Späť Pomocné materiály pre učiteľov

Otázky v sobotnej škole Stiahni ZIP

Motto:

je lepšie, keď je pripravený učiteľ, má čo dať svojím žiakom. Je horšie, keď sú žiaci pripravenejší než ich učiteľ - je to trapas a neprispieva to k Božej oslave.

Tvoji žiaci cez týždeň študovali úlohu rovnako ako ty, ich učiteľ. Premysleli si jednotlivé body, vypracovali si odpovedi na uvedené otázky. Preto nemáš v sobotu ľahkú úlohu. Musíš nie len udržať ich pozornosť, ale študovať s nimi danú tematiku tak, aby sa pre nich už známa téma stala zaujímavou. Chcú spoločne prežiť a prijať požehnanie zasľúbené Bohom.

Tvojou úlohou je, aby si viedol diskusiu v sobotnej škole (ďalej iba SŠ) tak, aby dokázali povedať poznatky zo svojho štúdia. Jednou z  najdôležitejších vecí je pripraviť si otázky, ktoré umožnia viesť tento druh diskusie.

Nejde len o obsahovú štruktúru otázok, ich svieži a podnetný obsah, o ich odlišnosť, či jednoduchosť. Ide o viac. Psychológovia zistili, že existuje úzka súvislosť medzi spôsobom akým sa učiteľ pýta, jeho mimiku, farbu hlasu, pohľadom a gestami a odpoveďou žiakov. Zdá sa, že reakcia učiteľa a jeho prístup je dôležitejší než obsah otázky, ktorú kladie.

Klásť správne otázky správnym spôsobom je teda veľké umenie, ktorému by sme sa mali systematický učiť. Je treba rešpektovať niekoľko zásad a princípov z oblasti psychológie a pedagogiky. Otázka nemá žiaka iba sústreďovať na danú látku, nemá mu pomôcť nájsť iba fakty v študovanej látke, vyprovokovať ho k vlastnému uvažovaniu, ale má mu pomôcť, aby sa zo svojím "objavom", myšlienkou stotožnil a chcel ju aj realizovať v živote. Otázka stavia most medzi teóriou biblickej pravdy a praxou života.

Základné zásady pre hľadanie otázok v SŠ

Štúdium úlohy prebieha formou otázok a odpovedí. Týmto spôsobom je tvorená predloha štúdia (ako kedy - pozn. prekladateľa) úlohy, preto by sa mal učiteľ počas preberania úlohy ako to len ide, maximálne pýtať. Otázky vzbudzujú pozornosť, vedú k tvorbe vlastných názorov, vlastné názory k vnútornému stotožneniu sa s látkou a to potom k túžbe žiť podľa poznaného.

Učiteľ by mal klásť jasné, zrozumiteľné a hlavne svoje otázky. Mal by ich mať písomne pripravené a predsa byť natoľko operatívny, aby mohol jednotlivým žiakom v triede klásť otázky im primerané. Otázky majú byť krátke. Dlhšie a zložitejšie je dobre niekedy zopakovať.

Buď trpezlivý a počkaj niekoľko okamihov na odpoveď. Daj ľuďom čas na premyslenie, lebo nie všetci musia byť rovnako pohotoví. Daj všetkým účastníkom možnosť odpovedať a mať vlastné poznámky. Pozor však na chronických poznamkárov. Nehodnoť odpovede, pretože na ktoré ty povieš "výborne", objektívne nemusia byť tak výborné, a tie zdanlivo "nepodarené" môžu pravdu vystihnúť ešte lepšie. Prosím ťa, hlavne nekomentuj! Tiež neďakuj za odpovede. Sú to príspevky do spoločnej diskusie, ktorou sa obohacujeme všetci.

Existuje niekoľko druhov otázok, ktoré by sa mali vystriedať v priebehu SŠ. Múdry učiteľ bude myslieť nie len na spád a gradáciu tematiky úlohy, ale bude ku gradácií používať aj rôzne otázky.

Druhy otázok

1. Úvodná - štartovacia otázka:

Ľudia prichádzajú na bohoslužbu po týždni pestrého života, plní dojmov, nesústredení, chcú sa podeliť s ostatnými o svoje radosti aj problémy. Nie je ľahké ich v úvode SŠ zaujať. Čiastočne dobre nám pomôže zosumarizovať úlohu z minulého týždňa a zaujímavo na ňu nadviazať. Takže aj tak tým najhlavnejším ostáva vytvoriť si zaujímavý úvod do štúdia novej úlohy. Na to je najlepšia úvodná "štartovacia otázka". Tá ti pomôže sústrediť žiakov a vzbudiť záujem o tému úlohy. Je to "aperitív", ktorý vzbudzuje chuť do jedla. Táto otázka sa má dotýkať tematiky úlohy, nesmie ho však riešiť! (o čom sa budete rozprávať celú hodinu?) Pozor, nemá to byť "filozofická" otázka. Mala by sa dotýkať života ľudí, ich problému. Hlavne musí vyvolať ďalšie odpovede, nesmie byť jednoznačná. Dobrá vstupná otázka dokáže zapojiť väčšinu žiakov do spoločnej diskusie.

Nerob si zbytočné dlhé a nezaujímavé úvody, neuspávaj nimi ľudí, sú plní emócií - využi to, (po krátkom úvode položíme úvodnú otázku, vysvetlíme študovanú tému či problém a začneme pomocou otázok a odpovedí rozvíjať spoločne úlohu SŠ).

Ak úvod pokazíš a nezaujmeš žiakov, tak si len skomplikuješ celé preberanie. V úvode sa dá všetko pokaziť, alebo aj správne začať. Daj si záležať!

V učiteľskom zhromaždení máme výbornú príležitosť si vymeniť a dotvoriť dobrú "štartovaciu" otázku, prípadne i otázky k jednotlivým bodom.

Uvediem príklad štartovacej otázky:

2. Otázky na fakty z úlohy a z Biblie:

Účelom týchto otázok, je prinútiť žiaka, aby sám našiel a definoval biblické skutočnosti a fakty. Ideálom SŠ je, aby si každý žiak našiel vlastnú metódu štúdia písma a systematický ho cez týždeň študoval. SŠ je už iba vrchol ľadovca. Časti, ktoré nie sú vidieť a pritom sú najdôležitejšie, sú: každodenné, osobnédôkladné štúdium písma. Otázka na fakty pomáha žiakom vyjadriť vlastné poznatky zo štúdia Biblie.

Uvediem príklad otázky na fakty:

3. Analytické otázky:

Tie majú za úlohu vyprovokovať žiaka, aby skutočnosti a fakty, ktoré v Biblii objavil, sám použil a dal do širších súvislosti (analyzoval).

Uvediem príklad analytickej otázky:

4. Osobné otázky

Sú určene na to, aby vyvolali reakciu žiaka na tematiku, ktorú študoval. Pri štúdiu biblie nám nejde iba o správne pochopenie biblických právd a skutočností. Ide nám o viac. Každý študent biblie musí k posolstvu Písma zaujať postoj Piláta: "Čo urobím z Ježišom?" "Ako sa zachovám voči skutočnosti, ktoré som pochopil?".

Uvediem príklad osobnej otázky:

5. Otázky provokujúce k praktickej aplikácií:

Učiteľ by si už cez týždeň mal pripraviť konkrétnu aplikáciu z úlohy. Tým najdôležitejším je zmena života, konkrétny návod, rozhodnutie pre službu druhým ľuďom. Každý žiak, by mal zo SŠ odchádzať s konkrétnym predsavzatím a rozhodnutím: "toto prestanem robiť, s Božou pomocou sa s tým vyrovnám a toto začnem hneď dnes - zajtra praktizovať". Preto by v SŠ mali byť provokujúce (tiahnúce) momenty, ktoré kresťanom dávajú štart a rozbeh. Toto je aplikácia. Ukáž žiakom funkčnosť biblie, reálnu Božiu pomoc, ako funguje kresťanstvo v zložitom živote človeka dvadsiateho prvého storočia plného starostí a problémov a ako to všetko prináša hlboké vnútorné uspokojenie.

Uvediem príklad otázky provokujúcej k praktickej aplikácií:

6. Otázky, ktoré sa nikdy nepoužívajú:

Nepoužívame otázky, ktoré žiakov degradujú, alebo z diskusie ako rovnocenných partnerov vyraďujú.

Uvediem príklad otázky, ktoré sa nikdy nepoužívajú:

Aby mohli ľudia správne reagovať na položené otázky, ktoré od nich často vyžadujú, aby otvorili svoje "vnútro", musia mať dôveru k učiteľovi i k ostatným spolužiakom (ideál je mať stále jedného a toho istého učiteľa z tej istej triedy, a rovnakých žiakov, nie cestovateľov). Vydarená diskusia prostredníctvom otázok a odpovedí vyžaduje atmosféru lásky, pochopenia a dôvery. Varujme sa narušenia súkromia jedinca a pritom ich povzbudzujme k vzájomnému zdieľaniu sa o otvorenosti.

Nech si aj žiaci dávajú navzájom otázky. Ty však ako učiteľ vedieš otázkami triedu nielen do hĺbky študovanej látky, ale predovšetkým k predsavzatiu, aby každý žiak žil lepšie svoj duchovný život. To je veľmi vážna, ale aj radostná úloha.

Namiesto záveru: "Svojich žiakov nemôžeš dostať vyššie, než si došiel ty sám". Preto veľa čítaj, študuj, modli sa a raď sa z inými učiteľmi SŠ.

Z Českej predlohy prepísal a upravil Róbert Bušovský