať zázraky stvorenia. Ak je to možné, pozvite ľudí, ktorí ešte nepoznajú Ježiša a plán spasenia. Uvidíte, čo všetko sa môžete dozvedieť o Bohu prostredníctvom jeho diela stvorenia.