"Precestoval som takmer 13 000km naprieč americkým kontinentom a bol som opäť na Times Square; uprostred najväčšieho zhonu, vyjavene sa dívajúc na to hrozné šialenstvo: New York s jeho miliónmi a miliónmi ľudí neprestajne sa náhliacimi pre pár dolárov za svojím sebeckým snom. Berú, dávajú, nariekajú a zomierajú - a nakoniec budú aj tak pochovaní na tom strašnom cintoríne pri Long Island City." (Jack Kerouac)
Život však nemusí byť taký zbytočný. Boh nám ponúka oveľa krajší záver, než ako ho opísal tento americký spisovateľ. Náš život môže mať už teraz jasný zmysel a cieľ.
Boh však nikoho nenúti. Rozhodnúť sa musíme sami. Komu sme v skutočnosti verní, to odhalia naše každodenné, neraz aj maličkostí týkajúce sa rozhodnutia.
Tento týždeň budeme uvažovať o vernosti. Sme verní nášmu Bohu, alebo niečomu inému? To je rozhodujúca otázka, pretože nech sme verní komukoľvek a čomukoľvek, a nech to prejavíme akýmkoľvek spôsobom, jedno je isté: Skončíme na jednom z tých strašných miest - na cintoríne.
Ktoré prikázanie je najdôležitejšie a prečo? Prečo nemôžeme slúžiť dvom pánom? Prečo je vernosť Bohu taká dôležitá? Kto alebo čo iné sa snaží získať si našu vernosť?
1. Ukázať, že Boh požaduje úplnú vernosť.
2. Ukázať, že čokoľvek pestujeme vo svojom srdci viac ako vzťah s Bohom, stáva sa to naším bohom.
3. Ukázať, že peniaze nie sú jediným bôžikom, ktorý sa stáva potencionálnym bohom pre človeka.
Je zaujímavé, že prvé prikázanie Desatora nie je o sobote; nezakazuje nám cudzoložiť, zabíjať ani byť žiadostiví. Boh nám v ňom prikazuje nemať iných bohov okrem neho.
V texte však nejde o existenciu iných bohov, ale o to, aby Izrael nemal nič, čo by stálo medzi ním a Bohom. Boh sám musí byť na prvom mieste.
Ani dnes to nie je inak. Kým si nejaký iný "boh" nárokuje byť v našom srdci na prvom mieste, kým sa snažíme rozdeliť našu náklonnosť medzi Boha nebies a pozemských bohov, kým niektorej milovanej modle - obľúbenej slabej stránke alebo hriechu - dovolíme, aby spolu s jediným pravým Bohom sedela na tróne nášho srdca, potom máme pred Hospodinom nejakých "bohov". Ak prestupujeme toto prikázanie, je jasné, že postupne prestaneme zachovávať aj tie ďalšie.
Pozorne si prečítaj Mat 6,24, kde Ježiš vlastne opakuje prvé prikázanie. Aj keď používa iné slová, jasne hovorí, prečo je poslušnosť prvému prikázaniu rozhodujúca. Nenecháva nikoho na pochybách. Neexistuje nijaké miesto pre kompromis, neexistuje polovičná vernosť. Ježiš tvrdí, že buď budeme Bohu verní úplne, alebo potom vôbec. A to je vážne.
1. Dôležitosť prvého prikázania.
2. Nemožnosť kompromisu v tejto otázke.
Je to zvláštne. Ježiša sa pýtajú na "najväčšie prikázanie v zákone" a on im odpovedá tak, že neuvedie ani jedno konkrétne prikázanie z Desatora. Slová, ktoré Ježiš vyslovil, sa v Desatore vôbec nenachádzajú. Predsa však výslovne hovorí, že "to je veľké a prvé prikázanie".
Máme milovať Hospodina celým svojím srdcom, celou svojou dušou a celou svojou mysľou. Na lásku k niečomu inému nám toho už veľa nezostane.
Ako hovorí prvé prikázanie, ako to povedal Ježiš v Mat 6, ako je to vyjadrené v 5 Moj 6 a ako to Ježiš opakuje v Mat 22, láska k Bohu musí ovládať každú stránku nášho života. Keby to tak nebolo, keby sme si niečo nechali a neodovzdali mu to, môže sa nám to potom stať modlou, "iným bohom"; alebo ešte horšie - prostriedkom, pomocou ktorého nás bude ovládať satan. Nepriateľovi nesmieme dať nijaký priestor. To je dôvod, prečo naša vernosť Bohu musí byť úplná, nepolovičatá a stopercentná. Keď milujeme Hospodina celým svojím srdcom, celou dušou a celou mysľou, odovzdali sme sa mu celí. Môže v nás pracovať a urobiť nás takých, akí chce, aby sme boli.
1. Najväčšie prikázanie v Starej aj Novej zmluve.
2. Význam absolútnej oddanosti.
Americký spisovateľ Mark Twain napísal: "Niekto uctieva postavenie v spoločnosti, niekto uctieva hrdinov, niekto uctieva moc, niekto uctieva Boha... ale všetci uctievajú peniaze."
Možno sú tieto slová trochu prehnané. Vystihujú však myšlienku, ktorá nám pomáha pochopiť, prečo Ježiš povedal to, čo je zaznamenané v uvedených veršoch.
V istom zmysle obidve správy rozprávajú ten istý príbeh. Čo sa zmocnilo bohatého mládenca, sa veľmi nelíšilo od toho, čo ovládlo "istého bohatého muža". Bohatstvo a peniaze ich oboch opantali do tej miery, že stratili zo zreteľa, na čom skutočne záleží. Svoje peniaze a majetok milovali v skutočnosti viac než Boha. Tým ukázali, komu sú verní. Obe správy nás chcú varovať, že kvôli tomu stratili večný život. Svoju večnosť predali za potešenie, ktoré im pôsobilo bohatstvo. A obaja na to doplatili.
Uvažuj: Nikto si dosiaľ nekúpil lístok do nebeského kráľovstva. Za peniaze sa tam jednoducho nedostaneš. Aby sa tam však človek nedostal, na to až takú veľkú sumu nepotrebuje. Milióny korún sú v protiklade k prísľubu večnosti len hromadou smetí. Človek však môže byť zatratený za oveľa menej než milión korún.
Samozrejme, peniaze majú svoje miesto v živote. Problém je však v tom, že sa "vyšmyknú" z miesta, ktoré im na rebríčku hodnôt patrí, a dostanú sa tam, kam nepatria. "Dajte pozor," pripomenul Ježiš, "a vyvarujte sa akejkoľvek chamtivosti po nadbytku! Lebo život človeka nezávisí od jeho majetku a hojnosti." (Luk 12,15) Aj keď všetci vieme, že je to pravda, riadiť sa tým v živote nie je vždy ľahké. Peniaze sú veľmi silným pokušením. Môžu ľudí oslepiť do tej miery, že nebudú vidieť, čo naozaj vidieť potrebujú.
1. Peniaze ako boh a z toho plynúce nebezpečenstvo.
2. Moc a vplyv peňazí.
3. Kristovo varovanie.
Prečítaj si a uvažuj o veršoch, ktoré sú pre nás hlbokým zdrojom inšpirácie. Spomínajú sa tam tri veci - múdrosť, sila a bohatstvo - veci, ktoré samy osebe nie sú zlé. Boh nehovorí, že ich nesmieme mať, že sa z nich nemáme tešiť a prosperovať v nich. Radí nám však, aby sme si na ne dávali pozor a nedovolili, aby nám zastreli zrak do tej miery, že prestaneme dbať na to, na čom skutočne záleží.
Ak boli Jeremiášove slová závažné a dôležité v starovekej Palestíne, keď ich prorok prvýkrát vyslovil, o čo viac sú dnes, v čase, keď ľudstvo takmer uctieva svoj rozum a oslavuje výdobytky techniky. Súčasné vymoženosti sú naozaj také veľkolepé, že máme sklon oslavovať ich.
Uvažuj: Ktorý poznatok z nám prístupných informácií je najdôležitejší? Pravdaže to, že Ježiš Kristus zomrel za naše hriechy a že vierou v to, čo pre nás na kríži urobil, máme prísľub večného života. Na čom inom skutočne záleží?
Kde však získať informácie o tomto životne dôležitom aspekte múdrosti? Je to niečo, čo sa dá naučiť rozumom? Alebo pomocou vedy a techniky? Môžeme sa k tomu dopracovať štúdiom matematiky? Môžeme dôjsť ku krížu - a veľkej pravde o ospravedlnení vierou prostredníctvom viery v Kristovu krv, vyliatu za nás - zo živej prírody? Dokážeme sami objaviť veľkú pravdu o spasení vierou v Krista?
Samozrejme, že nie. O tejto pravde sme sa postupne dozvedeli prostredníctvom zjavenia.
1. Nebezpečenstvo zbožštených darov.
2. Správne používanie darov od Boha a úcta k Darcovi.
3. To najdôležitejšie dáva len Boh.
Pavel tu hovorí o posledných dňoch ako o "ťažkých (nebezpečných) časoch". Zdá sa, že nemá na mysli nejaké fyzické nebezpečenstvo, ako napríklad nukleárne zbrane. Svojím posolstvom nás chce upozorniť na nebezpečenstvo, ktoré nám hrozí v duchovnej oblasti.
Pavel spomína ľudí, ktorí "budú milovať samých seba" a "rozkoše".
Milovať seba nie je hriech (Mat 22,39); ani mať rád rozkoš nie je nič zlé. Boh nás nestvoril s telesnými túžbami a neobklopil nás možnosťami, ako ich naplniť len preto, aby nám ich potom zakazoval a my sme ich museli potláčať.
Pavel hovorí o tom, o čom uvažujeme celý týždeň: o nebezpečenstve, ktoré vzniká, keď sa nám niektoré veci vymknú spod kontroly. Môžu to byť dokonca aj dobré veci - ako napríklad bohatstvo, múdrosť, sila alebo pôžitok - ak im v živote dáme miesto, ktoré im nepatrí. Ježiš jasne povedal, že nemôžeme slúžiť dvom pánom. Čokoľvek milujeme viac než Boha, stáva sa nám bohom.
Keď ľudia začnú milovať samých seba na úkor všetkého a všetkých, stanú sa sami sebe bohmi (1 Moj 3,5) a potom zlo už príde samo.
Ešte raz si všimni zoznam vlastností ľudí posledných dní. Ľahko prídeme na to, že to všetko je dôsledkom života, v ktorom vládne sebecká láska k vlastnému "ja". Pavel pripomína, že situácia sa vyostrí tak, že tí, čo vyhlasujú, že milujú Boha, si vytvoria vlastnú teológiu, ktorá ospravedlní ich sebecké skutky a postoje.
1. Situácia "posledných dní".
2. Boh nám dáva majetok, múdrosť a silu, aby sme to používali a vzdávali mu chválu aj spôsobom, ako ich používame.
3. Čo znamená niesť svoj kríž.
"Treba sa vzdať všetkého, čo by mohlo odvracať srdce od Boha. Modlou mnohých je bohatstvo. Satan ich zotročuje milovaním peňazí a túžbou po majetku. Iným ide o dobrú povesť a svetskú slávu. Idolom ďalších je sebecky pohodlný a bezstarostný život. Tieto otrocké putá treba však zlomiť. Nemôžeme napolo patriť Pánovi a napolo svetu. Božími deťmi sme len vtedy, keď sme nimi úplne." (CK 31)
"´Nikto nemôže slúžiť dvom pánom.´ Bohu nemožno slúžiť rozdeleným srdcom. Biblické náboženstvo nie je jedným z mnohých náboženských prúdov; svojím vplyvom ich má všetky prevyšovať, presahovať a všestranne predstihnúť. Nemá sa podobať farbe, ktorá látku kde-tu zafarbí, ale musí preniknúť celý život, ako keď je látka do farebného roztoku celkom ponorená a všetky jej vlákna sú sýto a natrvalo sfarbené." (TV 212)
"Nemusíme mať žiadne sväté miesto, nemusí to byť žiadny obraz, na ktorom by spočinulo naše oko, a predsa môžeme upadnúť do modlárstva. Urobiť si modlu z obľúbených myšlienok alebo predmetov je rovnako ľahké, ako si vytvoriť bohov z dreva alebo kameňa. Tisíce majú nesprávne predstavy o Bohu a jeho vlastnostiach. Slúžia falošnému bohu podobne, ako sluhovia Bálovi slúžili svojmu bohu. Uctievame pravého Boha ako sa nám zjavil vo svojom slove, v Kristovi a v prírode, alebo zbožňujeme nejakú filozofickú modlu, ktorej sme dali jeho miesto? Boh je Bohom pravdy. Charakteristickými znakmi jeho vlády sú spravodlivosť a milosrdenstvo. Je Bohom lásky, súcitu a zľutovania. Tak sa predstavil vo svojom Synovi, našom Spasiteľovi. Je Bohom trpezlivosti a dlhozhovievavosti. Ak sa klaniame a snažíme sa meniť na charakter takejto bytosti, potom uctievame toho pravého Boha." (5T 173.174)
1. Akým spôsobom riešia Ježišove slová v Mat 6,33 problémy predstavené v tejto úlohe?
2. Ak bohatstvo, múdrosť a sila samy osebe nie sú zlé - človek ich môže vlastniť a pritom stále verne slúžiť Bohu - podľa čoho človek zistí, že sa mu vymkli z rúk? Ktoré výstražné znamenia by nám mohli naznačiť, že s tým začíname mať problém?
Západ slnka 20.29