Späť Biblické úlohy

8. úloha: Týždeň od 17. do 23. augusta 2002

Judsko - od Jehoráma po Joasa Stiahni ZIP

Základný verš

"Vtedy učinil Jehojada zmluvu medzi sebou, medzi všetkým ľudom a medzi kráľom, aby boli ľudom Hospodinovým." (2 Par 23,16)

Jehorám, Achaziáš, Atália a Joas - tragédia hriechov (priestupkov, chýb). Táto úloha, začínajúc Jehorámom a končiac Joasom, pokrýva časové rozpätie asi 58 rokov. Zvláštne na nej nie je to, že všetci títo králi boli viac alebo menej zlí, ale to, že sa o ich slabých stránkach hovorí tak otvorene a jasne. Na vtedajšom Blízkom východe to nebolo bežná prax. Kronikári na kráľovských dvoroch dbali na to (aj keď nie vždy), aby chyby ich mocných a svätých panovníkov zostali utajené.

Medzi Židmi to tak nebolo. Začínajúc Jehorámom, ktorý "robil to, čo je zlé v očiach Hospodinových" (2 Par 21,6), až po Joasa, ktorý síce začal celkom dobre, no posledný záznam o ňom je dosť smutný (usmrtil syna muža, ktorý mu dopomohol k trónu), sa v tomto týždni dočítame o - vojnách, prevratoch, vražde, odpadnutí a palácových intrigách, príležitostne spestrených oživením a reformáciou. Časy sa veľmi nezmenili, však?

Týždeň v skratke

1. V čom spočíval Jehorámov negatívny vplyv?

2. Ako sa dostala Atália na trón?

3. Čo sa rozhodla urobiť s Dávidovým domom?

4. Ako bola napokon porazená?

5. Aké reformy chcel v Judsku zaviesť Jehojada?

6. Ako je možné, že niekto taký, ako Joas, začne vládnuť tak dobre, ale skončí tak zle?

Nedeľa 18. augusta

Prvé činy

2 Par 21

Vo 4. verši tejto kapitoly je zaznamenaný prvý čin Jehoráma, prvorodeného syna dobrého kráľa Jozafata, ktorý sa stal novým judským kráľom a predkom Ježiša, Mesiáša. Tým, že zabil všetkých svojich bratov a každého, kto by mohol nejakým spôsobom ohrozovať jeho vládu, mladý Jehorám ukázal, že akýkoľvek nedostatok v duchovnej oblasti nahradí šikovnosťou v politike. Boží vyvolený národ, pretože sa rozhodol mať kráľa, žne smutné následky tohto svojho rozhodnutia.

Zvyšok Jehorámovho kraľovania, ako je zaznamenaný v 2 Par 21, sa nesie v znamení jeho prvých krokov. Určitá narážka na jednu z príčin jeho hroznej vlády sa nachádza v 6. verši - oženil sa s dcérou Achaba a Jezábel. Je viac než pravdepodobné, že toto manželstvo pripravil pred rokmi jeho otec, aby upevnil politické zväzky s Izraelom (pozri 2 Par 18,1; 21,5.6). Je to ideálny príklad, ako i dobrí ľudia žnú strašné následky svojich chýb.

Prečítaj si list, ktorý dostal Jehorám od proroka Eliáša. (2 Par 21,12-15) Čo mu chce Eliáš týmto listom povedať? Prečo mali jeho vlastné deti a rodina trpieť pre jeho neposlušnosť?

Kde sa v Biblii stretávame s niečím podobným, že nevinní trpia za zlé činy iných? Ako tomu rozumieme vzhľadom na Božiu čestnosť a spravodlivosť?

Súčasní čitatelia Biblie majú často problém s podobnými veršami. Ide o slovné spojenie "Hospodin zbije" ("Hospodin ťa bude biť"). Neraz je to len spôsob, akým biblický pisateľ vyjadruje prirodzené následky neposlušnosti, aj keď sú tam i neklamné príklady Božieho priameho trestajúceho zásahu. (pozri 1 Moj 7) Inými slovami, zlo nemusí byť nevyhnutne priamym výsledkom Božieho nadprirodzeného konania, aj keď to tak biblickí pisatelia často vyjadrujú. Prípady môžu byť rôzne, princíp zostáva ten istý: Neposlušnosť prináša skazu. Stretávame sa s tým v celej Biblii znovu a znovu, najmä však v príbehoch kníh Kráľov a Paralipomenon.

Pondelok 19. augusta

Kráľovná "nepísaných" zákonov

2 Par 22

Po smutnej a tragickej vláde Jehoráma v Judsku (854 - 841 pred Kr.) kraľoval jeho syn Achaziáš. Po roku panovania bol však zabitý. (2 Par 22,2.9)

2 Par 22 opisuje udalosti, ktoré viedli k jeho smrti. Aké boli podobnosti medzi udalosťami v severnom a južnom kráľovstve a prečo sa tak dialo? v. 2-4

V súvislosti s Achaziášom nie je ani taká dôležitá jeho vláda, ale to, čo nasledovalo po nej - kraľovanie Atálie, matky Achaziášovej, manželky Jehorámovej a dcéry Achaba a Jezábel. Podľa textu Atáliu tak rozzúrilo to, čo sa stalo s jej kráľovskou rodinou v Izraeli, že sa rozhodla urobiť to isté s kráľovskou rodinou v Judsku. A takmer sa jej to podarilo.

V Izraeli nastal mocenský boj sprevádzaný vraždením a intrigami. Situácia sa ešte viac vyhrotila.

V 2 Sam 7,25.26 čítame, že Boh sľúbil Dávidovi, že upevní jeho dom naveky, pretože z jeho rodu sa narodí Mesiáš. 1 Moj 49,10 dodáva, že to bude z pokolenia Júdovho. Keby sa však Atálii podarilo vyvraždiť "všetko kráľovské semä domu Júdovho" (2 Par 22,10), Dávidov rod by tým bol vyhubený. Potom by to znamenalo, že proroctvá o tom, že Ježiš bude pochádzať z rodu Dávidovho, by sa nenaplnili.

"Pri tomto hromadnom krvipreliatí boli povraždení všetci Dávidovi potomkovia, prípadní následníci trónu, okrem Joáša." (PK 115)

Prečítaj si 2 Par 22,11. Kto bola Jehošabať? Písmo sa o nej zmieňuje len dvakrát. (2 Kráľ 11,2) A predsa zohrala kľúčovú úlohu v zachovaní kráľovského rodu Dávidovho, z ktorého sa mal narodiť Ježiš, Spasiteľ sveta. Určite to nebol jediný prípad, kedy sa stalo niečo podobné. Ktoré ďalšie prípady, či už z biblických, alebo sekulárnych dejín, svedčia o tom, že vernosť a nadšenie hoci len jedného človeka - a nemusí byť vôbec nejaký veľavážený - môžu mať také ďalekosiahle následky? Čo nám tento príbeh hovorí o nás, o tom ako môžeme pracovať pre Pána, ak zostaneme verní?

Utorok 20. augusta

Prevrat na kráľovskom dvore

2 Kráľ 11

Po Achaziášovej smrti sa trónu zmocnila jeho matka, pohanka Atália, ktorá kraľovala šesť rokov. Nebola ani len vzdialeným príbuzným kráľa Dávida; jej šesťročná vláda bola jediným prerušením priamej línie Dávidovho kráľovského rodu v Judsku.

Kto stál v čele vzbury proti kráľovnej Atálii? (v. 4.9.) Aké dôvody ho k tomu viedli?

Apoštol Pavel v liste Rimanom napísal: "Každý nech sa podriadi vrchnostiam. Lebo niet vrchnosti, ak len nie od Boha, a ktoré sú, tie ustanovil Boh. A tak kto sa stavia proti vrchnosti, protiví sa Božiemu ustanoveniu, a tí, čo sa protivia, priťahujú si odsúdenie." (Rim 13,1.2) Pravdaže, Jehojada nečítal, čo napísal apoštol Pavel. Platila táto zásada už vtedy?

V 2 Par 23,16 čítame: "Vtedy učinil Jehojada zmluvu medzi sebou, medzi všetkým ľudom a medzi kráľom, aby boli ľudom Hospodinovým." Je zrejmé, že pokiaľ ide o návrat ľudu späť k Bohu, Jehojada to myslel úprimne. Chcel, aby boli "ľudom Hospodinovým". Čo to znamená, že mali byť "ľudom Hospodinovým"? Je pochopiteľné, že toto pomenovanie nie je niečo, čo sa dedí alebo získava pokrvne. Keby to tak bolo, Jehojada by nemusel ľudu pripomínať, aby obnovil svoju zmluvu s Bohom.

Prečítaj si 2 Par 23,16-21. Všimni si, aké kroky Jehojada podnikol, aby ľud opäť uviedol do správneho vzťahu s Bohom. Okrem toho, že usmrtil kráľovnú, rozboril pohanské oltáre, pozabíjal Bálových kňazov, opätovne zriadil levitské kňazstvo a ustanovil strážcov pri bránach domu Hospodinovho, aby "nevošiel nečistý čo do akejkoľvek veci". (v. 19) Prečo zaviedol také prísne opatrenia? Nezdá sa vám to veľmi malicherné? Nepočul vari nikdy o slobode svedomia? Čo nám to hovorí o tom, aký postoj máme my osobne zaujať k "pohanským" vplyvom?

Streda 21. augusta

Raná vláda kráľa Joasa

2 Par 24,1-14

Podľa biblických správ Joas po 23 rokoch kraľovania vyhlásil, že chrám, poškvrnený synmi Atálie, potrebuje opravu. Všimni si, čo kráľ povedal: "...povolal kráľ Joas kňaza Jehojadu aj iných kňazov a povedal im: Prečo neopravujete trhlín domu Božieho? Preto teraz už neberte peňazí od svojich známych, ale ich dávajte na opravu trhlín domu." (2 Kráľ 12,7)

Podľa všetkého, kňazi brali peniaze od ľudí a používali ich buď pre vlastné potreby, alebo na iné účely, a nie na udržiavanie chrámu. Nech to však bolo na čokoľvek, kňazi neprijali tento plán s nadšením. Možno si uvedomili, že čím viac prostriedkov sa minie na chrám, tým menej zostane pre nich.

Odkiaľ čerpali prostriedky na opravu? 2 Par 24,5.9

Hovorí sa tu o troch odlišných druhoch obetí:

1. ´Peniaze za posvätné veci´ (z posvätných darov) (2 Kráľ 12,4) - peniaze od tých, ktorí boli zaviazaní Hospodinovi sľubom, alebo od tých, čo zasvätili Hospodinovi nejaké zvieratá alebo vec. (3 Moj 27,2-28)

2. ´Peniaze toho, ktorý ide ta do počtu´ - ktoré podľa odhadu vyrúbia na dušu- (2 Kráľ 12,4), - peniaze, ktoré boli vymerané každému jednotlivcovi. Suma bola pol šekla, či bol človek bohatý, alebo chudobný. (2 Moj 30,13-15)

3. ´Peniaze, ktoré by prišli na srdce niektorého človeka´ (ak sa niekto dobrovoľne rozhodne priniesť) - boli to dobrovoľné dary." (2BC 923)

V 2 Par 24,8-10 si prečítaj, akým spôsobom sa zbierali peniaze na opravu chrámu. Prečo to malo taký úspech? Ako súvisí skutočnosť, že dávali sami, bez prinútenia, s tým, že "nahromadili množstvo peňazí"? (v. 11)

Azda najpôsobivejším veršom v celej tejto správe je 2 Par 24,10, ktorý hovorí, že "sa radovali všetky kniežatá i všetok ľud". Nepochybne cítili uspokojenie z toho, že sa dobrovoľne stali súčasťou tohto dôležitého diela. Inými slovami, pretože verili v to, čo konali, robili to s radosťou.

Štvrtok 22. augusta

Joasovo odpadnutie

2 Par 24,15-27

V Shakespearovom diele Richard III., mešťan hovorí ´beda´ zemi, ktorej vládne dieťa. V prípade Joasa, ktorý sa stal judským kráľom keď mal sedem rokov, to však nie je pravda. (2 Par 24,1) Jeho prvé roky vlády boli v skutočne lepšie než tie neskoršie.

Biblia nám vysvetľuje prečo. 2 Kráľ 12,2 uvádza: " A Joas robil to, čo je spravodlivé v očiach Hospodinových, po všetky svoje dni, dokiaľ ho vyučoval kňaz Jehojada. " Manželka kňaza Jehojadu, Jehošabať, ukryla dieťa pred vražednými pazúrmi Atálie, a tak vlastne viedla odboj za zvrhnutie jej vlády. Joas bol verný, kým mu radil Jehojada. Keď však Jehojada zomrel, situácia sa zmenila.

Prečítaj si 2 Par 24,17. Čo nám tento verš hovorí o Joasovom charaktere?

Joas bol zrejme človek, ktorý sa dal ľahko ovplyvniť. Niekedy to bolo dobré, inokedy zlé. Ľudia majú byť otvorení voči vplyvu a rade iných; táto otvorenosť však môže byť dvojsečným mečom. Ten istý postoj, ktorý človeku dovolí vypočuť dobrých radcov, mu tiež dovolí vypočuť zlých radcov. Joas je toho výstižným príkladom. Prijať radu je jedna vec; naučiť sa ju prefiltrovať - zistiť, či je dobrá, alebo zlá, to je už druhá vec.

Ako môže štúdium Biblie človeku pomôcť rozoznať, či ide o dobrú, alebo zlú radu a potom dať silu konať podľa tohto poznania?

Prečítaj si 2 Par 24,24. Aký princíp tu opäť nachádzame?

Sotva si vieme predstaviť, ako rýchlo a hlboko môže človek klesnúť, keď je obklopený zlými vplyvmi. Keby Joas jednoducho ignoroval napomínanie Zachariáša, bolo by to zlé. (v. 20) On sa však nezastavil, naopak, rozkázal tohto muža, syna Jehojadovho, ukameňovať k smrti! Ako to mohol urobiť? Všimni si začiatok 21. verša: "vzbúrili sa proti" Zachariášovi. Kto? Určite to boli tie kniežatá, ktoré sa na začiatku prišli pokloniť Joasovi a nahovoriť ho na modlárstvo. Ten istý verš však hovorí, že to bol samotný kráľ, ktorý dal príkaz zabiť proroka. Je to presvedčivý dôkaz, ako veľmi môže zlý vplyv skaziť tých, čo nie sú pevne zakorenení vo viere a poslušnosti.

Piatok 23. augusta

Odporúčané štúdium

V knihe Proroci a králi si prečítaj strany 200 - 202; v knihe Veľký spor vekov s. 326 a Zj 14,6.7.

"Požehnania prisľúbené Izraelcom za určitých podmienok platia rovnako pre každý národ i jednotlivcov na zemi." (PK 264) Dnešná cirkev tiež dostala od Boha výsady a požehnania a jej Pán má právo na bohatú úrodu." (KP 235.236)

Diskusné otázky

1. Na Joasovom živote vidíme, akú veľkú moc má vplyv. Nežijeme na pustom ostrove. Naše slová, činy, vystupovanie i tón hlasu - tým všetkým ovplyvňujeme ľudí vôkol seba. Naše skutky môžu doslova pomôcť niekomu k večnému životu, alebo k večnej záhube. Ako dennodenne pamätať na to, že nielen to, čo povieme a čo urobíme, ale aj to, ako to povieme a urobíme, má vplyv na druhých?

2. Prečítaj si 2 Par 24,6. Deje sa tu niečo veľmi zaujímavé. Kráľ Joas vytýka Jehojadovi: "Prečo nevyžaduješ od Levitov, aby doniesli z Judska a z Jeruzalema dávku Mojžiša...?" Z týchto slov sa zdá, akoby kráľ nemal dosť odvahy a rozhodnosti, a Jehojada nebol celkom dôsledný. Čo sa z toho môžeme naučiť o tom, že aj tí najsilnejší mávajú slabé chvíľky a tí najslabší chvíle, kedy sú silní?

3. Musíme byť veľmi opatrní, aký vplyv šírime, a čo nás ovplyvňuje. Čím napĺňame svoju myseľ? S kým sa stretávame? Na čo sa radi pozeráme a o čom radi rozprávame? To všetko nás viac-menej ovplyvňuje. Premýšľaj o tom, čo a ako ťa ovplyvňuje. Nezabudni pritom, že v pozadí sa odohráva veľký spor medzi dobrom a zlom.