Dan 11,40-12,13
Posledná kapitola knihy Daniel načrtáva udalosti svetových dejín v záverečnej etape času konca, keď "bude čas súženia, akého nebolo" (Dan 12,1). Po poslednom videní mal Daniel ešte otázky, ale Boh určil úplné pochopenie tohto videnia na čas konca, keď tí, ktorí budú jeho proroctvá študovať, porozumejú ich dôležitým odkazom (v. 4). Veríme, že aj my patríme medzi tých, ktorí sú vyzvaní pochopiť ich.
V 12. kapitole sa ocitáme na prahu večnosti. Za nami sú významné udalosti dejín spásy: potopa, v ktorej boli zachránení len ôsmi ľudia; odchod z Egypta, ktorý umožnil zrod izraelského národa; a kríž, ktorý priniesol celému ľudstvu vyslobodenie z hriechu. Vyvrcholenie dejín spásy je však ešte pred nami - odchod vykúpených z tejto hriechom poškvrnenej planéty.
Čo sa myslí pod pojmom "čas konca"?
Prečo veríme, že Michael je Ježiš?
Prečo dostal Daniel príkaz zapečatiť knihu až do času, keď má prísť koniec?
Čo učí kniha Daniel o vzkriesení mŕtvych?
1. Uvedomiť si, že záver knihy Daniel je jednoznačný a bez zahmlievania.
2. Byť presvedčený, že spravodlivosť jednoznačne zvíťazí, dobro i zlo budú rozlíšené a odmenené.
3. Porozumieť tomu, že jednoznačnosť knihy Daniel sa týka i časových údajov a časových období.
4. Nezabudnúť, že v zložitosti života môžem stratiť istotu jednoznačnosti dobra a zla.
5. Modliť sa za Božiu pomoc, aby som žil čo najjednoznačnejším životom.
S pojmom "čas konca" sa stretávame len v knihe Daniel (8,17; 11,35.40; 12,4.9). Kontext v každom prípade naznačuje, že ide o posledný úsek dejín pred druhým Ježišovým príchodom. Adventisti siedmeho dňa zvyčajne označujú rok 1798 - čo je koniec 1260-ročného prorockého obdobia - a začiatok času konca. Predpokladá sa, že posledné verše 11. kapitoly sa ešte nenaplnili, preto musíme byť pri ich vysvetľovaní veľmi opatrní.
Kráľ severu. V dobe, keď zanikalo judské kráľovstvo, nepriateľom zo severu bol Babylon (Jer 1,14.15). V knihe Zjavenie je Babylon krycie meno pre duchovný Rím - pápežstvo. Kráľ zo severu v čase konca preto predstavuje pápežstvo. Je to v súlade s Dan 11,36-39, kde kráľ, ktorý sa povyšuje, taktiež predstavuje pápežstvo.
Kráľ juhu. Niektorí skorší vykladači sa domnievali, že kráľ juhu (v Dan 11,5) je symbolom pre Ptolemaja, ktorý vládol v Egypte po zániku Grécka. Pretože sa však toto neskoršie proroctvo (Dan 11,40) aplikuje na čas konca, výraz "kráľ juhu" nemôžeme vzťahovať na skutočný Egypt. Zj 11,8 používa Egypt na označenie tých, ktorí sa postavili proti pravému náboženstvu. Tieto dve mocnosti sa nejakým spôsobom dostali do vojnového konfliktu.
Aj keď to nie je jednoduché pochopiť, tieto verše ukazujú, že práve v čase konca bude na svete zmätok a nepokoj. A práve to by nám malo pomôcť pochopiť, že konflikty a problémy - nie sú dôkazom, že Boh neexistuje, naopak, uisťujú nás o jeho existencii, pretože nás vopred upozornil, že sa to bude diať.
1. Kráľ severu - odpadlé kresťanstvo.
2. Kráľ juhu - ateizmus.
3. Čas konca - termín výnimočný v celej Biblii, okrem knihy Daniel.
Adventisti sú pravdepodobne jediní kresťania, ktorí v "Michaelovi" vidia Ježiša. Uvažuj o uvedených bodoch:
1. Hebrejské slovo Michael znamená "Kto je ako Boh?" Jediný, kto je ako Boh, je Kristus (Ján 1,1).
2. "Knieža vojska" alebo "Knieža kniežat" (Dan 8,11.25) je tiež "Pomazaný vojvoda" (Dan 9,25). Je to vlastne "Michael, vaše knieža" (Dan 10,21) alebo "Michael, veľké knieža" (Dan 12,1).
3. Slovo archanjel sa v Písme vyskytuje len dvakrát - v 1 Tes 4,16, kde je napísané, že Kristus prichádza s hlasom archanjela; a v Júda 9, kde je Michael nazvaný archanjelom.
Aj pri bežnom čítaní uvedených veršov zistíte, že sa v nich hovorí o súde - a to nad tými, ktorí slúžia Bohu. Tí, ktorých mená sú zapísané v knihe života, sú spasení; tí, ktorých mená tam nie sú zapísané, sú zatratení. Ak to nie je určitým spôsobom opísaný konečný súd, konečné zúčtovanie, konečné delenie medzi spravodlivými a bezbožnými, čo iné potom?
"Pán chce, aby sme ocenili slávny plán vykúpenia a uvedomili si, aké prednosti dáva svojim deťom. Podľa jeho vôle máme žiť poslušne a vďačne ho oslavovať. Chce, aby sme mu každý deň slúžili plní nového života a novej radosti. Chce vidieť, ako naše srdcia prekypujú vďačnosťou, pretože môžeme všetky svoje starosti zveriť tomu, ktorý sa o nás stará." (KP 238; COL 299)
1. Michael je Ježiš - jedinečný výsledok adventistickej výkladačskej tradície.
2. Keď je Kniha života, je aj Kniha smrti.
3. Kniha života je obraz, ktorý ukazuje na realitu súdu.
Dan 12,2 je jedným z najpôsobivejších a najdramatickejších veršov v celom Písme. Aj keď hovorí o vzkriesení z mŕtvych, súčasne je to zasľúbenie i napomenutie. Je v ňom ukrytá veľkolepá pravda, ktorú veda, filozofia ani svetská múdrosť nemôžu nikdy odhaliť. Vieme to len preto, že nám to bolo oznámené, a veríme tomu preto, že nám to povedal Pán vo svojom Slove.
Tento jednoduchý verš je zasľúbením, ale aj upozornením na Boží konečný súd. Spravodliví budú odmenení, nespravodliví potrestaní; nie na základe vrtkavého, povrchného a neraz pomýleného ľudského úsudku o spravodlivosti a treste, ale podľa dokonalého, vševedúceho, milostivého a spravodlivého Boha, ktorý odmeňuje i trestá. Tým, ktorí sa toho budú vierou domáhať, tento verš ponúka niečo, čo nemôže ponúknuť niktorý človek: zasľúbenie konečnej a dokonalej spravodlivosti. Bude to niečo, s čím sa na tomto svete nestretneme.
"Kresťan neurobí chybu, keď povie, že smrť je nepriateľ. Súčasne však musí pamätať, že smrť je porazený nepriateľ. To znamená, že s ňou môžeme bojovať s dôverou, vediac, že jej dočasné víťazstvá nebudú trvalé. Môžeme sa postaviť na stranu zdravia, pokoja a všetkého, čo podporuje život bez toho, aby sme sa nechali zastrašiť a mali strach, že nepriateľ, proti ktorému bojujeme, napokon zvíťazí." (Hagerstown)
1. Vzkriesenie je výsledok súdu.
2. Odstránenie zla je výsledok súdu.
3. Súd nastolí spravodlivosť, na ktorú všetci netrpezlivo čakáme.
Celé stáročia boli mnohé proroctvá knihy Daniel zahalené tmou. Keď myslíme na obsah knihy - zvlášť na to, čo hovorí o Ríme, mocnosti, ktorá dlhé stáročia prístup k Biblii obmedzovala - ani nás to veľmi neprekvapuje.
Od čias protestantskej reformácie, najmä však pár posledných storočí, stále viac učencov rozumie knihe Daniel. Zapečatená kniha sa otvára viac a viac. Tento proces uľahčuje aj to, že predpovedané udalosti sa už stali. Biblickí učenci môžu nahliadnuť do dejín a vidieť, ako sa jednotlivé udalosti naplnili. Je to prednosť, ktorú majú len tí, čo žijú v čase konca.
"Podľa všetkého bola však biblická kniha Daniel po roku 1798 ´odpečatená´. Niektorí ľudia jej proroctvá pochopili a začali hlásať posolstvo o blízkom súde." (VSV 259; GC 356) Pravdaže, nie každý to pochopí. Smutné je, že veľká časť protestantského sveta sa domnieva, že naplnením kľúčových proroctiev knihy Daniel je Antiochus Epifanes, ktorý vládol v 2. storočí pred Kr., čo je vzhľadom na Danielov dôraz na čas konca absurdné.
Tým, ktorí vo viere dovolia, aby sa im kniha Daniel prihovorila, poskytne táto kniha mocnú istotu o Božej sile a jeho zasľúbeniach.
1. Boh splnil, čo sľúbil - dal porozumieť knihe Daniel.
2. Tí, ktorí kladú Danielove slová do minulosti, pripravujú sa o veľkú skúsenosť s Bohom a s jeho Slovom.
Po prvé, musíme si všimnúť, že anjelova dlhá reč v Dan 11 sa končí v Dan 12,4. Stať Dan 12,5-13 je epilóg k videniu v Dan 11 a v istom zmysle aj k celej knihe. Nie je to nejaké nové videnie s odlišnou témou, ale výklad určitých prvkov z videní obsiahnutých v knihe, ktorá má byť zapečatená. Je to zrejmé z otázky v Dan 12,6: "Kedy bude koniec tým divným veciam?" Výraz "tie divné veci" sa vzťahuje na to, čo Daniel videl v kapitole 11, ktorá je vlastne rozpracovaním problematiky kapitoly 8.
Po druhé, výraz "čas, časy a polovica času" v Dan 7,25 a 12,7 sa vzťahuje na jednu udalosť, nie na dve. V Dan 7,25 čítame, že svätí budú vydaní do ruky malého rohu na "čas, časy a polovicu času". V Dan 12,7 sa hovorí o tom, že sila svätého ľudu bude rozdrvená na "čas, časy a polovicu času". Tieto výrazy hovoria o jednej veci - prenasledovaní Božieho ľudu počas 1260 rokov.
Po tretie, v Dan 8,11; 11,31 a 12,11 sa hovorí o odstránení ustavičnej obete. Pretože v Dan 8,11 a 11,31 sa odstránenie ustavičnej obete týka minulosti, aj Dan 12,11 hovorí o tej istej veci.
Na základe týchto dôvodov, ako aj ďalších - napríklad výroku E. Whiteovej, že po roku 1844 "nemôže byť ďalšie prorocké obdobie " (MS 59,1900), odmietame pokusy priradiť týmto časovým proroctvám naplnenie v budúcnosti. Vzťahujú sa na minulosť.
1. 1290 a 1335 určujú dátum, kedy sa končí 1260.
2. Tri dôvody prečo tieto čísla ukazujú dozadu a upresňujú jediné časové obdobie (1260), ktoré ostalo bez začiatku a konca v knihe Daniel.
3. 1260 rokov sa končí v roku 1798 a začína sa rokom 538.
"Videla som, že Boh stál za hnutím, ktoré prebiehalo v roku 1843. Jeho úmyslom bolo prebudiť ľud a priviesť ho k rozhodujúcemu okamihu, keď sa bude musieť rozhodnúť pre alebo proti pravde. Kazatelia boli presvedčení, že výklady prorockých období sú správné. Niektorí sa zriekli pýchy, vzdali sa svojich miezd a opustili svoju cirkev, aby šli z miesta na miesto a zvestovali toto posolstvo." (EW 232)
"Znovu boli vedení k Písmu, aby skúmali prorocké obdobia. Pánova ruka už nezastierala výpočty, preto pochopili, v čom spočíval omyl. Zistili, že prorocké obdobia siahajú do roku 1844. Dôkaz, ktorým potvrdzovali, že prorocké obdobie sa končí v roku 1843, dokladal, že sa môže skončiť aj v roku 1844. Svetlo Božieho slova osvietilo situáciu, v ktorej sa nachádzali, a objavili ´čas meškania´. Lebo videnie sa splní..., keby sa zdržalo, čakaj naň...´ (Hab 2,3) Vo svojom nadšení pre Kristov blízky príchod prehliadli, že videnie mešká. Bolo to zámerné, aby sa ukázali skutoční čakatelia Kristovho príchodu. Znovu určili dátum. Videla som však, že mnohí z nich sa nedokázali vyrovnať s týmto vážnym sklamaním a ich viera sa už nevyznačovala takou horlivosťou a nadšením, ako v roku 1843." (Tamtiež, 236.)
1. Akému nebezpečenstvu čelíme, keď určujeme dátumy udalostí posledných dní? Čo sa stane s vierou mnohých, keď sa predpovedané udalosti nenaplnia v predpokladanom čase?
2. Kniha Daniel sa končí zasľúbením víťazstva pre Boží ľud. Ako môže byť tvoja viera a nádej posilnená rozjímaním o týchto proroctvách?
Aj keď niektoré state knihy Daniel zostávajú pre nás tajomstvom, dostali sme dosť, aby sme mohli dôverovať Bohu, ktorý nás prostredníctvom Ježiša Krista uistil o tom, že spolu s Danielom vstaneme "k svojmu údelu na konci dní".
Západ slnka 15.51