Neťahajte cudzie jarmo s neveriacimi! Veď čo má spravodlivosť spoločné s neprávosťou a aké spoločenstvo má svetlo s tmou? (2 Kor 6,14)
Manželskému páru Achab a Jezábel sa zo všetkých manželstiev uvedených v Biblii ťažko niektoré vyrovná. Zo vzťahu nerozhodného kráľa so slabou vôľou a po moci bažiacej intrigánskej ženy ťažko mohlo vzísť niečo dobré.
Táto úloha hovorí o zneužívaní moci a autority. Moc a autorita sú dary od Boha. Tí, čo ich dostali, sú pred Bohom zodpovední za to, aby ich používali čestne a poctivo. Achab a Jezábel používali svoju moc a autoritu spôsobom, ktorý bol v rozpore s Božou vôľou. Následky museli niesť nielen oni. Je to dobré ponaučenie o tom, ako uplatňovať moc - nech je akákoľvek -, ktorú sme dostali.
Manželia Achab a Jezábel sa navzájom popudzovali k tomu najhoršiemu. Je to zlé pre každé manželstvo, ale pretože išlo o vedúcich predstaviteľov národa, dôsledky boli katastrofálne.
V minulej úlohe sme hovorili o Dávidovom hriechu s Batšebou, ktorý spôsobil mnoho bolesti a utrpenia nielen jemu samému, ale celému národu. Jeho oslabená pozícia zasiala semienka vzbury v jeho vlastnom dome a pripravila pôdu na rozdelenie národa na dve samostatné kráľovstvá asi o generáciu neskôr.
"Dva roky pred Ásovou smrťou začal v izraelskom kráľovstve vládnuť kráľ Acháb. Jeho vláda sa od samého začiatku vyznačovala neslýchaným odpadlíctvom. Jeho otec Omrí, zakladateľ Samárie, ´robil, čo sa nepáčilo Hospodinovi, ba ešte horšie ako všetci pred ním´ (1 Kráľ 16,25), no Achabove hriechy boli ešte ťažšie. Svojimi činmi viac popudzoval Hospodina, Boha Izraela, ako všetci izraelskí králi pred ním a počínal si tak, akoby mu bolo málo chodiť v hriechoch Járobeáma, syna Nebátovho (1 Kráľ 16,33.31). Nestačilo mu, že podporoval bohoslužby zavedené v Bételi a v Dáne, ale bezbožne zavádzal ľud do hriešneho pohanstva a uctievanie Hospodina nahrádzal uctievaním Baala." (PK 60.61; PK 114)
Z nášho pohľadu vieme sotva pochopiť, ako mohli títo králi padnúť do takých hriechov a modloslužby. To je však náš pohľad "zvonku". Ktovie, čo by robil ktokoľvek z nás, keby bol na ich mieste. Tieto príbehy by mali slúžiť ako výstraha. Ľahko sa totiž môže stať, že aj my odpadneme od živého Boha.
Meno Jezábel sa stalo symbolom zla. Je viac než pravdepodobné, že toto manželstvo vzniklo skôr z politických záujmov ako z lásky. Počas Achabovej 22-ročnej vlády mali prevahu vojny, zväčša s Aramejcami pod vedením Benhadada. Tento kon?iktviedolAchaba k vytvoreniu aliancie s ostatnými ohrozenými susedmi a vyústil do uzavretia manželstva s Jezábel, dcérou Etbála, sidonského kráľa, ktorý bol kňazom Aštarty. O nejaký čas Achabova dcéra Atália upevnila vzťahy s Judskom uzavretím manželstva s Jehorámom, Jozafatovým synom a korunným princom Judska.
Achab sa už pred vstupom do manželstva dopúšťal rôznych hriechov a robil kompromisy. Pravdepodobne nepotreboval manželkine povzbudenia, aby nielen slúžil Bálovi, ale pomohol tiež šíriť uctievanie Bála v izraelskom národe. Robila to Jezábel preto, že naozaj verila svojmu bohu, alebo aby upevnila svoju moc? Keby boli nasledovníci Hospodina v prevahe, pravdepodobne by už bola mŕtva a určite by nebola kráľovnou. Preto je viac než pravdepodobné, že jej išlo o udržanie moci. Údajnú oddanosť svojmu "bohu" vhodným spôsobom využila ako prostriedok na získanie moci.
Medzi Eliášom a Jezábel vznikol tuhý boj. Jezábel ako kráľovná mala silný politický vplyv. S náboženskou horlivosťou vykonávala v Izraeli dielo svojho otca, kráľa a kňaza Bálovho a Aštartinho v Týre a Sidone. Vďaka Jezábel postavil Achab Bálovi chrám, čoho súčasťou bol samozrejme "seminár" na prípravu kňazov. Jezábel osobne viedla Bálov kult v Izraeli a urobila z neho štátne náboženstvo.
Štyristo týchto prorokov jedlo z jej stola. To znamená, že mali prístup do kráľovskej domácnosti, čo sa neobišlo bez podpory jej manžela. Nepochybne mala nad ním veľkú moc.
Tvárou v tvár tomuto bezuzdnému odpadnutiu viedol Eliáš zápas o to, aby zachoval v národe uctievanie pravého Boha. Eliáš mal príznačné meno - "môj Boh je Jahve". Náboženský kon?iktvyvrcholil,keďEliášvtrholdoprítomnostikráľaAchabaavyhlásil,že bez Božieho pokynu nebude rosa ani dážď. (1 Kráľ 17,1) Bol to priamy útok na Bála, boha dažďa a teda aj boha úrody. Achab označil Eliáša za človeka, ktorý sužuje Izrael a vedie ho do záhuby (18,17), ale Eliáš mu to vrátil. Povedal, že táto "visačka" patrí kráľovi. Príčinou sucha nie je Eliáš, ale to, že Achab prestal uctievať Hospodina. (v. 16-18) Na summite na vrchole Karmel (v neprítomnosti Jezábel, ale za prítomnosti Achaba) Eliáš odhalil neschopnosť Bála a ukázal, že moc nad dažďom má Hospodin. Achab bol rovnako nemohúci ako Bál. Bezmocne sledoval porážku "bálizmu" a zavraždenie stoviek kňazov. Po návrate domov musel vysvetliť Jezábel, prečo na ďalší deň už nemusí pripraviť jedlo pre Bálových kňazov.
V 1 Kráľ 21,5-7 vidíme, ako zareagovala Jezábel. Bol to naozaj veľký kontrast! Nie div, že bola schopná ovládať celé kráľovstvo. Kým jej manžel prišiel domov mrzutý a pripravený vzdať sa, ona zosnovala sprisahanie, aby dostal, čo chcel. Jej reakcia bola: "Ty vykonávaš kráľovskú moc nad Izraelom?" Opäť vidíme, že jej išlo v prvom rade o moc a vládu a že sa vydala za človeka, ktorý jej nedokázal zabrániť v tom, čo si zaumienila.
Jezábel dobre poznala izraelské zákony, a preto ich dokázala využiť vo svoj prospech. Okrem vyhlásenia pôstu - čo znamenalo, že došlo k nejakému strašnému hriechu, ktorým bolo potrebné sa zaoberať - obvinila Nábota zo zločinu, za ktorý - ako vedela - je trest smrti. (3 Moj 24,16) Nakoniec to zariadila tak, že sa postarala aspoň o dvoch svedkov (4 Moj 35,30; 5 Moj 17,6), ako to vyžadoval zákon. Táto žena presne vedela, čo robí. Aj keď nebola nasledovníkom Hospodinovho náboženstva, vedela, ako ho využiť vo svoj prospech.
Zvyšok kapitoly (21,17-29) ukazuje, že hoci bola Jezábel strojcom tohto zločinu, Boh bral na zodpovednosť aj Achaba. Kráľ vedel, čo Jezábel podniká, a neurobil nič, aby ju zastavil. Za tento zločin bol rovnako vinný ako jeho manželka.
Achabovo a Jezábelino dobre premyslené konanie bolo príčinou toho, že Izrael začal uctievať Bála a zúčastňovať sa na všetkých nemorálnostiach, ktoré boli s tým spojené. To však nemohlo nevyvolať Boží hnev. K tomu všetkému pridali aj hriech opovrhovania všetkými pravidlami slušného panovania a dopustili sa chladnokrvnej vraždy nevinného Nábota. Ich manželstvo bolo najhoršou možnou kombináciou - slabošský kráľ a bezohľadná, mocichtivá a intrigánska žena. Nie div, že pre Izrael to bola hotová pohroma.
Zhubný vplyv tohto nešťastného spojenia s nimi nezanikol, ale pretrval a prešiel aj na ďalšiu generáciu.
"Achazja už počas vlády svojho otca pozoroval obdivuhodné skutky Najvyššieho. Bol svedkom strašných dôkazov, ktoré Boh dal nevernému Izraelovi o svojom zaobchádzaní s tými, ktorí nedbajú na požiadavky jeho zákona. No Achazja konal tak, akoby nešlo o skutočnosti, ale o bájky. Namiesto toho, aby sa pred Hospodinom pokoril, nasledoval Baala a nakoniec sa odvážil k najhoršiemu skutku bezbožnosti. Vzdorovitý a tvrdohlavý Achazja zomrel podľa slova Hospodinovho, ktoré vyriekol Eliáš. (2 Kráľ 1,17)" (PK 111.112)
"Achab bol morálne slaboch. Jeho manželstvo s ráznou a bezohľadnou modlárkou malo zhubné následky nielen preňho, ale aj pre celý národ. Jeho bezzásadová povaha s malým zmyslom pre spravodlivosť sa dala Jezábelinou rozhodnosťou ľahko tvárniť. Sebectvom presiaknutý kráľ nevedel oceniť milosrdenstvo, ktoré Boh preukázal Izraelcom a vôbec si neuvedomoval povinnosť, ktorú ako strážca a vodca vyvoleného ľudu mal." (PK 61)
1. V tejto úlohe sme hovorili o zneužívaní moci. Aké výhody so sebou prináša moc? Aké nebezpečenstvá? Uvažujte v triede o moci, ktorá je spojená s náboženstvom. Akým konkrétnym nebezpečenstvám sa musí človek vyhnúť, ak vykonáva moc, ktorá sa spája s náboženstvom? Prečo môže byť takáto moc najnebezpečnejšia, ak je zneužitá? Ako sa môžete ako zbor pred tým chrániť?
2. Uvažujte o vplyve, ktorý máme ako jednotlivci i ako cirkev. Ako sa môžeme presvedčiť, že náš vplyv vo svete i v cirkvi je čo najlepší?
3. Predstavte si, že prichádzate prvýkrát do vášho zboru. Akým dojmom na vás zapôsobí? Ktoré sú jeho silné a slabé stránky? Je dôležitý prvý dojem?
Achab bol hneď od začiatku zlý vládca, ale pod vplyvom Jezábel sa stal ešte horší. Nijaký iný pár nezneužil svoju moc tak ako oni. Boh musel zasiahnuť, aby zachránil Izrael a Judsko pred zničením.