Späť Pomocné materiály pre učiteľov

PRINCÍPY UČITEĽSTVA Stiahni ZIP

Ciele:

  1. Nadviazanie prerušeného vzťahu s Bohom.
  2. Obnovenie hriechom narušenej ľudskej povahy.
  3. Rozvoj telesných a duševných schopností žiakov.
  4. Príprava žiakov pre časný i večný život.

1. ZÁKLADNÉ PODMIENKY ÚSPEŠNÉHO VYUČOVANIA

I. Poznanie Ježiša Krista

1. Kristova moc

Keď Ježiš vysielal svojich učeníkov povedal im: "Daná mi je všetka moc na nebi a i na zemi a tak choďte a učte..." (Mat 28,18-20). Najlepšou prípravou pre prácu učiteľa sú slová, život a spôsoby práce Ježiša Krista a spoľahnutie sa na pomoc, ktorú zasľúbil tým, ktorí sa ochotne učia a slúžia.

2. Ježišov život

On prežíval to, čo učil. Jeho slová nevyjadrovali len jeho názory, ale aj jeho povahu. Aj samotní protivníci Ježiša Krista vyznali: "Nikdy človek nehovoril tak, ako hovorí tento." (J 7,46) Aj Nikodém vyznal: "Vieme, že si učiteľ, ktorý prišiel od Boha." (J 3,2)

3. Ježišova znalosť Písma

"Kristus sa venoval štúdiu Písma pretože vedel, že ono je plné vzácnych poučení pre všetkých, ktorí si z nich zoberú poučenie. Verne plnil povinnosti vo vlastnom domove. Ranné hodiny nepremrhal v posteli, ale trávil ich často na osamelom mieste, v ústraní. Premýšľal, študoval Písmo a modlil sa." (FE 402)

Písmom odpovedal diablovi pri pokúšaní (Mt 4), Písmom vyvracal falošné názory, učenia a obvinenia (Mt 21,42; 22,29; J 5,39), udalosti s Ním spojené potvrdzoval Písmom (Mt 26,54; Lk 4,21; 24,27; J 2,19-22; 19,28). Opäť jeho odporcovia potvrdili jeho znalosť Písma: "Ako zná tento Písma, keď sa neučil?" (J 7,15)

4. Ježiš poznal ľudskú povahu

Prispôsoboval vyučovanie svojim žiakom. "Ako Učiteľ učiteľov sa snažil získať si prístup k ľuďom pomocou toho, čo poznali zo všedného života. Pravdu predkladal takým spôsobom, že v jeho poslucháčoch sa prebúdzali vždy tie najsvätejšie spomienky a pocity. Učil takým spôsobom, že v nich vzbudzoval pocit, že sa úplne stotožňuje s ich záujmami a šťastím. Jeho učenie bolo tak bezprostredné, jeho objasňovanie také vhodné, jeho slová také pochopiteľné a potešujúce, že jeho poslucháči boli očarení. Prostota a opravdivosť, s akou sa obracal k ľuďom, posväcovali každé slovo." (MH 23-24)

  1. Pre roľníkov, rybárov a ženy z domácnosti používal obrazy z ich prostredia Mt 13.
  2. S kňazmi hovoril o vzťahu k blížnym Lk 10,25-37.
  3. Natanaelove predsudky odstránil tým, že hovoril o jeho dobrých vlastnostiach J 1,47.
  4. Používal podobenstvá. Kristus vedel predstaviť pravdy, ktoré ľudia neboli pripravení prijať, ba ani pochopiť. Preto ich učil v podobenstvách. Tým, že spájal svoje vyučovanie s výjavmi zo života, skúsenosťami z prírody, získal si pozornosť ľudí a mal vplyv na ich srdce. Keď sa neskôr dívali na veci, ktoré zobrazovali jeho učenie, pripomínali si slová božského Učiteľa.
  5. Vyučoval pomocou otázok. Pýtal sa svojich učeníkov: "Za koho pokladajú ľudia Syna človeka?" (Mt 16,13), pri pokúšaní sa pýtal: "Čí je to obraz a nápis?" (Mt 22,20). Na otázku zákonníka o večnom živote sa pýtal: "Čo je napísané v zákone?" (Lk 10,26)

II. Poznanie Biblie

Neexistuje nijaká náhrada, ktorá by učiteľovi mohla dať autoritu a moc a nahradila znalosť Božieho slova.

1. Duchovná moc

Z Božieho slova vychádza duchovná moc a tá je nepostrádateľným prvkom pri vyučovaní. Túto moc môžeme získať tým, že sa osobne zoznámime s najväčším Učiteľom skrze Jeho slovo. Pre učiteľa je dôležitejšie, aby poslúchal Boha, než aby len hovoril v prospech Boha.

"Ako prostriedok výcviku rozumu má Biblia väčší vplyv než ktorákoľvek iná kniha, alebo všetky ostatné knihy dohromady. Vznešenosť jej námetov, dôstojnosť a jednoduchosť jej vyjadrovania, krása jej obraznej reči osvecuje a povznáša myseľ tak, ako nič iného." (Ed 124)

2. Štyri spôsoby štúdia Písma

  1. Postupné - od Genesis po Zjavenie Jána. Je dobré urobiť si plán čítania.
  2. Tematické - námet za námetom, Božia láska, Viera, Modlitba, Pokánie..
  3. Životopisy biblických postáv - je to veľmi dôležité z pohľadu výchovy.
  4. Štúdium jednotlivých kníh - ukáže nám základné posolstvo danej knihy.

3. Postoj pri štúdiu Biblie

  1. S modlitbou - Ž 119,18: "Otvor mi oči, aby som videl zázraky Tvojho zákona."
  2. S dôkladnou úvahou - Ž 119,148: "Oči mi predbiehajú nočné stráže, aby som premýšľal o Tvojej reči." "Jedine tí, ktorí čítajú Písmo ako Boží hlas, hovoriaci k ním, sú skutočne tými, ktorí sa učia. Boží hlas je pre nich živou skutočnosťou. Svoj rozum robia prístupným božskému učeniu a modlia sa za milosť, aby obdržali prípravu pre službu." (CT 450)
  3. S vierou - "Evanjelium je mocou Božou na spasenie každému veriacemu..." (Rim 1,16). Abrahám bol nazvaný priateľom Božím. O ňom je napísané: "Uveril Abrahám Bohu a počítalo sa mu to za spravodlivosť..." (Jk 2,23) Nie je možné rozumieť Písmu a vysvetľovať ho, bez toho aby sme mu verili, to znamená, spoľahli sa na jeho zasľúbenia.
  4. S ochotou - Viera a dôvera predpokladá ochotu. Pán Ježiš Kristus ako jeden zo základných princípov pre pochopenie Písma uvádza: "Keď niekto chce plniť Jeho vôľu, rozozná to učenie, či je z Boha, alebo či sám od seba hovorím." (J 7,17)

"Kristov život, ktorý dáva život svetu, je v jeho slove. Svojim slovom vyháňal Ježiš choroby a démonov. Svojim slovom utíšil more a kriesil mŕtvych. Preto ľud dosvedčoval, že v jeho slove je moc. Hovoril Božie slovo ako kedysi hovorieval ústami starozákonných prorokov a učiteľov. Keďže celé Písmo je zjavením Krista, preto chcel Spasiteľ usmerniť vieru svojich nasledovníkov na toto Písmo. Keď už nebude viditeľne s nimi, Písmo im má byť zdrojom sily. Aj oni mali žiť "z každého slova, ktoré vychádza z úst Božích," ako z neho žil Pán." (TV 268, DA 390)

III. Poznanie žiaka

Pokiaľ sa má učiteľ dostať k srdcu žiakov musí ich dobre poznať, aby vyučovanie prispôsobil potrebám každého jednotlivca. Poznávanie môže prebiehať subjektívnou (sebapozorovaním), alebo objektívnou (pozorovaním žiaka) metódou.

1. Subjektívne pozorovanie

Nahliadnutím do vlastného vnútra môže učiteľ získať akúsi predstavu o rozhľade žiaka vo vzťahu k životu. Je to založené na spomienkach toho istého obdobia veku, v ktorom sa nachádza žiak. Pripomenutie vlastných pocitov, reakcii, pomáha pochopiť situáciu žiaka. Riziko tejto metódy je v jej subjektívnosti, nepresnosti.

2. Objektívne pozorovanie

Je to starostlivé zváženie vonkajších prejavov žiaka, pozorovaním všetkého čo robí. Jeho rozumových schopností, tolerantnosti, obrazotvornosti, citlivosti svedomia, dôvery, schopnosti prijímania - otvorenosti a pod.

2. OSOBNOSŤ UČITEĽA

I. Vzťah učiteľa k jeho žiakom

Jedine vtedy, keď je medzi vyučujúcim a vyučovaným vzájomné pochopenie a dôvera, môže mať vyučovanie úspech. Učiteľ rovnako ako dirigent orchestra, musí mať istotu, že každý z jeho žiakov pracuje v súlade so všetkými ostatnými žiakmi v triede i s ním. Niektorí žiaci sa neradi zlaďujú a ľahko rozlaďujú, učiteľ preto musí mať trpezlivosť a snažiť sa o to, aby priviedol ku spolupráci i toho najspurnejšieho žiaka. Úspech totiž závisí aj od zladenia činnosti.

1. Zásada vodcovského umenia

Poriadok a disciplína nie sú otázkou náhody. Sú vonkajšími prejavmi správneho výcviku, poučenia o správnych zásadách. Nad niektorými z týchto zásad sa zamyslíme:

  1. Príprava - dobrá príprava je absolútnou nutnosťou pre udržanie záujmu a úcty. Akonáhle žiaci postrehnú povrchnosť, stratia záujem a keď pominie záujem, nastane neporiadok.
  2. Dôvera - ak žiaci vedia, že sa od nich očakáva, že sa budú chovať správne, budú sa snažiť urobiť to najlepšie.
  3. Autorita - získava sa tým, že učiteľ sám plní svoju úlohu zodpovedne a zodpovednosť vyžaduje aj od žiakov. Zanedbávanie poriadku bude znižovať učiteľa v očiach žiakov. Autorita nie je diktátorskou panovačnosťou, ale láskavou pevnosťou. Tá umožňuje vytvorenie priateľstva skôr, ako náhodná zhovievavosť, po ktorej nasleduje kruté obmedzovanie.
  4. Kladný spôsob vyučovania - počíta s duchovným a duševným pokrokom. Záporný spôsob pôsobí proti psychológii žiaka a podnecuje k odboju. Učiteľ má konštruktívne budovať povahu žiaka. Úprimne povzbudzuje a to ho vedie k vyvinutiu väčšieho úsilia.

2. Usporiadanie triedy

Miesto učiteľa má veľký vplyv na vzťahy a ovzdušie v skupine. John Adams doporučuje ako ideálne usporiadanie v polkruhu alebo v trojuholníku. Učiteľ sedí v strede, dvaja najživší žiaci po jeho pravej a ľavej ruke a žiak, ktorý je neposedný sedí priamo pred učiteľom. Výhodou tohoto usporiadania je, že tí najživší žiaci môžu obťažovať len jedného suseda a ten neposedný je na očiach učiteľa a to mu bráni sa naplno prejavovať.


U-učiteľ, Ž-živý žiaci, N-neposedný žiak, O-ostatní žiaci

Mnohí učitelia žasnú nad výsledkami, ktoré toto usporiadanie triedy prináša a sú prekvapení, že na to sami neprišli. Skúsený učiteľ chápe, že vplyv je jedným z najdôležitejších prvkov pri vyučovaní.

"Vaše slová na nich nezapôsobia, pokiaľ vo vás nebudú vidieť príklad." CSW 98)

II. Učiteľov duchovný rozvoj

Keby učiteľ vedel prorokovať a poznal všetky tajomstvá a všetko poznal a pritom mu chýbala duchovná príprava, vyučovanie by nemalo taký úspech, s akým počíta Pán Boh. Učiteľ má viesť iných na cestu života a preto sám potrebuje, aby na tejto ceste bol.

Duchovnosť sa nededí ani sa nezískava bez úsilia. Získava sa denným chodením s Bohom, spoločenstvom prostredníctvom modlitby a Božieho slova. Ani schopnosť dobre vyučovať nezakryje duchovnú prázdnotu. Boh nezverí svoju moc tým, ktorí nie sú s Ním spojení a verní.

Cena, ktorú je treba zaplatiť za toto dôležité vybavenie, sú vrúcne do noci trvajúce modlitby; odmenou sú ľudia získaní pre Krista. Také vyučovanie sa potom stane nepretržitou radosťou.

1. Rýdzosť, čistota

Žiaci majú mať možnosť považovať svojho učiteľa za zosobnenie tých hodnôt, ktorým ich učí. Ak bude takým, budú mať k ním úctu, budú ho mať radi, pretože budú presvedčené, že jeho láska k ním je rýdza a čistá.

"Pretože je všade okolo mládeže toľko chatrných charakterov a toľko pokrytectva, je tým viac potrebné, aby učiteľove slová, postoj a chovanie predstavovali vznešenosť a pravdivosť. Deti odhalia ihneď pretvárku či akúkoľvek inú vadu alebo slabosť. Učiteľ si nezíska úctu svojich žiakov iným spôsobom, než tým, že vo svojom vlastnom charaktere zjavuje tie zásady, ktorým sa ich snaží naučiť. Jedine vtedy, keď toto všetko robí vo svojom dennom styku s nimi, môže ich trvalo ovplyvniť k dobrému." (Ed 277)

"Učitelia v našich školách majú veľkú zodpovednosť. V slovách i charaktere musia byť tým, čím si prajú, aby boli ich žiaci - mužmi a ženami, ktorí sa Boha boja a vyznačujú sa spravodlivosťou. Ak idú sami po tejto ceste, dokážu po nej viesť i mladých ľudí. Budú ich vnútorne vzdelávať a viesť k tomu, aby boli mravne samostatní, aby pracovali pre Ježiša a prijímali na seba zodpovedné úlohy v jeho diele." (CT 47-48)

2. Láskavosť a súcit

Úprimný záujem sa dotýka srdca.

"Mládež potrebuje porozumenie, súcit a lásku inak odpadne... Učiteľove povinnosti sú závažné a posvätné, ale žiadna časť jeho diela nie je dôležitejšia než jeho starostlivosť o mládež s nežnou láskyplnou starostlivosťou." (CZ 503)

III. Telesné predpoklady učiteľa

1. Vplyv dobrého zdravia

"Dôležitosť telesných predpokladov je možné ťažko doceniť. Čím dokonalejšie je jeho zdravie, tým dokonalejšia je jeho práca. Myseľ totiž nemôže byť jasná a nestačí dať správny podnet ku konaniu, keď telesné sily trpia následkom slabosti alebo choroby. Srdce je ovplyvňované mysľou. Ak myseľ v dôsledku telesnej neschopnosti stráca svoju sviežosť, tak cesta k vyšším cieľom a pohnútkam je do značnej miery zatarasená a učiteľ je menej schopný rozoznať správne od nesprávneho. Ak trpí svojou chorobou, nie je ľahké, aby bol trpezlivý a radostný a aby konal poctivo a spravodlivo." (CT 177)

Je dôležité rešpektovať zásady zdravia a vyvarovať sa zvýšenému napätiu a vyčerpaniu. K vyučovaniu potrebujeme pevné nervy, optimizmus a radosť.

2. Vplyv osobného zjavu

Prostý a upravený zovňajšok spolu s úsmevom zvýšia príťažlivosť každého učiteľa. Pri vyučovaní sú aj diváci nielen poslucháči.

3. Hlas

Kultúre hlasu je treba sa učiť. Učiteľ by mal sám hovoriť zreteľne a používal slová, ktoré vyjadrujú myšlienky jasne a pôsobivo a k tomu by mal viesť aj žiakov. Nielen pri dýchaní, ale aj pri hovorení používajme svoje brušné svaly. To dá tónom vychádzajúcim z úst väčšiu jasnosť.

"Veďte študentov, aby chápali, že Boh dal každému obdivuhodný mechanizmus, ktorý máme používať k jeho oslave. Sily tela pôsobia neustále v náš prospech a keď sa rozhodneme, môžeme ich použiť k veľmi dobrému dielu.

Môžeme mať poznanie, ale ak si neosvojíme návyk používať hlas správnym spôsobom, skončí naše dielo neúspechom. Ak nebudeme schopní vyjadrovať svoje myšlienky primeranou rečou, načo bude naša výchova? Poznanie nám bude málo platné, ak sa nebudeme starať o vzdelanie daru reči. Stane sa však obdivuhodnou mocou ak spojíme schopnosť hovoriť múdre slová s užitočným spôsobom, ktorý bude budiť pozornosť." (CT 216-217)

IV. Učiteľov duševný rozvoj

Pravý úspech človeka je závislý na Kristovej moci, ktorá sa prejavuje snahou a horlivosťou v príprave i uskutočnení svojej úlohy. "Preto musia mať učitelia živý vzťah s Bohom. Skúmajú sami seba, venujú svojmu dielu čas i skutočné úsilie a nie sú spokojní, dokiaľ neuvidia dosiahnuté výsledky." (CSW 184) Dobrý učiteľ má rád svojich žiakov a má záujem o vyučovanie.

Potrebná príprava pre úspech vo vyučovaní je: MODLITBA, VIERA A VEDOMOSTI. Tieto tri zásady udržia záujem žiakov a prinesú ovocie pre Božie kráľovstvo.

Myšlienky sú látkou na premýšľanie a slová sú mostom, po ktorom prichádzajú myšlienky od učiteľa k žiakovi. Ak je zlý most, budú zlé aj myšlienky, preto si musíme dávať pozor na slová, aby myšlienky mohli žiakov osloviť vo svojom pravom význame a sile.

1. Význam a označenie slova

Je dôležité používať taký jazyk, ktorý je pre žiaka vždy zrozumiteľný. Ak chce učiteľ použiť nové, menej používané slová musí vopred ich význam starostlivo vysvetliť, nie je vhodné predpokladať, že ich všetci poznajú.

Slová majú totiž dvojaký zmysel. Pod významom slova rozumieme vlastnosti, druh a pod označením slova rozumieme veci alebo bytosti, na ktoré je to možné použiť.

Ilustrácia: PROROK:

Existujú dva druhy významu, čo býva často zdrojom nedorozumenia medzi učiteľom a žiakom. Učiteľ obyčajne používa slová v ich všeobecnom význame, ktorý je platný, kdekoľvek na svete. Žiak však často prisúdi danému slovu jeho miestny význam a je to obmedzené jeho poznaním a skúsenosťou.

Ilustrácia: keď sa napríklad povie slovo kňaz, tak inú predstavu bude mať o tom človek nenáboženský, inú katolík, žid, inú dieťa kazateľa.

2. Nepochopenie a zlé pochopenie slov

Niekedy si človek vytvorí chybný význam slova, ktoré nepozná a následkom toho je jeho predstava skreslená.

Ilustrácia: Otec doma hovoril, že sliepky nesú v priemere 3 vajcia za deň. Chlapec si myslel, že "priemer" je miesto, kde nosia sliepky vajcia. Keď potom počul vedúceho sobotnej školy hovoriť, že dary sobotnej školy sú v priemere 10 korún na človeka, viete si predstaviť zmätok v mysli toho chlapca?

Učiteľ sa musí snažiť vyjadrovať tak, aby ho žiaci rozumeli a chápali správne jeho slová, prípadne vysvetľovať význam slov, ktoré sú neznáme či nesprávne pochopené. Pozor však na to, aby sa prílišným vysvetľovaním nestratil zmysel toho, čo chcete povedať ako hlavnú látku!

3. Znázornenie

Náboženské princípy sú často abstraktné. K ich lepšiemu pochopeniu a vysvetleniu používame znázornenie, prirovnanie k určitým javom, ktorú sú pochopiteľné a majú podobnosť s abstraktnými princípmi. Rozoznávame niekoľko druhov znázornení:

  1. Metafora (obraz, prenesenie) - prenesenie významu určitého pojmu na iný pojem. Biblia to používa často - svetlo pravdy, loď života, kormidlo života, pokrm duše, masť Ducha svätého a pod. Metafora je jednou z najčastejších básnických foriem (Gen 49,9.14.21.27).
  2. Prirovnanie - používa sa slovo v jeho vlastnom význame, ale zobrazenie je celou vetou. Napr. "Spravodlivý bude prekvitať ako palma." (Ž 92,13), "Ako jeleň dychtí po vodných bystrinách, tak dychtí moja duša po Tebe, ó Bože." (Ž 42,2),"Lebo ako blesk vychádza od východu a svieti po západ, tak bude príchod Syna človeka." (Mt 24,27).
  3. Podobenstvo (parabola) - je vymyslený alebo skutočný dej zo života, ktorý približuje nejaký dôležitý princíp Biblie, alebo zásadu Božieho kráľovstva. Ježiš Kristus to veľmi často používal. Pri výklade podobenstvá je dôležité mať na pamäti, že ide o princíp a nie o opísanie detailov, dôležitá je hlavná myšlienka.
  4. Príklad - je zobrazenie udalosti, ktorá objasňuje predovšetkým mravný princíp. Pôsobivosť príkladov spočíva v zákone príčinnosti, to znamená - takto sa to prejavuje. Aby príklad dosiahol svoj zámer musí spĺňať tri kritéria; pravdivosť, primeranosť a nesmie byť príliš častý.
  5. Personifikácia (zosobnenie) - charakteristickým znakom hebrejského jazyka bolo vyjadrovanie vonkajších prejavov sveta, predmetov v prírode, neživých vecí a činností i abstraktných myšlienok pomocou mužského alebo ženského rodu. "More to videlo a utieklo; Jordán sa naspäť vrátil; vrchy skákali ako barany, pahorky ako jahňatá." (Ž 114,3-4).
  6. Hyperbola (nadsadený výraz) - je to rečnícka forma spočívajúca v nadmernom význame a rozmere určitého javu, činu, mravnej vlastnosti a pod. "A je ešte mnoho iného, čo Ježiš učinil. A keby sa všetko malo dopodrobna popísať, myslím, ani svet by nestačil na knihy, ktoré by sa dali napísať." (J 21,25)
  7. Irónia - výsmech, úmyselné použitie slov v opačnom význame, predstieranie nevedomosti. Pomocou irónie môže prorok povedať pravý opak toho, o čom je reč, aby tým viac vynikla pravda. 1 Kr 18,27 Eliaš použil iróniu.

3. ZÁKONY MYSLENIA

I. Vnemy a pocity

1. Päť zmyslov

Je to päť dôležitých ciest do mysle. Prostredníctvom zraku, sluchu, hmatu, čuchu a chuti ľudia získavajú kontakt s vonkajším svetom.

Z pohľadu informácii najviac podnetov spracovávame pomocou zraku a sluchu, potom hmatu a za ním čuchu a chuti.

2. Podnety a vedomie

Podnety sú prijímané zmyslami v bdelom stave i v spánku (obmedzene). Zmysly vzbudzujú pocity. Pomocou nervových vlákien sa prenášajú všetky pocity do strediska myslenia - mozgu. Mozog potom vysiela rozkazy do všetkých častí tela.

II. Vnímanie

1. Hodnotenie podnetov

Vnímavosť je schopnosť, ktorá človeku umožňuje prijímať dojmy prostredníctvom zmyslov, analyzovať ich, zistiť ich totožnosť a z tohoto rozboru poznať, čo to je a čo to robí. Dokiaľ nie je zistená ich totožnosť sú to len dojmy. Po zistení ich totožnosti sa stávajú vnemami. (Niekedy používame miesto slova vnem, slovo myšlienka.) Vnem sa rodí na základe mnohých rôznych druhov duševnej činnosti. Každý nový, vnímaný obraz rozmnožuje poznanie.

2. Obmedzenosť vnímania

Vnímanie je obmedzené predchádzajúcim poznaním. Keby ľudia nikdy nevideli, nepočuli, neohmatali určité veci, ich predstavy o tom by boli skreslené. Predchádzajúca skúsenosť podstatnou mierou ovplyvňuje každý duševný obraz, každú myšlienku. Každý nový vnem, každá nová myšlienka posúva mieru poznania ďalej. Ľudia sa stále menia a tieto zmeny sú spôsobené novými myšlienkami alebo vnemami, ktoré sa dostávajú do mysle.

3. Dôležitosť správnych náboženských vnemov

Život každého človeka je ovplyvňovaný dobrom a zlom. Myšlienkami, ktoré sú do mysle vštepované v detstve a potom po celý život. Preto je dôležité, aby i v náboženskej oblasti ľudia získavali správne vnemy.

Človek, ktoré chodí pravidelne do zboru, do sobotnej školy je ovplyvňovaný priamym spôsobom. V jeho mysli sa otvárajú myšlienky pod vplyvom dojmov, ktoré vznikajú pri bohoslužbách. Vnímavá myseľ si všíma postojov a ducha iných osôb, zvlášť starších a vedúcich. Tieto postoje si potom človek vykladá po svojom a celý jeho život je utváraný takýmito skúsenosťami.

O povahe myšlienok človeka rozhodujú dva prvky: (1) dojmy, ktoré vzniknú v zmyslových ústrojoch. (2) prijatie, ktoré sa dostane týmto dojmom.

Kladné dojmy budú mať určite vplyv na proces rozhodovania. Neurčité, nevyhranené myšlienky ponechajú človeka v neistote. V jeho náboženskom živote bude prevládať pochybnosť. Mnohé veci v náboženskom vyučovaní sú neurčité a pre človeka nepochopiteľné. Ak má myseľ človeka poznať Stvoriteľa, musí mať vyučovanie náboženstva kladnú povahu. Musí ho viesť k tomu, aby sa rozhodol pre dobro a zlo odmietol.

III. Zrod myšlienok

1. Štyri stupne zrodu myšlienok

  1. Vnem - jednotlivý podnet, ktorý sa dostane do vedomia pomocou zmyslových ciest.
    Napr. Počujem rachot, otočím hlavu a vidím niečo čierne a strieborné na kolesách. Vidím vozy idúce okolo mňa. Majú okná. V oknách vidím ľudí. To všetko sú jednoduché dojmy - rachot, zjav, farba, okná, ľudia, každý z týchto podnetov sa volá vnem.
  2. Pojem - je to zlúčenie všetkých vnemov daného obrazu.
    Napr. vlak - zahrňuje to lokomotívu, všetky vagóny, ich tvar, farbu, pach, atď.
  3. Súd - triedenie pojmov podľa ich podobnosti a rozdielov. Myseľ zrovnáva pojmy a všíma si to, čo majú spoločné a rozdielne.
    Napr. rozlíšenie medzi osobným a nákladným vlakom
  4. Úsudok - po vytvorení súdov sa potom tieto navzájom porovnávajú, práve tak, ako sa porovnávajú pojmy. Podobnosti a rozdiely sa zaznamenávajú. Súdy sa potom ďalej triedia a vytvárajú sa nové súdy a tomuto postupu sa hovorí úsudok.


"Pán Boh nedoplní tie nedostatky, ktoré sú dôsledkom duševnej a duchovnej lenivosti. Keď sa ľudia budú vo svojich schopnostiach cvičiť tak, aby získali vedomosti a stali sa hlboko mysliacimi ľuďmi; keď ako najdôležitejší svedkovia pre Boha a pravdu sa stanú úspešnými v skúmaní životne dôležitých právd o spasení a budú vzdávať slávu Bohu nebies ako Najvyššiemu, potom to povedie sudcov i kráľov k tomu, že na súdoch a pri zasadaní vlád a na poradách uznajú, že Boh, ktorý stvoril nebo a zem je tým pravým a živým Bohom. Uznajú ho ako pôvodcu kresťanstva, pôvodcu všetkej pravdy, ktorý ustanovil siedmy deň sobotu, keď boli položené základy sveta, keď spolu spievali hviezdy ranné a všetci synovia Boží jasali." (FE 374-375 - Základy kresťanskej výchovy)

2. Prirodzený myšlienkový pochod

"Prvoradým cieľom učiteľa je, postarať sa o jasné vnemy a tieto rýchlo premeniť v pojmy. Dobré vyučovanie prevádza veci do mysle človeka tak, že používa len najnutnejší počet výrazov, aby s ich pomocou mohol vyjadriť čo najväčší počet zvláštnych skutočností. Pojmy sú tesnopisom reči duše. Keď sa tieto pojmy porovnávajú a zistí sa ich zhoda alebo nesúlad, vytvorí to súdy a úsudky. Keď sa tieto súdy vyjadria slovami, potom to človeka vedie k rozhodnutiu.

Rozhodnutia sú znakmi usudzovania, práve tak, ako sú slová znakmi vnemov alebo pojmov. Teda najskôr sa dostavuje vnem, vnem vedie k pojmu, ten sa mení na úsudok a ten vedie k rozhodnutiu. To sú štyri stupne procesu poznávania. Sú to nástroje, ktoré sú využívané pri myslení. Vyučovanie musí byť cvičením v používaní týchto nástrojov." (Training the Teacher 195)

IV. Moc myšlienok

Myšlienky sa často definujú ako idey, predstavy alebo pojmy. Sú to duševné obrazy, záznamy ľudí, vecí, slov alebo činov. Dostávajú sa mysle a sú zaznamenané v pamäti, aby sme ich v budúcnosti mohli použiť. Myšlienky nemôžu existovať sami o sebe. Vznikli na základe určitej skutočnosti. Väčšina ľudí si nerobí starosti s tým na akých základoch myseľ pracuje. Učiteľ však musí rozumieť týmto zákonom, pretože myšlienky sú prostriedky, ktoré učiteľ používa, aby mohol pôsobiť na myseľ žiakov. Myšlienky majú svoju vlastnú silu. Niekedy je veľmi ťažké spomenúť si na niektoré veci, ale je takmer nemožné zapudiť iné myšlienky z mysle.

Ilustrácia: červené opice a kanibali. Prečo to tak je?

1. Dve triedy myšlienok

Podľa sily, ktorú myšlienky majú a podľa spôsobu ako sa táto sila rozvíja zadeľujeme myšlienky do dvoch hlavných skupín:

  1. Pasívne - dostávajú sa do vedomia mysle a vyžadujú priamy zásah vôle alebo vplyvu nejakej silnej združenej myšlienky, aby sa mohli znovu dostať do ohniska myslenia. Nazývame ich aj myšlienkami trpnými, niektoré prichádzajú na myseľ ľahko, iné ťažšie a na niektoré si nemôžeme spomenúť. Čím častejšie je niektorá trpná myšlienka vyvolávaná, tým sa stáva ľahšie vyvolateľnou.
    Ilustrácia: je to ako nábytok v byte - zostávajú stáť, až kým nimi vedome nepohneme. Napr. vedome vyvoláme spomienky na dovolenku a s tým nám prichádzajú na myseľ rôzne zážitky, ľudia a pod.
  2. Aktívne - je to myšlienka, ktorá má v sebe toľko sily, že sa sama dostane do ohniska myslenia, dokonca zaženie tú myšlienku, ktorá bola pred ňou. Nazývame ich aj činnými myšlienkami. Aktívne myšlienky vzdorujú všetkým snahám dostať ich preč z ohniska myslenia.
    Ilustrácia: zamilovanie, svadba.

2. Uplatnenie

Čím častejšie sa nejaká myšlienka privolá do ohniska myslenia, tým ľahšie sa znovu objaví. Pasívnu myšlienku môžeme vyvolávať cestou piatich zmyslov tak dlho až sa jej ľahké opätovné vyvolanie zmení v túžbu presadzovať sa. Ak sa jedná o určitú činnosť, tak potom, čím viac na to človek myslí, tým viac bude priťahovaný túto činnosť robiť. Ak sa zaoberá touto myšlienkou stále, potom nakoniec zistí v sebe skoro neprekonateľnú túžbu túto činnosť realizovať.

3. Moc pokušenia

Pokušenie je snaha nejakej myšlienky stať sa skutkom. Myšlienka, ktorá v určitej dobe bola pasívna sa stala stálym vyvolávaním aktívna a v tomto procese vytvára nutkavý pocit realizovať sa. Záleží na orientácii tejto myšlienky, či je dobrá alebo zlá, ale každá sa bude chcieť presadiť. Pre učiteľa to znamená neustálu snahu vštepovať dobré myšlienky.

Pr 1, 33; 2, 1-5; 4, 23; 22, 17-19 Fil 4, 4-8

Protichodné myšlienky (napr. dobro a zlo; hluk a ticho, svetlo a tma) sa navzájom vylučujú. Nemôžeme na ne súčasne myslieť. Ak myslíme na Krista nemôžeme myslieť súčasne na satana a naopak (Rim 12,21). Vďaka tomuto zákonu môžeme premáhať zlé myšlienky svojich žiakov tým, že ich myseľ vedieme pomocou dobrých myšlienok.

V. Sugescia

Je to vštepovanie myšlienok do mysle.

Ilustrácia: zamenenie lekárskeho nálezu dvoch pacientov spôsobilo, že chorý sa vyliečil a ten, komu nebolo nič zistené sa liečil a zomrel.

1. Reakcie na sugesciu

Ľudia reagujú rôzne na sugesciu. Jedni sú veľmi prístupní, iní úplne neprístupní a niektorí si najprv vec rozoberú, zvážia a potom sa podvolia sugescii. Myseľ niektorých ľudí sa nedá ovplyvniť vsugerovaným predmetom a pod vplyvom obrazotvornosti si obraz dokreslia do konečnej podoby.

Niekedy jedno slovo povedané dieťaťu alebo dospievajúcemu vnukne niečo, čo zmení celý jeho život tým, že usmerní jeho myšlienky alebo spevní jeho odhodlanie. Alebo naopak jeho ctižiadostivé úsilie potlačí, tak, že dotyčný nie je schopný vec dokončiť.

Keď dieťaťu opakovane hovoríme, že je zlé, že sa zle chová, že je spurné, neporiadne, neposlušné, môžeme ho dohnať k tomu, že sa stane skutočne zlým, pretože tomu uverí. Na druhej strane vplyvom sugescie je možné viesť mladých k službe, k životu v prospech iných, môžeme ich nadchnúť pre niečo alebo viesť k opusteniu ľahkomyseľného života.

Negatíva vsugerované do mysli detí sa podobajú semienkam buriny v záhrade a dobré veci sa podobajú dobrým semenám - plodia zdravé myšlienky, vysoké ideály a vedú k zdravému vývoju.

2. Nebezpečie sugescie

Ak zverejnia noviny podrobnosti nejakej nezvyklej samovraždy, potom pravdepodobne v najbližších dňoch sa niekoľko ľudí pokúsi rovnakým spôsobom riešiť svoje životné problémy. Varovanie pred niečím často práve o to vyvolá záujem.

3. Vyučovanie pomocou sugescie

Je vhodné ju používať tak, aby obohacovala život človeka a teda musíme hovoriť o dobrých a prospešných veciach. Viesť ich k zdržanlivosti a zbožnosti. Predstavujme tú najlepšiu cestu aká vedie k radosti a pokoju, k zmysluplnému životu. K vyrovnaniu sa so zlom v akejkoľvek podobe. Kristus v ľuďoch budil túžbu, aby sa mu podobali.

Je mnoho spôsobov, ako sa dá použiť sugescia pri vyučovaní. Každý učiteľ používa túto metódu v miere, akej to pozná a dokáže správne využiť.

Ilustrácia: učiteľ vysvetľoval látku, ktorá bola ťažká a jedna študentka, kvôli tomu chcela vzdať štúdium. Povzbudenie spôsobilo obrat.

4. Umenie naprávať

A. Záporný spôsob naprávania

  1. Negatívne zákazy - často používame v snahe niečo napraviť negatívny spôsob (Nerob to! Nechoď tam! Nepozeraj sa na to!). Takýmto spôsobom však vraciame myšlienky toho, čo nechceme, aby sa opakovalo do centra myslenia tak často, že táto myšlienka, ktorú sa snažíme zahnať neustále ovplyvňuje myslenie a vyvoláva snahu konať. Takýto spôsob naprávania by mal byť úplne vylúčený a nahradený kladným. Napr. miesto napomenutí - používajme:
    Nerobte krik! - Buďte ticho!
    Nezašpiňte sa! - Snažte sa byť čistí!
    Neklamte! - Buďte čestní!
    Ilustrácia: matka, ktorá svojho malého syna zakaždým upozorňovala na zlo, ktoré konal - facku na tvár. Potom sa začala s ním hrať na dobrého chlapca.
  2. Vyčítanie chýb - pripomína chybu, ktorú sa snažíme napraviť a opäť ju dostáva do centra myslenia a akoby uzatváralo schopnosť riešenia.
  3. Kritizovanie a káranie - sú taktiež nevhodné spôsoby naprávania. "Pri svojom úsilí pri naprávaní zla sa musíme vyvarovať sklonu vyhľadávania chýb a kárania. Ustavičné káranie len mätie, ale nenapráva. Na mnohú myseľ pôsobí ovzdušie trvalého neľútostného kritizovania osudne. Kvetiny sa nerozvíjajú za mrazivého vetru.
    Dieťa kárané často pre nejakú chybu, dôjde za čas k názoru, že chyba je jeho zvláštnosťou, niečím proti čomu je zbytočné bojovať. Takto v ňom vzniká malomyseľnosť a beznádej, často skrytá pod rúškom ľahostajnosti alebo smelosti." (Ed 291)
    "Skutoční pracovníci nemajú čas zdržiavať sa chybami druhých. Nemôžeme si dovoliť žiť na bezcennom povrchu chýb alebo nedostatku druhých. Prostorekosť je dvojnásobnou kliatbou dopadajúcou ťažšie na hovoriaceho než na poslucháča. Ten, kto rozsieva semená nezhôd a sporov, žne tiež vo svojej duši smrtonosné ovocie. Už samotné vyhľadávanie zla na druhých rozvíja zlo tých, ktorí ho vyhľadávajú. Zdržovaním sa pri chybách druhých sa meníme na ten istý obraz. (MH 492)
  4. Zastrašujúci príklad - je veľmi nebezpečný spôsob. Ak poukazujeme deťom na zastrašujúce príklady vedieme ich myšlienky ku zlu, aby sa dívali na to, čo by nikdy nemali napodobňovať. Preto Pavol napísal: "Smilstvo však a akúkoľvek nečistotu alebo lakomstvo ani len nespomínajte medzi sebou, ako sa sluší na svätých." (Ef 5,3)
    Preto učitelia majú viac hovoriť o spasení, záchrane, o radosti a nádeji a menej o hriechu. Používajme psychológiu apoštola Pavla, ktorý hovorí: "Napokon premýšľajte, bratia, o všetkom, čo je pravdivé, čestné, čo spravodlivé, čo čisté, čo ľúbezné, čo príjemné, o všetkom, čo je cnostné, a čo chválitebné." (Fil 4,8)
  5. Nebezpečie vyhrážok - sú to slabé disciplinárne opatrenia. Majú krátku dobu trvania a neuspokojivé výsledky, zvlášť keď sa hrozby nikdy neuskutočnia. Nikdy by sa nemalo vyhrážať takým trestom, ktorý nemôže alebo nesmie byť vykonaný. Vedú totiž k takému spôsobu myslenia, ktoré zničí užitočnosť života a môže viesť k nesprávnemu zapojeniu do života. Človek stráca jasnú predstavu o základných zákonoch a hodnotách života.

4. POZORNOSŤ A ZÁUJEM

Štúdium pozornosti a záujmu je jedným z najdôležitejších faktorov pre dobrú prípravu na vyučovanie.

"Jednou z hlavných príčin duševnej neschopnosti a mravnej slabosti je nedostatok sústredenia na hodnotné ciele." (Ed 189)

"Keď Ježiš vyučoval, ľudia cítili, že sa stotožnil s ich záujmami a išlo mu o ich šťastie. Jeho poučovanie bolo priame, jeho príklady vhodné a jeho slová plné pochopenia a dobra tak, že to silne pôsobilo na jeho poslucháčov." (MH 23-24)

V poslednom citáte je obsiahnuté tajomstvo, ako je možné získať záujem a udržať pozornosť.

I. Pozornosť

Je vedomé sústredenie mysle na jeden alebo viac cieľov. Je úzko spojená so záujmom, ale nie je to to isté. Záujem je hybnou silou pozornosti a vzťah medzi nimi je ako medzi smädom a pitím. Smäd je túžba tela po tekutine a pitie je činnosť, ktorá dodáva telu nápoj.

Záujem je túžbou mysle po poznaní, pozornosť umožňuje prijímať nové poznatky a vedomosti. K uspokojeniu nestačí záujem, tak ako k zahnaniu smädu nestačí smäd sám.

Pokiaľ ide o pozornosť existujú dve hľadiská. Pozornosť na strane žiaka a pozornosť zo strany učiteľa.

1. Hľadisko žiaka

Niektorým veciam venujeme pozornosť bez sústredeného záujmu. Je to spontánna pozornosť . Iné veci vyžadujú úsilie vôle, aby im mohla byť venovaná pozornosť, to je úmyselná pozornosť .

Dieťa ponajprv prejavuje spontánnu pozornosť. Každý nový predmet, či odlišný zvuk ho priťahuje. Niektoré deti dospejú, bez toho, aby rozvinuli schopnosť uvedomelej pozornosti, nechávajú sa všetkým možným rozptyľovať.

2. Hľadisko učiteľa

Učiteľ nerozvíja svoju pozornosť, ale snaží sa získať pozornosť žiakov.

  1. Spontánna pozornosť - keď povieme nejakú ilustráciu, príbeh, ukážeme obrázok môžeme si byť istý, že všetci budú ticho a budú poslúchať bez nejakého premáhania. Nikto im nemusí prikazovať, čo majú robiť. Spontánne, samovoľne venujú pozornosť učiteľovi. Existujú dva druhy tejto pozornosti - primitívna a aperceptívna (osvojovacia, uvedomele vnímajúca).
    - Primitívna, spontánna pozornosť je vyvolaná tým, čo mimovoľne priťahuje niektorý z piatich zmyslov.
    Napr. niekto vstúpi do miestnosti, vôňa vareného jedla, letiaci vták za oknom, minca, ktorú pustí učiteľ na zem, krabica na stole, do ktorej učiteľ nahliadne a pod.
    - Aperceptívna - uvedomelá pozornosť. Vzniká, keď napr. učiteľ rozpráva príbeh o tom ako Ježiš premenil vodu na víno. Žiaci sú opäť pozorní. I keď nevidia ani nepočujú nič neobvyklé, Ježiša poznajú, ale majú záujem o nové poznanie, o ktorej hovorí a preto sedia a poslúchajú. To je uvedomelé vnímanie, nenútená pozornosť.
  2. Úmyselná alebo vynútená pozornosť. Vyžaduje vynútené úsilie k zaujatiu postoja, ktorý je nariadený. Je to napr. vtedy, keď sa učiteľ postaví pred žiakov a prikáže: "Všetky knihy zavrieť!" "Vstaňte!"

3. Učiteľov cieľ

Primitívna spontánna pozornosť aj úmyselná vynútená pozornosť majú krátku dobu trvania a častým používaním zovšednú.

Učiteľovi ide o to, aby dosiahol apercepčnú pozornosť. Pri nej si žiaci svoje poznanie rozširujú o nové skúsenosti, je to pre nich zaujímavé a oni si neuvedomujú ako beží čas. Nie sú unavení ani sa nenudia. Túto pozornosť nemôžeme dosiahnuť bez niečoho zaujímavého. A preto si musíme niečo povedať o záujme.

II. Záujem

Je smädom, túžbou mysli po poznaní. Je to sila, ktorá vedie žiakov k tomu, aby zaujali postoj pozornosti, aby myseľ mohla získať vedomosti. Neexistuje žiadna trvalá pozornosť bez záujmu.

Ilustrácia: ak človek predstiera záujem o múzeá a nemá skutočný záujem, potom svojim postojom prezradí ako to s jeho záujmom skutočne je.
Naopak, ak je niekto skutočne niečím zaujatý, tak nevníma ani hluk, ani dianie okolo seba a je sústredený na činnosť, ktorá ho zaujala.

Existujú dva druhy záujmu - sprostredkovaný a bezprostredný.

1. Sprostredkovaný alebo nepriamy záujem

Učiteľ chce dosiahnuť, aby sa žiaci učili zlaté verše a tak im sľúbi, že za každý naučený veršík dostanú pekný obrázok. V snahe získať, čo najviac obrázkov sa učia veršíky. Je to prostriedok k dosiahnutiu cieľa.

Ilustrácia: darovanie Biblie v biblickom kurze za určité množstvo návštev.

2. Bezprostredný alebo priamy záujem

Keď žiaci majú záujem o učenie zlatých veršov spamäti kvôli samotným zlatým veršom, i bez toho či dostanú obrázok, stáva sa ich záujem o učenie bezprostredným.

Cieľom každého učiteľa je vytvoriť priamy záujem o veci, ktoré vyučuje.

  1. Odmeny - je niečo, čo môže získať každý, kto dosiahne stanovenú úroveň, napr. naučí sa veršík. Odmeny bývajú užitočné a pomáhajú vytvoriť návyk, takže sa nepriamy záujem môže zmeniť v priamy.
  2. Ceny - tú dosiahnu len najlepší. Takýto spôsob hodnotenia pôsobí zhubne. Môže podnietiť k veľkej činnosti na určitú dobu, ale vo chvíli, keď súťaž skončí a len tí najlepší dostávajú odmenu začína pôsobiť závisť a žiarlivosť. Na základe takejto skúsenosti sa žiaci rozhodnú, že sa podobnej súťaže už nikdy nezúčastnia v dôsledku sklamania, pretože nič nedostali. Tým sa teda marí účel, ktorý mal byť dosiahnutý. Duch prorocký hovorí, že "viac škody než dobra vyplýva z udeľovania cien a odmien" (CT 270), mieni sa tým tento druh cien.

Preto učitelia by mali používať len také odmeny, ktoré sú dosiahnuteľné pre všetkých, korí sa o to pokúsia.

III. Uspokojovanie záujmu

Čo sa stane, keď smädnému nedáme napiť? Rovnako neuspokojivo pôsobí nedorozprávaný príbeh, nevysvetlený jav, nedokázaná pravda, nepredvedený nápad. Akonáhle bol raz vzbudený záujem, musí byť uspokojený.

1. Vrchol záujmu

Skúsený učiteľ používa na začiatku vyučovacej hodiny nejaký jednoduchý nápad, napr. krátky príbeh, či nejakú vizuálnu pomôcku, aby upútal spontánnu pozornosť a vzbudil záujem. Akonáhle to dosiahol predkladá zaujímavé časti skutočnej úlohy. Kladie otázky, ukazuje na problémy a záujem rastie až k vyvrcholeniu úlohy, kde sa po stručnom súhrne vysloví záver. Tu prevedenie úlohy končí, problém je vyriešený, pravda dokázaná a teda záujem je uspokojený. Potom dochádza k uvoľneniu a žiaci očakávajú ďalší program a z toho je možné vypozorovať uspokojenie.

Graf ukazuje ako stúpa postupne záujem a potom klesne, keď je uspokojený. Vytvorenie záujmu, ktorý udrží pozornosť, vyžaduje čas; preto to stúpa pomaly. Keď však záujem dosiahne vrchol, vracia sa rýchlo na úroveň normálneho záujmu.


2. Záujem na pokračovanie

Vzbudzuje sa tým, že na konci lekcie sa povie niečo zaujímavé z nasledujúcej témy, položí sa otázka, ale len potiaľ, kým sa nedostane k nejakej zápletke, "neprekonateľnej prekážke" alebo nepredvídateľnej okolnosti a potom sa povie: "na budúce budeme pokračovať".

IV. Ako sa stať zaujímavým

1. Poznaj svojich žiakov - ich záujmy, charakteristické rysy

  1. Počúvaj žiakov - všímaj si ich mravné sklony, poskytne ti to pohľad na čo sa máš zamerať.
  2. Nauč sa čítať z tváre - "Mnohé deti a mladí ľudia majú svoj charakter vpísaný do svojej tváre. Príbeh svojho života nosia vpísaný v rysoch svojej tváre." (CSW 112-113)
  3. Čítaj, získavaj informácie - poznanie charakteru a duševných pochodov ľudí je pre učiteľa nesmierne dôležité.

2. Uč sa chápať žiakov - snaž sa do ich postavenia vžiť.

Učiteľ musí vedieť, ako sa žiak cíti, čo ho zaujíma, poznať prirodzenú túžbu po nasýtení.

  1. Túžba po rozmanitosti - nové veci budia túžbu "po živote". Nová ilustrácia, nová pieseň, nová hra pomáha predniesť tú istú látku novým spôsobom.
  2. Túžba po uznaní - najhlbšia túžba ľudskej prirodzenosti je "niečo znamenať".
  3. Túžba po bezpečí - spoľahlivosť, poriadok, sebaovládanie podporujú pocit bezpečia.

3. Zaisti si spoluprácu žiakov

Ja dôležité plniť svoje úlohy tak, aby sme dokázali spolupracovať so svojimi žiakmi. Dovoľme im dávať návrhy a tiež podieľať sa na vypracovaní.

4. Učiteľ sám musí mať záujem

Žiaci sú schopní posúdiť pohnútky, s ktorými to učiteľ robí. Poznajú či má záujem o ich duchovné blaho. Tým rastie ich priateľstvo s učiteľom a dôvera v jeho kresťanstvo.

V. Ako privolať pozornosť

Pozornosť, ktorá pomáha získavať vedomosti je apercepčná (uvedomelá) pozornosť, ktorá sa rodí so záujmu.

1. Nájdi styčný bod

Žiaci venujú pozornosť tomu, o čo majú záujem, nie tomu, o čo má záujem učiteľ. Úlohou učiteľa je sústrediť pozornosť na vyučovaný predmet. Ak chceme vyvolať záujem druhého o vec, ktorú chceme preberať, musíme použiť to, o čo sa žiak samovoľne zaujíma. To znamená, že v životných situáciách musíme nájsť styčný bod. Začať tým, čo žiaka zaujíma a potom ho v súvislosti s jeho záujmami viesť k hlbším pravdám.

K tomu je dobre používať mnoho praktických ilustrácii. Ježiš Kristus používal tieto metódy, keď chcel upútať pozornosť svojich poslucháčov. Ukázal im na známe veci a obrazy zo života okolo nich.

Získanie pozornosti žiaka je možné predovšetkým prostredníctvom jeho zmyslov. Najlepšie reagujúcim zmyslom je zrak.

2. Obmieňaj vyučovanie

Je dobré spolupracovať s obrazotvornosťou žiakov, využívať rôzne ilustrácie, klásť otázky, ale taktiež si dať pozor, aby sa z vyučovania nestala len zábava, pri ktorej sa žiaci pobavia, ale sa nič nenaučia.

3. Umenie vzbudiť zvedavosť

Je to túžba vidieť a poznať niečo nové alebo neznáme. Má úzky súvis s takými vlastnosťami ako sú vynaliezavosť, dobrodružnosť, hravosť, pracovitosť.

4. Učiteľova odmena za opravdivé úsilie

Podchytenie pozornosti vyžaduje čas a úsilie pri príprave. Pre tých, ktorí sa skutočne snažia byť dobrými učiteľmi platí toto zasľúbenie: "Tam (v nebesiach) poznajú všetci, ktorí pôsobili v nezištnom duchu, ovocie svojej práce. Až tam bude možno vidieť účinok každej správnej zásady a každého ušľachtilého činu." (Ed 305)

5. PAMÄŤ A OBRAZOTVORNOSŤ

I. Pamäť

Počas rôznej činnosti prúdi do mysle prostredníctvom zmyslov nepretržitý tok dojmov. Každý zanecháva v mysli určitú stopu. Tieto stopy sú rôzne silné a bývajú uložené rôzne ďaleko od ohniska myslenia. Pamäť je sústredením všetkých záznamov a udržuje ich v takej vzdialenosti od ohniska myslenia, aby ich bolo možné vyvolať.

Bez pamäti by nebolo žiadneho duševného záznamu o minulosti. Bez schopnosti zapamätať si dojmy a myšlienky by nemohli byť hromadené vedomosti. Je dôležité vedieť ako prebieha proces zapamätania, aby sme ho mohli rozvíjať pri budovaní vedomostí žiakov.

II. Rozvoj pamäti

1. Zosilňovaním

Aby pamäť mohla dobre fungovať, musí sa do mysle dostať jasný, zreteľný dojem. Čím jasnejší a silnejší je dojem, tým ľahšie a dlhšie sa uchová. Jedným z hlavných dôvodov pre slabú pamäť sú mdlé a povrchné spôsoby pozorovania, čítania a pod. Učiteľ musí dbať na zreteľné a zrozumiteľné vyjadrovanie.

Ľudia sú obyčajne schopní zapamätať si tie veci, o ktoré majú záujem. Jeden z veľmi praktických spôsobov k vzbudeniu záujmu a zlepšeniu pozornosti a tým aj zosilneniu obrazu je používanie zápisníku. Pri počúvaní je aktívny len náš sluch, keď si však zapisujeme vstupuje do tohoto procesu aj hmat a zrak. Vytvára sa hlbší dojem, oproti pasívnemu počúvaniu.

Je veľmi dôležité, aby si človek vytvoril návyky, ktoré zosilnia každý dojem - hovorený, písaný alebo videný. Sústredenie sa na dôležité veci života za účelom zosilnenia prijatých dojmov bude mať trvalý účinok na pamäť.

2. Opakovanie

Opakovanie musí byť spojené s túžbou zapamätať si. Neustále opakovanie a časté zhrnutie celej látky upevňuje naučené v mysli tak, že už nikdy na to nezabudneme. Je tiež dobré urobiť si prehľad dôležitých úloh a myšlienok, pretože čím dlhšie sú uložené bez oživenia, tým ťažšie sa pamätajú.

3. Združovanie

Znamená to spojiť nejakú menej pôsobivú myšlienku s myšlienkou pôsobivejšou a tým uľahčujeme jej pripomenutie. Myšlienky majú radi spoločnosť. Táto skutočnosť je sama o sebe dôležitá pomoc pre pamäť. Niekedy si nedokážeme spomenúť na osamotenú myšlienku, ale ľahšie si spomenieme na určitý myšlienkový celok a pomocou neho dôjdeme k potrebnej informácii. Aj preto používame pri vyučovaní pomôcky - flanelografy, mapy, tabule a pod. Hodnota vizuálnych pomôcok je viacnásobná. Pamäti pomáhajú nielen tým, že sa pomocou nich združujú myšlienky, ale aj tým, že sa do mysle dostávajú myšlienky ďalším zmyslom.

"V izraelských rodinách sa malo často rozprávať o obdivuhodných skutkoch, ktorými Boh vyslobodil svoj národ, ako aj o sľúbenom príchode Vykupiteľa. Učenie sa malo hlbšie vrývať do pamäti pomocou obrazov a symbolov. Do mladej mysle sa vštepovali významné pravdy o Božej prozreteľnosti a o budúcom živote. Rodičia poúčali svoje deti o tom, ako majú Boha poznávať v stvoriteľskom diele i v svedectve Slova o Božom zjavení. Hviezdne nebo, stromy i poľné kvety, mohutné horstvo i zurčiace potôčiky - to všetko svedčí o Stvoriteľovi." (TV 448, PP 592)

"Názorné vyučovanie použitím nástennej tabule, mapy a obrazov prispeje k výkladu týchto poučení i k ich zapamätaniu." (Ed 185)

III. Spôsoby učenia spamäti

1. Doslovné

Niektoré veci sa musíme naučiť "bifľovaním". Napr. cudzie slová, pravopis slov, vybrané slová, základné vzorce vo fyzike, chémii, dôležité verše z Písma svätého, duchovné piesne a pod.

2. Vyvolávaním zrakovej predstavy

Dejové časti úlohy je možné naučiť sa spamäti vyvolávaním zrakovej predstavy. Preto by sa mali učitelia snažiť sústrediť pozornosť žiakov na hlavné osobnosti a na to, čo tieto osobnosti urobili a kde to urobili, takže v mysli sa uchová úplný obraz a nie slová v presnom znení. Neskôr si dieťa spomenie na obraz a svojimi slovami ho porozpráva.

3. Škodlivosť nadmerného množstva informácii

Na myseľ dieťaťa pôsobí škodlivo. Taktiež narušené zdravie pôsobí negatívne na pamäť, pretože žiadna časť tela nie je zlým zdravým tak narušená než duševné schopnosti.

Učme žiaka, aby čítal a premýšľal a potom si urobil celkový prehľad prečítaného. Tiché chvíle, strávené premýšľaním o prečítanom pomáhajú udržať pevne v mysli hlavné nosné myšlienky.

Nadmerné učenie napr. pred skúškami znamená povrchné čítanie a štúdium. Keď čítame príliš veľa, zapamätáme si málo alebo nič.

IV. Obrazotvornosť

Pamäť registruje myšlienky a spomínaním má možnosť tieto privolať do ohniska myslenia.

Obrazotvornosť je tiež schopnosťou mysle spomenúť si na obrazy, ktoré pamäť zaznamenala. Obrazotvornosť dokáže vyvolať poznané skutočnosti, skombinovať ich podľa priania a premietnuť obraz fantázie. Ide dokonca ešte ďalej. Môže vziať životné skúsenosti a vytvoriť z nich úplne nové skúsenosti. S pomocou obrazotvornosti sa človek dokáže v duchu preniesť na iné miesta, žiť život niekoho iného. Obrazotvornosť dokáže otvoriť iný svet, v ktorom môžeme žiť. Obrazotvornosť je stavaná do roviny s ostatnými dôležitými funkciami mozgu, ako sú pamäť, vôľa, city a intelekt.

Obrazotvornosť sa úzko dotýka i náboženského poznania a skúsenosti. Proroctvá nutne musia rozvíjať obrazotvornosť. Vierou a obrazotvornosťou môžeme vstúpiť do zeme nám pripravenej, či do doby šalamúnovej a pod.

V mysli dospelého je vymyslená ríša poddaná schopnostiam rozumu. Obrazotvornosť je držaná na uzde a vedená k tomu, aby poslúchala skutočnosti, ktoré si myseľ nazhromaždila.

Ovládaná obrazotvornosť

Keď sa obrazotvornosť dostane pod kontrolu rozumu stáva sa jej činnosť prospešná. Táto schopnosť vyvolávať znovu skutočnosti a zážitky sa stáva cestou, ktorá vedie k pokroku.

Každý nový nález je výsledkom činnosti obrazotvornosti. (Edison - gramofon a el. Svetlo; Bell - telefón; Kolumbus - Amerika)

Architekt vidí vo svojej obrazotvornosti - nový dom, maliar - nový obraz, automobilový konštruktér - nový model auta.

"Nad myšlienkami a činnosťou obrazotvornosti je nutná kontrola. Nie je ľahké udržať nedisciplinovanú myseľ a zamerať ju na užitočné ciele. Myseľ musí byť zaujatá posvätnými a večnými vecami, pretože inak sa bude zaoberať praobyčajnými a povrchnými myšlienkami." (CT 544)

V. Ovocie obrazotvornosti

Keď je obrazotvornosť pod kontrolou, prináša obdivuhodné ovocie. Jedno z najkrajších je viera, ako je napísané v Žid 11,1 - je základom vecí, v ktoré dúfame a presvedčením o veciach, ktoré ešte nevidíme. (Žid 11 k.)

Ďalším krásnym ovocím obrazotvornosti je súcit - schopnosť vcítiť sa do okolností života iného, aby sme mohli pomôcť. Preto Pavol môže napísať: "Radujte sa s radujúcimi a plačte s plačúcimi!" (Rim 12,15)

Písmo hovorí i o ďalšom ovocí obrazotvornosti a tou je nádej: "Lebo v nádeji sme boli spasení." (Rim 8,24) Pre kresťana je nádej obrazotvornosťou v rukách Ducha svätého. Každý skutočný kresťan používa svoju obrazotvornosť pod vplyvom Ducha svätého.

VI. Cvičenie obrazotvornosti

Zdravá obrazotvornosť je disciplinovaná a vzdelaná. Ak však nie je držaná na uzde je nebezpečenstvom pre človeka samého i spoločnosť, v ktorej žije. Ak je zle vychovaná alebo je jej dovolené chovať sa neviazane môže vyvolávať až chorobné stavy a sebaľútosť, ktoré môžu vyústiť do samovraždy. Naopak, keď je kontrolovaná, môže priniesť mnoho dobrého.

VII. Obrazotvornosť učiteľa

Sám učiteľ musí rozvíjať svoju obrazotvornosť. Keď ju bude používať správne podarí sa mu oživiť staré príbehy takým spôsobom, že nebude mať problém z udržaním pozornosti. K tomu je potrebné veľa čítať, zoznámiť sa s daným príbehom.

Ďalej je dôležité, čo vidí učiteľ vo svojej obrazotvornosti v žiakoch svojej triedy. Zakladateľ armády spásy, generál Both, hovorieval svojim mladým dôstojníkom, ktorých učil kázať: "Pozrite sa do tváre svojich poslucháčov a pokúste sa vo svojej obrazotvornosti vidieť ich očistených od hriechu a vykúpených. Vyhliadnite si toho najhoršie vyzerajúceho človeka, predstavte si ho ako nadšeného nasledovníka Ježiša Krista a kážte im len vtedy, keď tento obraz úplne naplní vašu myseľ."

Podľa toho ako dokážeme vidieť svojich žiakov vo svojej obrazotvornosti, podľa toho k nim pristupujeme.

Podľa príručky CASD "Učiť učiteľa učiť" spracoval Karol Badinský

||| na začiatok dokumentu |||