Záverečné verše Starej zmluvy predpovedajú, že skôr, ako príde deň Hospodinov, Eliáš obráti srdce otcov a synov.
Mladý muž odišiel jedného dňa z domu. Neozýval sa celé roky, až jedného dňa rodičia dostali pohľadnicu. Šiel okolo a chcel sa u nich zastaviť. "Pôjdem vlakom okolo," napísal. "Ak sa môžem zastaviť, zaveste, prosím, na plot bielu vreckovku. Na najbližšej zastávke vystúpim. Ak tam biela vreckovka nebude, pôjdem ďalej."
Keď už vlak uháňal k jeho rodnému domu, rozmýšľal: Bude tam biela vreckovka, alebo nie? Keď bol konečne plot v dohľade, uvidel biele vreckovky, uteráky, posteľné plachty, obliečky na vankúše nielen na plote, ale aj na kríkoch a stromoch. To všetko mu malo povedať - VITAJ DOMA!
1. Zhodnotiť, aký vplyv na rodinu má čas a doba, v ktorej dnes žijeme.
2. Opísať, aký vplyv na rodinu má dnes Božie Slovo a Kristovo posolstvo.
3. Načrtnúť, aký vplyv má kresťanská rodina na dnešnú dobu a spoločnosť, v ktorej sa nachádza.
Za dní Malachiáša sa Božia výzva k národu: "Navráťte sa ku mne a ja navrátim sa k vám!" stretla s arogantnou odpoveďou: "Ako sa máme navrátiť?" (Mal 3,7) Znechutený prorok vyhlásil, že dostanú ešte jednu príležitosť. Pri spomienke na reformu sŕdc, ktorú začal Eliáš (1 Kráľ 18,37), Malachiáš predpovedal, že príde opäť a "obráti srdce otcov k synom a srdce synov k otcom".
Podľa židovskej tradície mal prísť Eliáš osobne ako Mesiášov posol (porovnaj Mat 17,10; Mar 6,15). Nová zmluva však hovorí, že mužom, ktorý naplnil toto proroctvo, je Ján Krstiteľ (Mat 11,14.15; Luk 1,17).
Existuje niekoľko vysvetlení: Znamená to zmierenie izraelského ľudu s Bohom. Boh ako Otec (Iz 63,16) sa prestal hnevať na svoje deti (Mich 7,18.19) a volá ich, aby sa vrátili k nemu (Iz 44,22; Mal 3,7). Znamená to, že prostredníctvom obnovy zmluvy sa neskoršie generácie znovu spojili so svojimi predchodcami. Prorocká výzva adresovaná Božiemu ľudu, aby nasledovali vieru patriarchov, sa v Starej zmluve opakuje niekoľkokrát. To, či krajina zostane požehnaným miestom na bývanie, priamo súviselo s vernosťou tejto zmluve (5 Moj 4,29-31). Znamená to nápravu a obnovu rodinných vzťahov. Vzťahy medzi rodičmi a deťmi sú praktickým prejavom vernosti zmluve s Bohom. Aj v tomto prípade je splnenie povinností voči rodičom a deťom spojené s dedičstvom zeme a Božím požehnaním (Prísl 2,21).
1. Eliáš inšpiroval Malachiáša, Jána Krstiteľa a inšpiruje i súčasnú cirkev
2. Tri významy výroku - "obrátiť srdce"
Tým, že Jezábeľ, sidonská manželka kráľa Achaba, zaviedla v Izraeli uctievanie Bála, urýchlila morálny úpadok národa. Božie slová, ktoré vyzdvihovali manželstvo, rodinu a zdravú sexualitu, boli zatienené takými praktikami, ako napríklad krvismilstvo, prostitúcia alebo ďalšie sexuálne zvrátenosti. Do tejto arény konfliktu o uctievanie vstúpil Eliáš, ktorého už samotné meno (Jahve je môj Boh) bolo výčitkou za uctievanie Bála.
Po vyhlásení kliatby sucha nad krajinou bol Eliáš odsúdený na smrť. Boh ho však ukryl na veľmi nepravdepodobnom mieste - v obydlí chudobnej vdovy v sidonskej Sarepte, blízko Jezábelinho rodného mesta. Eliáš hneď pri stretnutí podrobil vdovu tvrdej skúške - z posledného oleja a múky má pripraviť na posledných kúskoch dreva jedlo pre neho a potom veriť, že Boh sa o ňu v budúcnosti postará. Jej viera sa stala všeobecne známa. Pochválil ju dokonca aj Ježiš (Luk 4,26). Keď sa jej olej a múka neminuli ani v priebehu dlhého času, lepšie spoznala Hospodina. Potom však ochorel a zomrel jej jediný syn. Keď prišla za Eliášom, aby mu vyliala svoj žiaľ, jej slová vyjadrovali náboženské predstavy, v ktorých žila, nesprávne presvedčenie, ktoré prijal Izrael - že hriech človeka vyžaduje obeť dieťaťa (1 Kráľ 17,18; porovnaj Jer 19,5; Mich 6,7).
1. Sidončanka Jezábeľ zavádza nemorálne praktiky v Izraeli
2. Eliáš podrobuje vieru sidonskej ženy skúške
3. Bez Božieho slova prichádza morálny úpadok
Na vrchu Karmel Eliáš túžil po obnove zmluvy zo strany svojho národa; túžil, aby sa vrátili k viere svojich otcov, ktorá by priniesla do ich životov, domovov a krajiny obnovu, uzdravenie a zmierenie.
Hodina večernej obete. Keď sa pohanským kňazom nepodarilo dovolať sa svojho boha, aby vzhliadol na ich obeť, na rade bol Eliáš. Eliáš si všetko dobre premyslel. Táto časť dňa upriamovala pozornosť na Boží vykupiteľský plán zjavený prostredníctvom obradného systému vo svätyni (2 Moj 29,41). Výzva: "Pristúpte ku mne!" (1 Kráľ 18,30) nám pripomína Spasiteľovo pozvanie hriešnikov (Mat 11,28). Rodičia, ktorí sa trápia kvôli vzdorovitému dieťaťu, môžu mať istotu, že Boh ho miluje rovnako úprimne, ako miloval Izraelcov. Boh nepretržite priťahuje tvrdohlavého človeka k sebe.
Eliáš sa sústredil na Hospodinov oltár. Je to niečo podobné, ako keď dnes v našich rodinách vyzdvihneme Ježiša a jeho milosť. Rodinná pobožnosť je príležitosť hovoriť s ním prostredníctvom modlitby, rozprávať sa o ňom, prijať nanovo jeho dar spasenia, ktorý nám dáva zadarmo, a rozmýšľať o jeho učení.
Všetko spaľujúci oheň padol z neba na obeť, ukazujúcu na Ježiša, ktorý sa pre nás stal "hriechom, aby sme sa v ňom stali Božou spravodlivosťou". (2 Kor 5,21) Celý národ vyznával hriechy a chválil Boha. Bálovi kňazi boli usmrtení, pretože neodpovedali na Božie volanie. Občerstvujúci dážď napokon ukončil kliatbu, ktorá spočívala na zemi.
1. Oltár ako symbol praktického vyjadrenia živej viery v Boha v rodine
2. Boh stále hľadá nové spôsoby ako k sebe volať "hluchých"
Spolu s predpoveďou anjela Gabriela (Luk 1,17) a Ježišovým vyhlásením, že on je predpovedaný Eliáš (Mat 11,14), pisatelia evanjelií potvrdzujú, že Ján Krstiteľ je "posol", ktorý mal pripraviť cestu Pánovi (Mat 11,10; Mar 1,2; Luk 7,27; porovnaj Mal 3,1).
Podobne ako farmár, ktorý preoráva tvrdú zem, aby ju pripravil na siatie, Ján volal po zmene sŕdc - kritizoval hriech a vyzýval hriešnikov k pokániu. Ľudská prirodzenosť je taká, že bez sebaskúmania, bez uvedomenia si svojho skutočného stavu necíti potrebu po niečom lepšom. Jánovo posolstvo poukazovalo ľuďom na svätosť Božích požiadaviek a ich potrebu prijať jeho dokonalú spravodlivosť. Skutočné pokánie sa vždy vyznačuje pokorou. Človek prosí Boha, aby mu pomohol zmeniť postoj srdca. Odhalením povrchného, sebeckého pokrytectva tých, ktorí tvrdili, že ich otcom je Abrahám, ich chcel viesť k hlbšiemu zmyslu viery patriarchov.
Jánovi bolo zjavené, že Ježiš je Boží Baránok. Keď Ján takto predstavil Ježiša (Ján 1,29.36), doslova upriamil pozornosť ľudí na Pána. Andrej a Ján, učeník Jána Krstiteľa a pisateľ evanjelia, ktorý zaznamenal udalosti onoho dňa, odišli od Jána Krstiteľa a zaradili sa tak medzi prvých Ježišových učeníkov. Eliášovo posolstvo nielen upozorňuje na potrebu pokánia, ale poukazuje na toho, ktorý zachraňuje od hriechu a predstavuje ho ľuďom.
1. Na Jánovi Krstiteľovi sa naplnilo Malachiášovo proroctvo o Eliášovi
2. Ján Krstiteľ kritizuje ľudí
3. Ľudia sa krstia
4. Ján Krstiteľ ich posiela za Ježišom
Ako adventisti v určitom zmysle stotožňujeme svoje poslanie s úlohou Jána Krstiteľa. Zvestovateľ reformy a pokánia sa snažil pripraviť cestu na prvý príchod Ježiša Krista; my, ako hnutie, považujeme za svoju úlohu robiť to isté pred jeho druhým príchodom.
Tento svet naliehavo potrebuje prejav nesebeckého záujmu, trvalej vernosti a neochvejnej oddanosti Bohu. Vďaka Božej milosti ho kresťanské rodiny môžu svetu poskytnúť. Musíme však pamätať na to, že posolstvo, ktoré máme pre svet, je určené aj nám. Kým sa medzi sebou nebudeme riadiť zásadami evanjelia, jednoty, lásky, obetavosti - zvlášť v našich vlastných rodinách - nedokážeme sa o toto posolstvo podeliť ani s inými. Všetky výrečné kázania, všetky logické biblické vysvetlenia by vyšli nazmar. V našom živote, a najmä v našom rodinnom živote, svet potrebuje vidieť pokánie, lásku, obrátené srdcia a oddanosť - teda to, o čom kážeme. Ján Krstiteľ mal moc, ktorá menila životy a vďaka ktorej boli jeho kázania účinné. Vďaka Božej milosti môžeme robiť to isté, ale len do tej miery, ako sme ochotní spolupracovať.
Prostredníctvom Ježiša Krista patríme do Božej rodiny v nebi (Ef 3,15). A tak, či žijeme sami, alebo patríme do viacčlennej rodiny, sme povolaní byť svedkami Boha, ktorému slúžime. Nič nemôže urobiť naše svedectvo účinnejším než to, keď ukážeme svetu, aká môže byť rodina vďaka moci evanjelia.
1. Eliášova zvesť je obrátená na rodinu
2. Rodina je Bohom volaná do služby, ktorú konal Ján Krstiteľ
3. Rodina má prístup k rovnakej moci, akú mal Ján Krstiteľ
V knihe Proroci a králi si prečítaj kapitolu "Karmel" (PK 77-82; PK 143-154) a v knihe Túžba vekov kapitolu "Hlas na púšti". (TV 56-64; DA 97-108)
Posolstvo má pripraviť ľudí. "Naše posolstvo musí byť také priame, aké bolo Jánovo. Karhal kráľov za ich neprávosti. Napriek tomu, že bol ohrozený jeho život, nikdy nedovolil, aby mu pravda uviazla na perách. Aj my dnes musíme svoje dielo konať tak verne." (EGW v 4BC 1184)
1. Uvažujte v triede o význame Eliášovho posolstva pre váš zbor. o môžete urobi, aby ste pomohli svojmu zboru pochopi toto posolstvo a úlohu, ktorú má pri jeho šírení?
2. Podete sa o svoju skúsenos s "obrátením srdca". Ako táto skúsenos zmenila tvoj život a život tvojej rodiny?
3. Ak vidíme seba v úlohe Jána Krstitea, o by sme mali aka od budúcnosti? Aké nepriame posolstvo sa ukrýva v odpovedi na túto otázku?
4. Napíšte "Deklaráciu princípov života rodiny", ktorá by zhala biblické myšlienky o rodine. Pri vhodnej príležitosti sa o u podete v zbore.
Dnes, pred Ježišovým príchodom, sa do sveta šíri výzva veriť v Boha a prijať jeho zmierujúce evanjelium milosti. Pozitívna odpoveď na túto dobrú správu upevňuje vzťahy pozemských detí k nebeskému Otcovi, ale tiež vzájomné vzťahy medzi rodičmi a deťmi.
Západ slnka 18.02