Pieseň Šalamúnova hovorí celkom otvorene o kráse intímneho života v manželstve.
Úvod. Pieseň Šalamúnova citlivo opisuje pôvab, čaro, ľúbostnú túžbu a rozkoš, ktoré v sebe skrýva sexualita. Dnes, keď celkovým trendom spoločnosti je odmietať manželstvo a znehodnocovať lásku, môžeme byť vďační za rady, pohľady a myšlienky, ktoré nachádzame v tejto časti Biblie.
Pieseň Šalamúnova je pozvaním vstúpiť do súkromia manželskej dvojice. Necítia sa trápne, keď majú hovoriť o svojom intímnom prežívaní. Táto pieseň pomocou elegantných metafor a symbolov vyjadruje radosť a potešenie zo vzájomnej lásky. Otvorenosť Piesne Šalamúnovej je založená na biblickom názore, že sexualita je neoddeliteľnou súčasťou života. Ak chcú mať Ježišovi nasledovníci z tejto citlivej, a predsa takej dôležitej témy - veľmi úzko spätej so životom - radosť, môžu sa spoliehať na vedenie Duchom Svätým, pretože Ježišovo vykúpenie sa týka celej bytosti.
1. Otvorene hovoriť o sexualite v Biblii.
2. Otvorene hovoriť o sexualite všeobecne.
3. Otvorene sa postaviť k vlastným sexuálnym pokušeniam.
Niektoré náboženstvá veria v dualizmus, filozofiu, ktorá považuje ľudské telo za problém pre život ducha. Podľa Písma je však ľudské telo, vrátane jeho sexuality, neodlučiteľnou súčasťou celej bytosti. Život - to je "telo" a "duch" (1 Moj 2,7). Žalmista uctieva Boha celou svojou bytosťou (Ž 63,2; 84,3). Posvätený má byť celý človek, oddelený pre Boží svätý zámer.
Verše vyjadrujú obdiv nad krásou ľudského tela. Telesná stránka manželskej lásky nie je dôvodom na rozpaky. Emócie sú vyjadrené celkom otvorene.
Viac hovoriť o sexualite. Hovoriť o tejto téme je v mnohých kultúrach tabu. Preto je pre manželské páry často ťažké normálne sa porozprávať o svojom intímnom živote. Podobne sa v kresťanskom domove často zanedbáva aj sexuálna výchova u detí. Pravé hodnoty sa tu môžu spojiť so správnymi informáciami. Otvorenosť Biblie v oblasti sexuality je aj pre nás výzvou viac hovoriť o tomto dôležitom aspekte života, aby sme k nemu pristupovali dôstojne a s úctou.
1. Biblia nepozná dualitu - hriešne telo a čistá duša
2. Telo nie je hriešne. Biblia zvýrazňuje krásu ľudského tela
3. Sex nie je hriešny, keď je súčasťou legitímneho vzťahu
Priateľská láska. Pieseň Šalamúnova hovorí o tom, ako spolu trávia čas priatelia - komunikujú otvorene a zaujímajú sa jeden o druhého. V Piesni Šalamúnovej sa dvaja dobrí priatelia stávajú manželmi. Manželka vyhlasuje: "Taký je priateľ môj." (5,16) Slovo priateľ vyjadruje spoločenstvo a priateľstvo bez náznakov sexuálneho partnerstva. Šťastný je manžel alebo manželka, ktorému je manželský partner súčasne vzácnym priateľom.
V celej Piesni sa stretávame s intímnymi dôvernosťami a ľúbostnými prejavmi, ktoré vyjadrujú silnú príťažlivosť, telesnú a citovú rozkoš a vzájomné potešenie z blízkosti toho druhého. Prirodzené dôvernosti romantickej lásky sú darom od Stvoriteľa, ktoré manželom pomáhajú vytvoriť úzke vzájomné puto. Ak manželia dovolia, aby Božia láska pôsobila v ich srdciach, ich ľudská láska sa zjemní, prečistí, zdokonalí a zušľachtí. (AH 99)
Tieto verše tiež vyjadrujú najvznešenejšie myšlienky o láske. Pravá láska nie je ľudskému srdcu prirodzená; je to dar Ducha Svätého (Rim 5,5). Manžela a manželku spája do trvalého zväzku. Verná a oddaná láska je veľmi potrebná aj vo vzťahu medzi rodičom a dieťaťom, aby sa v mladom človeku mohol vybudovať silný pocit dôvery. Pieseň Šalamúnova nás vyzýva, aby sa láska stala aktívnou silou v našich vzťahoch.
1. Sedem druhov lásky: láska priateľská, láska romantická, láska manželská, láska rodičovská, láska obetavá, láska pravá, láska Božia
V Piesni Šalamúnovej mnohí vidia myšlienku "návratu do Edenu". Aj keď tento pár nie je Adam s Evou, pieseň v nás prebúdza myšlienky na prvú záhradu. Boží zámer, že sa stanú "jedným telom" (1 Moj 2,24.25), je vykreslený pomocou jemných prirovnaní a symbolov.
Šalamún svoju milú pozýva: "Príď..., snúbenica." (4,8) Jeho nevesta mu odpovedá. Neskôr ona pozýva jeho: "Nech vstúpi milý môj do svojej záhrady." (v. 16) A Šalamún odpovedá (5,1). Písmo nás tu učí, že v intímnych záležitostiach nemá byť nijaké násilie ani manipulácia. Do vzťahu vstupujú obaja partneri dobrovoľne a s láskou. Moja záhrada je jeho záhrada.
Mená Šalamún a Šulamitka sú odvodené z hebrejského šalom, čo znamená pokoj, úplnosť, celistvosť. Ich obdiv je obojstranný (4,1-5; 5,10-16). Vyváženosť ich vzťahu je zrejmá dokonca aj z poetického štýlu spojených riadkov a veršov. Zmluvný výraz - "môj milý patrí mne, ja patrím jemu" - (2,16) je ozvenou z Edenu: "Toto je kosť z mojich kostí a telo z môjho tela." (1 Moj 2,23)
Biblia používa výraz poznať na vyjadrenie intímneho styku muža a ženy. V tomto láskyplnom poznaní ponúka partner partnerovi najtajnejšie skryté hĺbky svojej bytosti. Nielen dve telá, ale aj dve srdcia sa spájajú do jedného tela. Slovo poznať tiež opisuje vzťah medzi človekom a Bohom. V tomto jedinečnom a nežnom poznaní, s dôrazom na spoločenstvo, oddanosť a hĺbku najvznešenejšieho a najsvätejšieho tajomstva, vidia niektorí vykladači symbolicky spojenie Krista a cirkvi.
1. Pieseň piesní - ozvena raja
2. Šalom - základ mien oboch milencov
3. Biblia prehlbuje význam slova "poznať" o rozmer intimity
Hradby alebo brána? (Pies 8,8-10) Šulamitkini bratia ešte počas jej detstva uvažovali, či sa ich sestra otvorí iným ako brána, alebo bude strážiť svoju čistotu ako hradby. Pred vstupom do manželstva, i počas neho, sa Šulamitka rozhodla byť hradbami, múrom, a patriť len svojmu manželovi. Vďaka tomuto rozhodnutiu sa stala "tou, ktorá prináša pokoj" (v. 10). Pokoj (šalom) je slovná hračka na jej a jeho meno a znamená celistvosť, úplnosť.
Zamknutá záhrada. (Pies 4,8-12.16; 5,1) Svieža a zelená záhrada predstavuje v Piesni ženu. Keď nastala svadobná noc, jej manžel ju uistil, že je "zavretou záhradou, zapečateným prameňom" (4,12). "Obrazy záhrady za hradbami a zavretej brány naznačujú nedosiahnuteľnosť tejto oblasti pre všetkých, prístupná je len pre tých, ktorým právom patrí... Výrazy "zapečatený prameň" a "zamknutá záhrada" hovoria o panenstve. Táto dvojica, aj keď sa priblížila k dovŕšeniu ich lásky, túto úroveň intimity ešte nedosiahla." (G. Lloyd Carr)
Strážiť si lásku. V súvislosti s okamihmi telesnej intimity so svojím manželom adresuje nevesta poetickým spôsobom "dcéram jeruzalemským" výstražné slová. (Pies 2,7; pozri aj Pies 3,5; 8,4) Pravdepodobne chce povedať: Nespúšťajte proces vzplanutia lásky, kým nenastane ten správny okamih. Tieto verše sa pridávajú k ostatným, ktoré vyzývajú mladých i starých chrániť sa predmanželskej a mimomanželskej sexuálnej intimity.
1. Šulamitka - žena ako hradba
2. Chlapec ako zapečatený prameň - ideál každého dievčenského sna
3. Nechať si sex do manželstva je to najlepšie pre sex
Stvorením človeka ako muža a ženy mal Boh zvláštny zámer (1 Moj 1,26-28). Aj keď muž i žena nesú obraz Stvoriteľa, spojenie opačných pohlaví v jedno telo odráža mimoriadnym spôsobom jednotu Trojice. Spojením muža a ženy tiež vzniká nový život, originálny výraz Božieho obrazu.
Písmo odsudzuje všetko, čo mení alebo ničí Boží obraz v človeku. Ak Boh vyhlásil niektoré sexuálne praktiky za neprípustné, chcel tým svoj ľud viesť k poznaniu pravého zmyslu sexuality. Keď sa skúsenosť človeka postaví zoči-voči Božím zásadám, človek je usvedčený z hriechu.
Kresťania uznávajú Božiu vládu nad svojimi telami a sexualitou, preto ich používajú v súlade s jeho zámerom.
Podriadiť sexualitu Bohu. Boh odpúšťa tým, ktorí ľutujú hriech (1 Ján 1,9). Evanjelium zmocňuje tých, ktorí sa kedysi dopúšťali promiskuity a hriešnych sexuálnych aktivít, stať sa súčasťou spoločenstva veriacich. Pretože hriech vo veľkej miere poznačil sexualitu v človeku, niektorí možno v tejto oblasti ľudskej skúsenosti neokúsia úplnú obnovu. Niektorí sa možno rozhodnú radšej pre život v celibáte, než by mali nadviazať sexuálne vzťahy, ktoré Božie slovo zakazuje.
1. Kresťan - homosexuál má len jednu správnu možnosť - celibát
2. Kresťan - homosexuál nie je sám - je milovaný Bohom a kresťanským spoločenstvom
3. Kresťan - homosexuál nepotrebuje súcit a dobré rady, ale pochopenie a podporu
Pravá láska. "Pravá láska je vzácny a svätý poklad, pretože sa zásadne líši od lásky nielen náhleho vzplanutia, ale v dôsledku životných skúšok aj rovnako krátkeho trvania. Plnenie povinností v rodičovskom dome je pre mladých ľudí najlepšou prípravou na založenie vlastných domácností. Mali by sa teda cvičiť v sebazapieraní a v úprimnej láskavosti, v zdvorilosti a kresťanskej vľúdnosti. Takto si v srdci zachovajú lásku. Muž, ktorý v takej rodine vyrástol a stal sa hlavou vlastnej rodiny, bude vedieť, ako má dbať o šťastie tej, ktorú si vybral za spoločníčku svojho života. Láska sa potom manželstvom nekončí, ale začína." (PP 126; PP 176)
1. Preo je dôležité, aby bola sexuálna výchova spojená s kresanským posolstvom? Ako môžu rodiia a tí, ktorí pracujú s mládežou, o najlepšie splni svoju povinnos a hovori s mladými umi o pravde v tejto oblasti?
2. Slobodné matky, AIDS, rozvrátené rodiny... - a zoznam dôsledkov hriešnych sexuálnych vzahov by mohol pokraova. Ako môžete pomôc tým, ktorí trpia následkom zlých rozhodnutí?
Pieseň Šalamúnova je bohatá na ponaučenia pre blízky vzťah medzi priateľmi, ale najmä manželmi. Láska kráľovskej dvojice v tejto piesni sa dovršuje a manželský pár prechádza k hlbšej úrovni vzájomného poznania. Pre každého z nás je to výzva na intímnejší vzťah s Bohom.
Západ slnka 17.07