Pamätáte si na prvú úlohu, v ktorej sme hovorili o Adamovi a Eve v Edene ešte pred pádom? Nemali nádej, pretože ju ani nepotrebovali. V tejto úlohe budeme hovoriť o tých, ktorí nádej potrebujú, no žijú v takom sebauspokojení, že si potrebu nádeje ani neuvedomujú. Je to veľmi nebezpečný stav!
Svojím prorockým pohľadom sa presunieme do dní laodicejského zboru, ktorý si hovorí, že je bohatý a nič nepotrebuje. Nemá byť veru na čo hrdý! Smutné je, že táto charakteristika odhaľuje postoj sebestačnosti a dôvery v to, čo sám dosiahol. Zbor v Laodicei sa zameral na to, k čomu sa dopracoval! Podľa Božej analýzy je však úbohý; neuvedomuje si svoju duchovnú biedu, slepotu a nahotu.
Dobrou správou evanjelia však je, že vďaka krvi preliatej na kríži, existuje aj pre Laodiceu nádej - a to v Bohu, ktorý jediný môže naplniť ich potrebu. A to je ich veľká a jediná nádej.
Všimni si, čo Pán hovorí svojej cirkvi: "Poznám tvoje skutky." Nie je to nič prekvapujúce. Veď Boh povedal, že "každé dielo privedie na súd i každú tajnú vec, či je dobrá alebo zlá" a "odplatí každému podľa jeho skutkov". (Kaz 12,14; Rim 2,6) Aby priviedol každý skutok na súd, musí poznať všetky naše pohnútky.
Prekvapuje nás však to, čo prichádza potom. Boh hovorí, že by bolo lepšie, keby sme boli studení ako vlažní vo svojich skutkoch. Tomu, žeby sme mohli byť radšej horúci, rozumieme - ale prečo studení?
"Vlažný duchovný stav zboru v Laodicei bol nebezpečnejší ako studený. Kresťanská vlažnosť dbá o formu, dokonca o obsah evanjelia, tlmí však vnímavé sily ducha a vedie ľudí k tomu, aby nedbali na vážne úsilie, ktoré je nevyhnutné na dosiahnutie vysokého ideálu víťazného života v Kristovi. Typický laodicejský kresťan je spokojný s vecami ako sú a hrdý na malý pokrok, ktorý dosiahol. Je takmer nemožné presvedčiť ho o jeho veľkej biede a o tom, ako ďaleko sa nachádza od cieľa dokonalosti." (7BC 761)
Najväčším nešťastím dnes nie sú ani tak nesprávne a extrémne teologické názory, ani zavádzajúce programy, vysvetlenia či postoje, ale ľahostajnosť. Apatia je duchovným nervovým plynom, zbraňou, ktorá paralyzuje cirkev a bráni jej dosiahnuť Božie ciele. To je dôvod, prečo sa to Boha tak dotýka a prečo by sa viac tešil z akejkoľvek inej teploty, len nech to nie je vlažnosť!
Na aký druh "bohatstva" v cirkvi sme hrdí, aj keď v skutočnosti nemá žiadnu hodnotu? Autoritatívne postavenie, množstvo dobrých skutkov, čítanie náboženských kníh, pravidelné odovzdávanie desiatkov, zapojenie do svedeckej služby? Nikto nepopiera, že to všetko je dôležité, no nesmie sa to stať samoúčelné. Krásna knižnica naplnená náboženskou literatúrou z vás neurobí duchovného človeka. Byť duchovným človekom vás ešte neurobí spravodlivým. Dávať desiatky je veľmi dôležité, ale to nie je spôsob, ako získať spasenie.
Azda najalarmujúcejšou časťou tejto výstrahy je, že Laodicejčania sa domnievajú, že "nič nepotrebujú". Ako si môže kresťan, ktorý si uvedomuje hriešny stav ľudstva a ničivé účinky hriechu a ktorému bolo dané zazrieť Kristovu spravodlivosť a vysoký štandard Božieho zákona, vôbec myslieť, že "nič nepotrebuje"? Ako si to môže človek, ktorý hovorí, že verí v Ježiša, vôbec pomyslieť? Boh pracuje s tými, ktorí - aj keď padli do hriechu a sú mravne skazení - si uvedomujú svoju potrebu a chcú sa z toho dostať. Čo však môže urobiť pre tých, ktorí majú pocit, že nič nepotrebujú?
Našťastie, odkedy existuje život, je tu aj nádej. Pán, ktorý prelial svoju krv za ľudstvo, ktorý niesol hriechy sveta na svojom ľudskom tele a ktorý si svoju ľudskú prirodzenosť preniesol do neba, neposiela takú vážnu výstrahu bez toho, aby nedal aj nádej. Trpel za nás príliš, než aby nás nechal zahynúť bez toho, aby nám dal možnosť byť zachránení. (2 Pet 3,9) Je to úžasné, že aj Laodicea má nádej.
Pán im radí "kúpiť si" tieto veci. Ako sa dajú kúpiť? Prorok Izaiáš nám to približuje takto: "Ó všetci smädní, poďte k vode! Poďte i vy, ktorí nemáte peňazí! Kupujte zbožie, jedzte; poďte, kupujte bez peňazí, bez platenia víno a mlieko! Prečo dávate peniaz za to, čo nie je chlebom, a svoj zárobok za to, čo nesýti? Čujte ma pozorne a jedzte dobré a v hojnosti sa bude kochať vaša duša!" (Iz 55,1.2)
Tieto verše predstavujú súhrn protikladov: Vy, ktorí nemáte peňazí, poďte a kupujte. Poďte a kupujte "bez peňazí, bez platenia". Prečo dávate peniaze (tie, čo nemáte) za to, čo vás nemôže uspokojiť? Rovnako aj Laodicei Boh radí kúpiť si to, čo sa nedá ani kúpiť ani zaplatiť nijakou ľudskou menou. To, čo potrebujú, si pre nich vyžiadal sám Pán, a to prostredníctvom Ježiša, ktorý zaplatil za ich spasenie. Možno Pán použil takéto slová, aby zdôraznil myšlienku, že to, čo potrebujú, stálo viac, než by si to oni sami mohli zaplatiť. Možno chcel, aby si uvedomili, že spasenie, aj keď je pre nich zadarmo, malo veľkú cenu.
Prežívajte tieto slová plné nádeje! Napriek tomu, že zbor je pyšný, slepý a nahý, Pán stojí pri dverách ich sŕdc a hovorí: Klopem, chcem vojsť k tebe, chcem byť s tebou.
Teológovia skúmajú ako človek hľadá Boha. Skutočnosť je však presne opačná. Od pádu Adama a Evy v Edene, keď ich Boh hľadal, cez Kristov prvý príchod, keď prišiel, aby zachránil padlé ľudstvo, prostredníctvom posolstva k Laodicei a až po druhý príchod, keď sa Boh opäť skloní k človeku - celá Biblia hovorí o tom, ako Boh hľadá človeka. My nejdeme za ním, ale - podobne ako Adam a Eva - pred ním utekáme a skrývame sa. A On, z veľkej lásky, ktorú si len sotva vieme predstaviť, nás z lásky hľadá a dokonca klope na naše dvere. To je niečo úžasné!
Ešte raz si prečítaj text na dnešný deň. Pán tu nevraví, že vstúpi dnu a poprekladá nábytok alebo nás vysťahuje, ale že sa posadí k nám a budeme spolu stolovať. Chce prísť k nám, rozprávať sa s nami a stať sa naším najlepším priateľom. Je to naozaj neuveriteľná ponuka z Božej strany!
Svoje posolstvo k jednotlivým zborom končí Pán slovami o víťazstve. Podobne je to aj v prípade Laodicey.
"Ten, kto zvíťazí." V týchto slovách nie je obsiahnutá len výzva, ale aj zasľúbenie. Boh nežiada od svojho ľudu to, čo je nemožné. Nepredstavuje im cieľ, ktorý by s ním a v jeho sile nemohli dosiahnuť.
Niet pochýb o tom, že nech sa ocitneme v akýchkoľvek skúškach, pokušeniach a zápasoch, Boh sľubuje, že nám dá silu k víťazstvu. Kniha Zjavenie hovorí o útlaku a prenasledovaní, ktorý Boží ľud znášal celé veky a vyzýva nás zostať jeho vernými nasledovníkmi až do konca. Inými slovami, zvíťaziť znamená zostať Pánovi verný, oddaný a poslušný napriek skúškam, pokušeniam a prenasledovaniu. To je Božie posolstvo k jeho cirkvi v každej dobe. Našou veľkou nádejou je, že s Ježišom sa môžeme všetci - dokonca aj Laodicejčania, ktorí si vzali k srdcu Pánove slová, prijali napomenutie a kajali sa, stať "víťazmi". (Zj 3,21)
"Táto blahoslavená nádej na druhý príchod Ježiša Krista nie je okrajovou náukou. Je to hlavná stavba, ktorá drží kresťanskú vieru pospolu. Nádej je základnou osnovou ľudskej skúsenosti. Nádej na druhý príchod Ježiša Krista upriamuje pozornosť kresťanov hore. Apoštol Peter ju nazýva "živou nádejou", pretože kresťanskej skúsenosti dodáva životaschopnosť. Formuje a ovláda život tých, ktorí ju majú.
Tí, čo majú pevnú nádej na nebo a veria, že Kristus opäť príde, budú tu na zemi lepšími občanmi. Tí, čo majú tú pravú nádej na novú zem, sa budú snažiť žiť podľa jej zásad už tu na zemi. Tí, čo spievajú o blízkej ´šťastnej krajine so zelenými brehmi´ sa budú snažiť o to, aby tieto zelené brehy boli aj tu. Tí, čo hovoria o ´zlatých uliciach´ tam hore, zaplatia dane aj tu, aby sa mohli ulice udržiavať v náležitom poriadku. Rodičia, ktorí veria v novú zem, kde všetci budú ´blažení a šťastní´, budú vzájomnou láskou k sebe a k svojim deťom vytvárať malé nebo tu na zemi... Druhý príchod nie je teóriou, ale má sa dotýkať každej oblasti nášho života tu a teraz." (R. Bietz, RaH, 8.6.1961)
1. Prejavuje sa laodicejská vlažnosť aj v tvojom zbore? Čo je jej príčinou? Ako sa vedomie, že ste "bohatí" prejavuje?
2. Čo potrebuje tvoj zbor pochopiť a prežiť? Potrebuješ to aj ty?
3. Môžeš svojmu zboru pomôcť, aby si uvedomil svoj stav a prijal Božiu pomoc?
4. Si ochotný pripustiť, že sa vo svojom hodnotení situácie môžeš mýliť, napriek dobrej snahe pomôcť? Si ochotný prijať aj hodnotenie iných?
Príliš bohatí na to, aby potrebovali nádej? Ako môžu byť ľudia takí slepí? No aj takému namyslenému a pyšnému laodicejskému zboru Pán ponúka nádej - nádej na víťazstvo, nádej na ochranu, nádej na spasenie.