Späť Biblické úlohy

6. úloha: Týždeň od 3. do 9. augusta 2002

Odpadnutie na severe Stiahni ZIP

Základný verš

"Eliáš pristúpil ku všetkému ľudu a povedal: Až dokedy budete kuľhať na obe strany? Ak je Hospodin Bohom, nasledujte Ho. Ak Baal, nasledujte toho!" (1 Kráľ 18,21)

Krajina oplývajúca mliekom a medom... a krvou. Severné izraelské kráľovstvo sme opustili po Jeroboámovi, ktorý oddelil Izrael od Judska, urobil dve zlaté teľatá, postavil modly a "páchal horšie od všetkých, ktorí boli pred" ním. (1 Kráľ 14,9) Po jeho smrti nastúpil na trón jeho syn Nádab, (910 - 909 pred n. l.) ktorý tiež "robil to, čo je zlé v očiach Hospodinových." (1 Kráľ 15,26) "A spiknul sa proti nemu Báša" a zabil ho. (15,27.28) Prevzal po ňom vládu, no chodil vo všetkých hriechoch Jeroboáma a spôsobil, že hrešil Izrael. (1 Kráľ 16,2) Po smrti Bášovej (886 pred Kr.) nastúpil na trón jeho syn Éla, ktorého zavraždil Zimri. Ten kraľoval len sedem dní. (16,15) Izraelci, rozvášnení vraždou Élu, sa vzbúrili a pod vedením Omriho, ktorý sa potom stal kráľom, zaútočili na mesto. Zimri sa radšej nechal upáliť k smrti, ako by sa vzdal izraelskej armáde. (1 Kráľ 16,8-20)

Za vlády domu Omriho však kráľovstvo nabralo zlý smer...

Týždeň v skratke

1. Aké boli dejiny domu Omriho?

2. Aký druh falošného náboženstva zaviedol Achab v Izraeli?

3. Akú úlohu mal Eliáš?

4. Čo sa dnes môžeme naučiť z toho, čo sa dialo na Karmeli?

Nedeľa 4. augusta

Vzostup domu Omriho

1 Kráľ 16

Dynastia Omriho vládla v rokoch 885 - 841 pred Kr., teda 44 rokov, čo je asi pätina celej existencie Izraela ako národa.

Charakteristickým znakom tejto dynastie sú slová, ktoré sa opakovali pri každom ďalšom vládcovi: "robil to, čo je zlé v očiach Hospodinových, horšie od všetkých, ktorí boli pred ním." (1 Kráľ 16,30) Najhorší epitaf (náhrobný nápis) je pravdepodobne použitý pri Achabovi: "...ako keby mu to bolo bývalo ešte málo chodiť v hriechoch Jeroboáma..." (1 Kráľ 16,31)

Ako veliteľ izraelskej armády prevzal Omri kráľovstvo po štyroch rokoch boja s Tibnim. Omri je prvý hebrejský kráľ, o ktorom sa zmieňujú mimobiblické archeologické záznamy - "Moábsky kameň" ktorý hovorí, že Omri, kráľ Izraela, utláčal Moábcov mnoho dní, pretože sa Kémoš hneval na krajinu. Omri založil mocnú dynastiu, ktorej hlavným mestom sa stala Samária. Roky po jeho smrti nazývali asýrski vodcovia izraelských kráľov ešte stále "synmi Omriho".

Dynastia Omriho

Meno kráľa Kto to bol? Dĺžka jeho vlády
Omri zakladateľ dynastie    12 rokov
Achab syn Omriho 22 rokov
Achaziáš syn Achabov 2 roky
Jehorám (Jorám)    syn Achabov 12 rokov

Prečítaj si 1 Kráľ 16,25.26. Kľúčovou myšlienkou je, že "spôsobil to, že hrešil Izrael". Ako tomu rozumieš? Môže niekto zapríčiniť, aby druhý človek, alebo dokonca celý národ, hrešil? Text naznačuje, že vina a zodpovednosť v istej miere spočíva na kráľoch; je to pochopiteľné vzhľadom na ich postavenie. Môže však niekto skutočne prinútiť iného človeka zhrešiť? Kto je v konečnom dôsledku zodpovedný za hriech? Môžeme niesť vinu za hriech iných ľudí?

Pondelok 5. augusta

Achab - izraelský kráľ

1 Kráľ 16,29-34

Akoby Omri nebol dosť zlý, jeho syn Achab, ktorý nastúpil na trón v roku 874 pred Kr., bol stelesnením zla. Jeho najväčším problémom mu bola manželka, pohanská princezná z Fenície, ktorá rozhodla, že v Izraeli bude vládnuť jej pohanská viera, ku ktorej patrilo i uctievania Bála. Zdá sa, že Achab je šťastný, že jej môže vyhovieť, aj keď mená jeho dvoch synov - Achaziáš, "Hospodin vládne" a Jorám - "Hospodin je vyvýšený" naznačujú, že možno ani nemal v úmysle zameniť uctievanie Hospodina za uctievanie Bála, len to chcel jednoducho spojiť.

Bolo by to naozaj také zlé, keby chcel Achab len spojiť uctievanie Hospodina s uctievaním Bála? Mohol nájsť určité spoločné body a vyzdvihovať ich? Bolo by to prijateľné? Prečo áno? Prečo nie? Môžeme nájsť podobné pokusy zmiešať našu vieru s inou i dnes? Ak áno, ktoré? Je to vždy zlé?

Kanaánske náboženstvá patrili v tej dobe medzi najnemravnejšie. Pri obetných obradoch obetovali i ľudí a konali rituály plodnosti. Aby prinútili bohov k činom, ich ctitelia vykonávali sexuálne akty. Bálove svätyne boli preto naplnené mužskými i ženskými návštevníkmi, ktorí sem prichádzali za týmto účelom. "Pod vplyvom Jezábel a jej bezbožných kňazov bol ľud vedený k tomu, že postavené modly predstavujú božstvá, ktoré svojou mystickou mocou ovládajú základy zeme, ohňa a vody." (Conflict and Courage, 204)

"Tým, že si zo svojej krajiny priviedla stovky kultových kňazov Bála a Aštarty, zaviedla obrady kanaánskeho kultového systému, prenasledovala a zabíjala tých, čo uctievali Hospodina, Jezábel vyvolala náboženskú krízu najväčšieho rozsahu. (1 Kráľ 18,4.19) (Siegfried Horn)

Prečítaj si Rim 1,24.25. Čo sme to za ľudia, že chceme uctievať stvorenie namiesto Stvoriteľa? Ako sa aj v dnešnom svete prejavuje ten istý princíp modlárstva? Môže sa to stať aj naším problémom?

Utorok 6. augusta

Príchod Eliáša

1 Kráľ 17,1-9

Predstav si, že si celkom "úspešným" izraelským kráľom, keď sa zrazu z ničoho nič objaví nejaký sedliacky mladík, postaví sa pred tvoj trón a vyhlási: "Ako že žije Hospodin, Boh Izraelov, pred ktorého tvárou stojím, tak isté je, že nebude po tieto roky rosy ani dažďa, len na moje slovo." (1 Kráľ 17,1) Skôr než sa spamätáš, je preč. Spočiatku si v pokušení myslieť si, že to bol nejaký čudák alebo fanatik (veď povedať, že nebude pršať, len ak na "moje slovo"- je trochu priveľa) - až kým naozaj pršať neprestane a v krajine nenastane hlad.

Prečítaj si 5 Moj 11,16.17. Akokoľvek odvážne a trúfalé boli Eliášove slová, prečo nemali byť vo svetle týchto veršov pre kráľa nijakým prekvapením?

Meno Eliáš znamená "môj Boh je Hospodin". Toto meno je vzhľadom na zápas, do ktorého Eliáš vstúpil, veľmi výstižné.

Po tom, čo varoval Achaba, dostáva Eliáš príkaz utiecť k potoku Karit, kde má piť vodu z potoka a kde mu budú krkavce (havrany) nosiť potravu. Vodu má teda zaobstaranú prirodzeným spôsobom (z potoka), potravu nadprirodzeným (od krkavcov). Nakoniec potok vysychá, "pretože nebolo dažďa v zemi." (1 Kráľ 17,7) Aj keď potrava od krkavcov bola výborná, ak Eliáš nenájde vodu, čoskoro zomrie.

Koľkí z nás sa už ocitli v podobnej situácii: Na jednej strane vidíme zázračný dôkaz Božieho pôsobenia v našich životoch, no súčasne zápasíme s tým, čo sa nám javí ako "prirodzený" beh udalostí, ktoré sa nevyvíjajú v náš prospech, alebo dokonca podrývajú to, čo Boh koná. Uvažujte o podobných príkladoch z Biblie. Niečo podobné prežil i Abrahám. Boh ho povoláva do zasľúbenej zeme; keď tam však príde, v krajine nastáva hlad. (1 Moj 12) Alebo Izraelci - po zázračnom vyslobodení z Egypta trpia smädom. (2 Moj 15,22-24) Čo sa môžeme z týchto skúseností naučiť?

Streda 7. augusta

Karmel

1 Kráľ 18

Prečítaj si príbeh o zápase na vrchu Karmel a odpovedz na nasledujúce otázky:

1. Prečo sa Obadiáš bál urobiť, o čo ho Eliáš požiadal? Ktoré predchádzajúce udalosti boli príčinou toho, že mal z kráľa strach?

2. Aká bola prvá reakcia kráľa Achaba, keď sa pred ním objavil prorok Eliáš? Ktoré ďalšie príklady z Biblie môžete uviesť, keď niekto za svoje hriechy obvinil niekoho úplne iného?

3. V 21. verši je napísané, čo sa spýtal prorok Eliáš ľudu. Čo nám to hovorí o druhu modloslužby, aká bola praktizovaná v Izraeli? Bolo to čisté pohanstvo, alebo zmes modloslužby s pravým náboženstvom?

4. Prečo Eliáš zosmiešňoval Bálových prorokov? Bol to azda nejaký verbálny útok alebo niečo, čo vyvieralo z jeho osobnosti, pretože sa ho zmocňovalo napätie a nepokoj?

5. Všimni si, kedy sa Eliáš rozhodol volať k Hospodinovi, aby odpovedal a obhájil svoje meno a moc. Čo bolo na tomto konkrétnom čase dôležité?

6. Prečo boli proroci Bála tak kruto potrestaní? Veď sa len pevne držali svojho náboženstva. Prečo boli za svoje presvedčenie, ktoré - ako to dokazujú ich činy pri oltári - brali tak úprimne, usmrtení?

7. Udalosti, ktoré sa stali na Karmeli, patria medzi najobľúbenejšie príbehy v Biblii. Z toho vyplýva niekoľko zásad: Nemáme uctievať falošných bohov, len toho pravého - "Boha Abrahámovho, Izákovho a Izraelovho," (v. 36) Stvoriteľa neba a zeme. Čo sa však z toho môžeme naučiť my? Ako často sa ocitneme v takej dramatickej a jasnej situácii, ako bola táto? Ako často stojíme zoči-voči pravde a bludu? Ako často čakáme, že zostúpi oheň z neba, pohltí obeť, drevo, kamene a prach a zaznie dostatočne silný hlas z neba?

Štvrtok 8. augusta

Jezábel

1 Kráľ 19,1-18

Náš Boh je Bohom zľutovania, odpustenia a nepredstaviteľnej milosti. Na kríži zaplatil Ježiš Kristus výkupné za hriechy celého sveta. Všetky naše lži, lakomstvo, naša závisť, žiadostivosť, pýcha, naše podvody, sebectvo i všetky naše nečestné myšlienky a činy boli prinesené na kríž. Všetko, čo bolo prinesené ku krížu, aj keď sa nám to možno samo osebe nezdalo až také zlé, uvidíme v pravom svetle a budeme sa vo vedomí vlastnej biedy biť do pŕs. To všetko zapríčinilo smrť Krista na kríži, aby sme nemuseli zomrieť večnou smrťou. Taká je Božia milosť!

Prečítaj si uvedené verše a napíš, čo hovoria o spasení a milosti.

Ján 3,16.17 ________________________________

Rim 5,6 ___________________________________

1 Ján 2,2 __________________________________

V tomto kontexte si všimnite, ako reagovala Jezábel, keď jej Achab rozpovedal, čo sa stalo na vrchu Karmel. Človek by si myslel, že po takom presvedčivom dôkaze moci pravého Boha by sa Jezábel mala v tom lepšom prípade obrátiť, kajať a prosiť o odpustenie Boha, ktorý zničil všetkých jej bohov; alebo aspoň odísť z mesta a nechať Eliáša na pokoji.

Čo sa však stalo?

Pravdepodobne nikto z nás nebol v podobnej situácii, aká sa odohrala na Karmeli. A predsa si všetci musíme dávať pozor, aby naše srdcia neoťaželi a my sme sa neotočili Bohu chrbtom. Ako sa môžeme uchrániť pred tým, aby sme aspoň principiálne neurobili to, čo urobila Jezábel v skutočnosti?

Piatok 9. augusta

Odporúčané štúdium

Dejiny hovoria, že skazenosť a mravná degenerácia obyvateľov východného pobrežia Stredozemného mora nemá v histórii obdobu. Svoje deti posielali do ohňa ako obeť bohu Molochovi. 3 Moj 18 stručne predstavuje morálnu vzburu Kanaáncov. Zvyšok doplní fantázia a poznatky z dejín. Biblia hovorí, že Kanaánci boli takí skazení, že krajina ich "vyvrhla". (3 Moj 18,28) Nie div, že Hospodin tak prísne zakazoval Izraelcom poškvrňovať sa ich náboženstvom.

"Baalovi kňazi s úžasom sledujú obdivuhodný prejav Hospodinovej moci. No napriek svojej porážke a prítomnosti Božej slávy stále nechcú kajúcne vyznať svoje neprávosti. Naďalej chcú byť Baalovými prorokmi. Svojím rozhodnutím dokazujú, že si zaslúžia smrť. V snahe zachrániť kajúcnych Izraelcov pred zvodmi tých, ktorí ich viedli k uctievaniu Baala, Hospodin prikazuje Eliášovi, aby falošných učiteľov pozabíjal. Rozhorčený ľud povstáva proti vodcom, ktorí ich zvádzali do hriechu, a ochotne plní Eliášov príkaz: ´Pochytajte Baalových prorokov, aby žiaden z nich neunikol.´ (1 Kráľ 18,40) Ľud chytá kňazov, vedie ich k potoku Kyšón a tam, skôr než sa skončí deň, ktorým sa začala rozhodná náprava, sú Baalovi služobníci pobití. Ani jeden z nich neunikol." (PK 81.82)

Diskusné otázky

1. Prečítaj si 1 Kráľ 17,8-24. Prečo bola zaznamenaná i táto správa z Eliášovho života? Azda preto, aby sa Eliáš pripravil na skúšku na Karmeli?

2. Báša nastúpil na trón, až keď zavraždil Nádaba. (1 Kráľ 15,25-28) V 1 Kráľ 16,2 Hospodin povedal Jehúovi: "Pretože som ťa povýšil z prachu a dal som ťa za vodcu nad svojím ľudom Izraelom??