Juhoafričan Laurens Van der Post má na stole v obývačke položený kameň z hĺbky takmer 4 600 m pod povrchom Afriky. Poslal mu ho priateľ, ktorý v sprievodnom liste napísal: "Je to symbol toho, na čom sa ty i ja snažíme postaviť celý svoj život."
Všetci staviame na základoch, na tom, čo máme pod nohami. Staviame na princípoch, ktorými sa riadime. Ateisti, náboženskí fanatici, skeptici, vedci - každý sa v živote riadi určitými základnými princípmi, či si to priznáva, alebo nie.
Ako kresťania nachádzame svoje princípy v osobe Ježiša Krista a prostredníctvom neho, toho, v ktorom "žijeme, hýbeme sa a sme". (Sk 17,28) Ježiša poznáme prostredníctvom Biblie, ktorá tvorí základ nášho života a našej viery. A Prvá kniha Mojžišova slúži ako "základ" Biblie. Je to kameň z veľkej hĺbky zeme, ktorý držal zem bezprostredne pod nohami Laurensovho priateľa.
V tejto úlohe sa prvýkrát pozrieme na túto knihu, "základ" samotnej Biblie.
1. Uvedomiť si tesné spojenie medzi Genezis a celou Novou zmluvou a ubezpečiť sa, že nie je možné zmeniť posolstvo Genezis bez toho, aby sa následne nezmenilo aj posolstvo Novej zmluvy.
2. Spoznať z Genezis dve tváre toho istého Boha a chváliť spoločne Boha za jeho všemohúcnosť a za jeho lásku.
Slovo Pentateuch (prvých päť kníh v našich Bibliách) pochádza z gréckeho výrazu pre "päť". Päť kníh Mojžišových (Genezis, Exodus, Leviticus, Numeri a Deuteronomium) poskytuje základ pre biblickú vieru. Bez nich by naše náboženstvo nemalo svoj základ a zmysel.
Prvá z týchto piatich kníh - Genezis - sa začína vznikom nášho sveta. Veď keby sme nepoznali svoj pravý pôvod, veľmi ľahko by sa stalo, že sa budeme mýliť vo všetkých ostatných veciach. Keby sa staviteľ domu hneď od základov pomýlil a začal by stavať múry na začiatku len s niekoľko stupňovou odchýlkou, zakrátko by zistil, že celá stavba je krivá a v dôsledku toho nepoužiteľná. Preto sa Prvá kniha Mojžišova začína jasným a zreteľným posolstvom o našom pôvode.
Nepriateľ človeka sa z celej sily snaží odvrátiť svet od pravého Boha. Jednou z jeho metód je zasiať do mysle pochybnosti o vierohodnosti Biblie. Samotná kniha Genezis sa stala terčom silných útokov. Ak sa mu podarí podkopať vieru v Knihu, ktorá tvorí základ všetkého, ako ľahko potom podkope našu vieru vo všetko ostatné.
Spochybňovať vierohodnosť Prvej knihy Mojžišovej znamená spochybňovať vierohodnosť Novej zmluvy, ktorá sa na mnohých miestach odvoláva na knihu Genezis. Mohli by sme Novú zmluvu považovať za spoľahlivú, keby všetko v prvej knihe Mojžišovej bolo nepravdou? Keď začneme spochybňovať historickú vierohodnosť záznamov tejto knihy, rúca sa celá stavba viery. A to je presne to, čo chce satan dosiahnuť.
- Genezis je základ celej Biblie.
- Buď Genezis, alebo Darwin.
- Nová zmluva prijíma Genezis ako dôveryhodnú knihu.
Prvá kniha Mojžišova je predovšetkým zjavením Boha. V nej človek dostáva prvé písomné zjavenie o našom Stvoriteľovi a Vykupiteľovi.
Prvá kniha Biblie hovorí o moci a sile Boha. Predstavuje nám ho ako Stvoriteľa, Sudcu, náš vzor, udržiavateľa, najvyššieho, všemocného a večného Boha. Ako zvrchovaný vládca nielen existoval pred všetkým, ale všetko tiež stvoril.
Táto kniha však zjavuje o Bohu oveľa viac. V niektorých jej záznamoch o súde vidíme aj jeho milosrdenstvo, jeho bolesť spôsobenú pádom človeka do hriechu, jeho nesmiernu trpezlivosť. Skôr ako prišla potopa, Noach hlásal dlhé roky, aby mal každý človek príležitosť byť zachránený. Dokonca aj v prípade Sodomy a Gomory - a to napriek ich veľkej bezbožnosti - bol ochotný ušetriť ich, keby to bolo možné. V celej knihe vidíme moc a silu láskavého, milostivého Boha, ktorý napriek svojej nenávisti voči hriechu a zlu miluje stvorené bytosti, ktoré padli do hriechu a chce ich zachrániť.
- Genezis predstavuje Boha ako Stvoriteľa.
- Boh v Genezis je Boh milujúci.
Včera sme povedali, že prvá kniha Mojžišova predstavuje Boha ako všemocného, ktorý svojím slovom stvoril tento svet, uviedol potopu na celú zem a zoslal ohnivý dážď na odbojné a kruté mestá. Keď pozorujeme proces stvorenia, ako by sme nemali žasnúť nad neuveriteľnou mocou Boha, ktorý to všetko stvoril?
Biblia nám však predstavuje Boha aj ako veľmi blízku a osobnú bytosť. Na rozdiel od boha deizmu, ktorý učí, že Boh stvoril tento svet, ale potom ho nechal napospas osudu, Boh, ktorého zjavuje Biblia, je vo veľmi úzkom spojení s hriešnymi bytosťami. Najlepšie to vidíme na živote a smrti Ježiša Krista. (Fil 2,5-8) No už v Prvej knihe Mojžišovej môžeme zazrieť blízkosť, aká vládne medzi Bohom a jeho padlým stvorením. Je to naozaj pekná myšlienka, najmä ak veríme, že Boh je láskavý a súcitný.
- Genezis predstavuje Boha ako bytosť človeku blízku a k človeku láskavú.
- Boh v Genezis robí pre záchranu človeka všetko možné.
V Sk 6 čítame o veriacom Židovi Štefanovi, mužovi, ktorý bol "plný milosti a sily" a robil "veľké divy a znamenia" a ktorého odvliekli pred veľradu preto, že zvestoval Ježiša. Sk 7 sa začínajú Štefanovou rečou, po ktorej ho na smrť ukameňovali.
Zo širšieho kontextu vyplýva, že Štefan je napadnutý za svoje kázanie o tom, že Ježiš je Mesiáš. Svoju obranu začína tým, že sa vracia do Prvej knihy Mojžišovej. Odvoláva sa na Abraháma, prostredníctvom rodokmeňa sa dostáva k príbehu o Jozefovi v Egypte, hovorí o vzniku izraelského národa a potom prechádza priamo k stavbe chrámu. Všetko to vyvrcholí príchodom "Spravodlivého" (Sk 7,52), Ježiša Nazaretského.
Štefan používa Prvú knihu Mojžišovu ako východzí bod pre veľké pravdy, ktoré vrcholia v Ježišovi, ktorý sám je "pravda". (Ján 14,6) Títo Židia, ktorí tvorili jadro cirkvi, mali pevný základ pre svoju vieru v Ježiša - Písmo sväté, ktoré sa začína práve Prvou knihou Mojžišovou. Z toho vidíme, akú dôležitú úlohu by táto kniha mala zohrávať aj v našom chápaní toho, čomu veríme.
- Základ, ktorý tvorí Genezis v Biblii, nás chráni pred plytkými predstavami o Bohu.
- Základom Genezis sú spásne Božie činy.
Často počujeme, že v starozmluvnej dobe boli veriaci spasení skutkami zákona, kým po Ježišovej smrti a na začiatku éry kresťanskej cirkvi už boli zachránení jedine vierou. Biblia to však neučí ani v Starej, ani v Novej zmluve. Podľa Novej zmluvy žil Boží ľud už od začiatku z viery.
- V celej Biblii - všetci žijú z viery.
- V celej Biblii - bez viery nežije nikto.
- V celej Biblii - nikto bez viery neprežije.
"Vyššia kritika, ktorá svojou metódou rozpitváva, odhaduje a pretvára, vlastne vieru v Písmo ako Božie zjavenie podrýva. Božiemu slovu bráni usmerňovať, povznášať a ovplyvňovať ľudský život. Spiritualizmus zvádza mnohých k viere, že najvyšším zákonom je túžba, že slobodou je svojvôľa a že človek je zodpovedný len sám sebe... To, čo najviac potrebujeme, je práve moc vznešenejšieho, čistejšieho a ušľachtilejšieho života." (SA 284.286; AA 473.478)
"Noc a zlovestná tma obklopuje kresťanský svet. Dôkazom tejto hlbokej temnoty a nepreniknuteľnej tmy je odpadnutie od Božích prikázaní. Obľúbené sú systémy, ktoré zbavujú Božiu pravdu jej účinnosti. Ľudia sa učia náuky prikázané ľuďmi a ich tvrdenia sú považované za pravdu. Prijímajú teórie, ktoré vymyslel človek. Evanjelium je tak zneužívané a Písmo sa nesprávne aplikuje. Podobne ako v Ježišových dňoch, svetlo pravdy je zatlačené do úzadia. Ľudské teórie a predpoklady sa považujú za viac ako slovo Hospodina zástupov. Pravda je marená omylom. Božie slovo je prekrúcané, rozpitvávané a pretvárané vyššou kritikou. Ježiš sa všeobecne uznáva len ako ten, ktorý bol zradený bozkom. Odpadnutie je tu a bude trvať až do konca. Jeho odporný a zatemňujúci charakter vidíme v zhubnom vplyve šíriacom sa z Babylona." (Ellen G. Whiteová, Bible Echo, 1. február 1897)
1. Uvažujte o uvedenom citáte od E. G. Whiteovej. Aké vplyvy vo vašej spoločnosti pôsobia proti autorite Písma? Ako môžeme seba a iných chrániť pred takýmito názormi?
2. Prečítajte v triede svoje odpovede na poslednú otázku v časti na pondelok (ako si predstavujete Pána Boha). V čom sa môžete navzájom obohatiť?
3. Uvažujte spolu o poslednej otázke v časti na stredu. Čo sa môžeš naučiť zo skúseností ostatných o Božej blízkosti? Ako by si vysvetlil neveriacemu, čo to znamená, keď povieme, že "Boh je blízko" pri nás?
Západ slnka 17.15