V roku 1588 istá Angličanka v siedmom mesiaci tehotenstva hľadela na more. Obraz, ktorý sa jej zrazu naskytol, ju tak vyľakal, že dieťa porodila predčasne. K brehom sa blížilo 130 vojenských lodí španielskeho námorníctva pripravených zaútočiť na britské ostrovy.
Strach bol naozaj vhodným prívlastkom pre jej dieťa - Thomasa Hobbesa, ktorý sa stal jedným z najvýznamnejších európskych politických teoretikov. Žil v čase, keď bolo Anglicko zničené občianskou vojnou a v krajine zúrili nekonečné náboženské nepokoje. Hobbes napísal, že ľudstvo bez silnej totalitnej vlády žije v ustavičnom strachu - strachu z nestability, strachu z dobytia a predovšetkým v strachu zo smrti. Ľudia žili v situácii, ktorú nazval "vojnou všetkých proti všetkým". Varoval, že keď nenastane radikálna zmena, človek sa stane "uzavretý, malicherný, zlý, hrubý a tvrdý."
Existuje nejaké riešenie? Hobbes tvrdí, že áno. Vláda, ktorá obmedzí všetky slobody občanov a bude mať nad nimi úplnú moc. Zvrchovanú vládu bude tvoriť buď jednotlivec alebo skupina ľudí, ktorá, aj keď pomocou totalitnej nadvlády, ukončí politické pomery, kvôli ktorým všetci žili v strachu a nestabilite. Inými slovami, svoje práva vymenia za pokoj a istotu. Túto zmenu, keď ľud odovzdá svoje práva do rúk vlády, Hobbes nazýva zmluvou.
Myšlienka zmluvy však nemá svoj pôvod u Thomasa Hobbesa. Naopak. Tisícky rokov pred ním Boh uzavrel s Izraelom zmluvu, ktorej korene siahajú ešte do vzdialenejšej minulosti. Na rozdiel od Hobbesovej zmluvy, ktorú inicioval a vyhlásil ľud, táto zmluva bola iniciovaná a oznámená tým pravým Vládcom, Stvoriteľom neba a zeme. Hobbesova zmluva bola motivovaná strachom, no Božia zmluva je motivovaná láskou, Božou láskou k padlému ľudskému pokoleniu, láskou, ktorá ho v Ježišovi priviedla na kríž.
Kríž nás vedie k tomu, aby sme milovali svojho Stvoriteľa, ktorý nám dal dokonalú spravodlivosť a dokonalú svätosť. Spravodlivosť a svätosť sú len u Boha. Podobne, ako sa museli v Hobbesovej zmluve občania podriadiť vládcovi, aj my musíme svoje hriešne cesty, nerozumné túžby, zmyselné vášne, svoje obavy a nejasné predstavy o pravde a hriechu podriadiť Bohu. Nerobíme to preto, aby sme za to niečo získali, ale preto, že sme už dostali to najlepšie, čo nám Boh mohol dať - Ježiša Krista a prostredníctvom neho aj vykúpenie.
Podľa Hobbesa by vládca priniesol pokoj, bezpečie a oslobodenie. Pravý Vládca prináša to isté, len v oveľa väčšej miere. Žiadny pozemský panovník totiž nevládne nad smrťou, z ktorej, podľa Hobbesa, má človek najväčší strach. Sľuby jeho zmluvy sa hrobom končia. Zasľúbenia nášho Vládcu sú však nadčasové. A to je nádej, akú nám nemôže dať nijaký pozemský vládca a nijaká pozemská zmluva.
V tomto štvrťroku budeme študovať, čo Božia zmluva je, čo nám ponúka a aké sú jej požiadavky. Aj keď nahliadneme do rôznych zdrojov, základom zostáva práca Dr. Gerharda Hasela, ktorého zahĺbenie do Božieho slova nám dodáva odvahu, nádej a pochopenie toho, čo sa Thomasovi Hobbesovi nikdy nepodarilo: "V láske nieto strachu, ale dokonalá láska vyháňa strach..." (1 Ján 4,18)
Clifford Goldstein
Kresťanstvo je niečo viac než rituály a príkazy. Je to vzťah medzi človekom a Bohom.
Svojím vtelením, smrťou a vzkriesením vytvoril Ježiš Kristus priame spojenie medzi vinníkom a poškodeným. Ako Boh mal prístup až do neba; ako človek na zem; ako oboje v jednom preklenul priepasť medzi nebom a zemou. Je nám mostom cez vesmír. V ňom sa nebo spojilo so zemou.
Ako to funguje? Jednoducho ako výmena. Kristus berie naše hriechy na seba a nám dáva svoju spravodlivosť, aby sme prostredníctvom neho boli považovaní za takých spravodlivých, ako je Boh sám. Hriech, ktorý narušil spojenie medzi Bohom a človekom, sa nám už nepočíta; už nás od neho neoddeľuje. Vrahovia, cudzoložníci, náboženskí fanatici, luhári a zlodeji - tých všetkých možno pokladať za takých spravodlivých, ako je Boh sám. Je to úžasný dar. Pripočítanú spravodlivosť prijímajú vierou, jedine vierou. Z toho pochádza výraz "spravodlivosť viery".
To však ešte nie je koniec. Vrahovia, cudzoložníci, náboženskí fanatici, luhári a zlodeji môžu prostredníctvom Ježiša nadviazať s Bohom vzájomný vzťah, pretože Kristova krv prináša nielen odpustenie, ale aj očistenie, uzdravenie a obnovu. Prostredníctvom Ježiša Krista prežívame znovuzrodenie. Pri tejto skúsenosti Boh napíše svoj svätý zákon na mäsité tabule nášho srdca. Preto už nerobíme to, čo dosiaľ. Vnútorný zákon formuje celý spôsob života veriaceho človeka. Túžime robiť to, čo nám Boh vložil do srdca a túto našu túžbu sprevádza zasľúbenie Božej moci.
Táto zázračná zmena neprebieha vo vzduchoprázdne. Boh si svojvoľne nevyberá, u koho túto zmenu uskutoční. Svoju milosť na nás nevkladá proti našej vôli. Vzťah s ním je našou odpoveďou na výzvu Svätého Ducha. Zakladá sa na tom, čo Biblia nazýva "večnou zmluvou" spečatenou a potvrdenou Kristovou krvou.
Tento štvrťrok budeme študovať tému zmluvy. Čo je zmluva? Aký je jej účel? Prečo sa v dejinách stretávame s rozličnými zmluvami? Čo znamená žiť v novej zmluve? Aké požiadavky z nej vyplývajú pre nás? Aký prospech z nej môžeme mať?
Bratia a sestry, v úlohách tohto štvrťroku sme sa rozhodli pridať ako pomôcku pre učiteľov, ale nielen pre nich, časť Cieľ úlohy, ktorá je vždy na úvodnej strane. V troch bodoch ukazuje zámer štúdia v danom týždni. Na ďalších stránkach mimo piatkovej časti nájdete ďalšiu pomôcku - Prehľad dňa. Tieto dodatky (štruktúra úlohy) majú predovšetkým pomôcť pri príprave učiteľa na preberanie v triede sobotnej školy. Mali by byť návodom na zoradenie si hlavných myšlienok a cieľa štúdia úlohy sobotnej školy.
Karol Badinský