List Židom používa obrazy z každodennej a výročnej služby vo svätyni. Chce nimi zdôrazniť tú istú myšlienku - v Ježišovi máme dokonalý prístup k Otcovi.
O výrazových prostriedkoch listu Židom sme už hovorili. Všimli sme si tiež, že autor veľmi dobre pozná starozmluvný obetný systém. Pripomína nám, že pozemská svätyňa je tieňom skutočnej svätyne v nebi. Neexistuje len pravý svätostánok, ale aj pravá obeť, ktorá prevyšuje všetky obete zvierat prinesené na zmierenie hriechov. Podobne existuje aj pravé kňazstvo.
V liste Židom je niekoľko výrazných poukazov na Deň zmierenia. K akému záveru môžeme dospieť na základe týchto zmienok? Ktoré z nich nie sú opodstatnené?
V tomto týždni sa budeme zaoberať niektorými veršami a otázkami, ktoré majú pre nás ako adventistov s. d. zvláštny význam.
Prečo sa list Židom zmieňuje o každodennej a výročnej službe? Čo znamená výraz "za oponu"? Hovoríme, že Ježiš je náš Veľkňaz v nebi. Čo to však znamená? Čo robí pre nás ako náš Veľkňaz, Prostredník a Obhajca?
1. Štúdium denných a ročných obradov opísaných v liste Židom.
2. Porozumieť výrazu "cez oponu" Žid 10,20.
3. Preskúmať úlohu Krista ako nášho Veľkňaza a Príhovorcu v nebesiach.
Aby nám priblížil Kristovu službu v nebeskej svätyni, použil autor listu Židom ako model - typ starozmluvný svätostánok na púšti a jeho obetný systém. Bez kontextu nemajú tieto verše o krvi kozlov a býkov, stánku, opone, veľkňazovi atď. až taký veľký význam. Pavel použil pozemské skutočnosti, aby nám vysvetlil, čo sa deje v nebi. My by sme mali robiť podobne.
Neprekvapuje nás preto, že v súlade so starozmluvným typom rozlišuje medzi službou v prvom oddelení svätostánku - svätyni a službou v druhom oddelení - svätyni svätých. Kňazi a veľkňaz prinášajú vo svojej každodennej službe obete zmierenia za hriechy ľudu. Vo svätyni svätých vykonal kňaz konečný obrad zmierenia a očistil svätyňu od hriechu. (3 Moj 16) Každodenná služba, ako sa zdá, sa zaoberala hriechom na úrovni jednotlivca; pri výročnej službe šlo o celé spoločenstvo, o národ ako celok.
Zo všetkých dobrých správ, ktoré v liste Židom nachádzame, tieto verše obsahujú tú najlepšiu - Ježišova obeť je dostačujúca a úplná. Aby bol hriech zmierený, už sa viac nemusí prelievať krv, už sa nemusia prinášať obete zvierat, už nemusí nikto zomrieť. Kristova smrť je dostačujúca.
1. Denné služby a obete v starozmluvnej svätyni.
2. Závažnosť "nevedomostí".
3. Dokonalosť a úplnosť Kristovej obete.
List Židom, okrem toho, že používa obrazy z každodennej služby, používa obrazy z výročnej služby - z Dňa zmierenia, najvýznamnejšieho obradu roka. Nemalo by to byť pre nás nič zvláštne, pretože ak niektorá kniha nachádza svoje hlavné typy (vzory) v službe v pozemskej svätyni, sotva môžeme predpokladať, že bude ignorovať jeden z najslávnostnejších obradov vo svätyni.
Pasáž o vysvätení svätyne, ktorá nasleduje za týmto textom, dokazuje, že podobne ako pozemské veci (to znamená pozemská svätyňa a všetko, čo bolo v nej) vyžadovali očistenie, potrebujú to aj "nebeské veci" (svätyňa v nebi). Výnimkou je len to, že na očistenie nebeských vecí sú potrebné "lepšie obete". Nie náhodou je slovo preložené ako "očistené" použité v 3 Moj 16, kde opisuje očistenie svätyne v Deň zmierenia. Autor považuje obrady v pozemskej svätyni za symbol niečoho lepšieho v nebi.
1. Deň zmierenia a úloha veľkňaza.
2. Deň zmierenia a služba Ježiša Krista ako veľkňaza.
3. Očisťovanie nebeskej svätyne.
Vzhľadom na kontext celej knihy sa tento výraz týka nášho prístupu k Bohu v nebeskej svätyni ako celku. Aj v tomto prípade autor použil starozmluvné obrazy, aby predstavil novozmluvné pravdy o väčšej účinnosti Kristovej smrti a veľkňazskej služby; pravdy, ktoré nám na rozdiel od starého a nedostatočného levitského systému dávajú "istú a pevnú kotvu duše".
Niet pochýb, že všetky obete, vrátane obetí v Deň zmierenia, sa naplnili v Ježišovi na kríži. No sústrediť sa len na to by znamenalo minúť sa cieľa listu Židom, ktorým je posolstvo o tom, že v Ježišovi sú odstránené všetky bariéry medzi Bohom a ľudstvom a že prostredníctvom jeho smrti a prostredníckej služby máme teraz voľný prístup k Otcovi. Tento verš, spolu s ďalšími obrazmi zo Dňa zmierenia (zaujímavé je to, že v liste Židom nie je nijaká zmienka o obetnom baránkovi, kľúčovom prvku výročnej služby) nedokazuje, že samotný obrad, ktorý sa vykonával v Deň zmierenia, sa naplnil na kríži. List Židom sa jednoducho nezaoberá touto otázkou.
1. Božie zasľúbenie a prísaha.
2. Istota Božích sľubov.
3. Na čom je založená naša nádej.
Tento verš vlastne vyjadruje kľúčovú tému listu Židom - Ježiš môže "dokonale spasiť tých, ktorí skrze neho prichádzajú k Bohu". Grécke slovo, preložené ako "skrze", môžeme tiež preložiť ako "prostredníctvom" alebo "pomocou".
Opäť si musíme pripomenúť, prečo bol tento list napísaný. Pavel ním chce čitateľom povedať: Nevracajte sa k svojim starým zvykom. Nová cesta vám ponúka niečo oveľa lepšie, niečo, čo by sa vám vo vašom starom spôsobe života nikdy nepodarilo dosiahnuť. Nová cesta vám umožňuje prísť k Bohu tak, ako ste nikdy predtým nemohli - a to prostredníctvom Ježiša Krista.
Bezpochyby, prístup k Bohu máme prostredníctvom Ježiša Krista, nášho Veľkňaza. Ale ako? Ako môžeme my, hriešnici, prísť ku svätému Bohu?
Pravdaže, nestojíme (aspoň nie teraz) v Božej prítomnosti. Ale ani nemusíme. Niekto iný stojí pred Bohom a zastupuje nás - Ježiš Kristus. Stojí pred Bohom v čistote svojho dokonalého života - za nás. Stojí na našom mieste a zastupuje nás nie pre naše, ale pre svoje zásluhy. Len on so svojou dokonalou spravodlivosťou môže obstáť v Otcovej prítomnosti. Podobne ako počas každodennej a výročnej služby vchádzal kňaz vo svätyni do Božej prítomnosti, tak aj Ježiš vstupuje za nás do Božej prítomnosti v nebeskej svätyni. Je tam naším zástupcom a robí pre nás to, čo by sme my sami pre seba nikdy urobiť nemohli.
1. Ježišovo dielo vo svätyni sa týka spásy ľudí.
2. Len prostredníctvom Krista.
Poslanie Ježiša ako prostredníka nemôžeme oddeľovať od poslania Ježiša ako obetného baránka a Ježiša ako nášho Veľkňaza. Každé z nich je súčasťou toho istého plánu spasenia. Zásluhou svojho dokonalého života a dokonalej obete je teraz Ježiš naším Veľkňazom v nebi, kde stojí pred Bohom ako náš Prostredník.
V starozmluvnom obetnom systéme vnášal kňaz krv zvierat do pozemskej svätyne. Ako zástupca ľudu vchádzal tam, kde ostatní vkročiť nemohli. Kňazi to museli vo svojej službe robiť deň čo deň, rok čo rok.
V novej zmluve máme namiesto pozemských a hriešnych kňazov Ježiša, Prostredníka lepšej zmluvy, "lebo je ustanovená lepšími zasľúbeniami". Dnes si nemusíme nájsť zviera, nemusíme ho priniesť do pozemskej svätyne a nepotrebujeme ďalšieho hriešnika, aby jeho krv vniesol za nás do svätyne. To všetko robí za nás Ježiš, prostredníctvom ktorého môžeme prísť k Bohu kedykoľvek a nech sme kdekoľvek.
Keď sa dopustíme hriechu a vyznáme ho, Ježiš - pre svoje zásluhy a svoju dokonalú spravodlivosť - stojí pred Bohom za nás a zastupuje nás, a to nie s našou, ale s vlastnou spravodlivosťou. Zásluhy, ktoré si vierou privlastňujeme, dosiahol, kým žil ako človek. To, čo získal svojím dokonalým životom a smrťou, používa v náš prospech. Je to v podstate jediná možnosť, ako nás, hriešnikov, môže Boh prijať.
1. Aká je úloha Ježiša ako prostredníka ľudí.
2. Ježiš Kristus nás zastupuje a prihovára sa za nás.
"Všade nastáva údes a zmätok. Kňaz hodlá zabiť obeť, ale nôž mu padá z rozochvenej ruky a baránok beží preč. Pri smrti Božieho Syna sa stretáva symbol so skutočnosťou. Tá najväčšia Obeť bola prinesená. Cesta do svätyne svätých je otvorená. Pre všetkých je pripravená nová a živá cesta. Hriešne, kajúcne ľudstvo už nemusí čakať na príchod veľkňaza. Odvtedy mal Spasiteľ slúžiť ako Kňaz a Obhajca v nebesiach nebies." (TV 531; DA 757)
"Tým, že sa roztrhla opona v chráme, Boh povedal: Už nemôžem zjavovať svoju prítomnosť na tomto najsvätejšom mieste. Nová a živá cesta, ktorá nie je zahalená žiadnou oponou, je ponúkaná všetkým. Kajúci hriešnik už viac nemusí čakať na príchod veľkňaza." (5BC 1109)
1. Aké sú hlavné dôvody, pre ktoré Božia sláva opustila pozemský chrám?
2. Ako sa stal Ježiš Veľkňazom a Prostredníkom?
3. V čom spočíva Ježišova príhovorná služba?
List Židom používa starozmluvnú službu vo svätyni ako vzor a aplikuje symboly z každodennej a výročnej služby. Všetko to ukazuje na dokonalejšiu a lepšiu nádej, ktorú máme v Ježišovi, našom Prostredníkovi, Obhajcovi a Veľkňazovi v nebi.
Západ slnka 19.39