"Videnie Izaiáša, syna Ámosovho, ktoré videl o Júdovi a o Jeruzaleme za dní Uziáša, Jotama, Achaza a Ezechiáša, judských kráľov." (Iz 1,1) "...ku ktorému sa stalo slovo Hospodinovo za dní Joziáša, syna Amonovho, judského kráľa..." (Jer 1,2) "...ktoré videl o Izraelovi za dní Uziáša, judského kráľa, a za dní Jeroboáma, syna Joasovho, izraelského kráľa..." (Ám 1,1) "Slovo Hospodinovo, ktoré sa stalo... za dní Jotama, Achaza a Ezechiáša, kráľov Júdových..." (Mich 1,1)
Všimni si, že všetky tieto verše sa začínajú slovami: Za dní Uziáša..., za dní Ezechiáša..., za dní Achaza... Každá z týchto biblických kníh sa začína politickým kontextom - to preto, že politickú situáciu nemôžeme oddeliť od spoločenskej a spoločenskú od duchovnej. Knihy týchto prorokov sa dotýkajú práve duchovného života národa. Ich úvodné verše nás informujú o politickom pozadí, čím nám pomáhajú preniknúť do duchovnej situácie a pochopiť tak okolnosti, v ktorých títo proroci písali.
Knihy Kráľov a Paralipomenon, ktoré budeme v tomto štvrťroku študovať, robia vlastne to isté, len v oveľa širšom rozsahu. Tieto knihy predstavujú akýsi dejový rámec, do ktorého môžeme zaradiť jednotlivých prorokov v ich osobitnom historickom a politickom kontexte. Keď napríklad Micheáš začína "za dní Jotama, Achaza a Ezechiáša, kráľov Júdových", knihy Kráľov a Paralipomenon nám približujú pozadie a časový sled, v akom títo králi vládli. A čo králi Jotam, Achaz a Ezechiáš (nehovoriac o Jeroboámovi, Jehorámovi, Atálii a Joziášovi)? Kto vládol pred nimi, kto po nich, čo sa stalo v národe za ich vlády a aký dopad to malo na Izrael a Judsko v oblasti sociálnej, politickej a duchovnej? Aj keď na niektoré z týchto otázok nachádzame odpoveď priamo v knihe samotných prorokov, knihy Kráľov a Paralipomenon nám poskytujú o celej situácii širší a väčší obraz, ktorý zapadá do toku izraelských dejín.
Predstavte si, že je vojna a Izaiáš, Jeremiáš, Hozeáš a Micheáš píšu priamo z bojiska. Knihy Kráľov a Paralipomenon sú písané z historického pohľadu - akoby niekto stál v pozadí a podával správy nielen o jednotlivých bitkách, ale o celkovej vojnovej situácii. Získavame tak dva úplne odlišné, ale Bohom inšpirované pohľady: "zúžený" - prostredníctvom prorokov; a "široký" - z kníh Kráľov a Paralipomenon. Niekedy dokonca hovoria o tej istej situácii, len s určitými odchýlkami (podobne ako evanjeliá).
Knihy Kráľov a Paralipomenon - to nie sú len dejiny. Obsahujú významné duchovné ponaučenia. Na ich stránkach nájdete dôležité princípy pravdy, viery a spasenia. Koľko z toho dokážete získať pre seba, to závisí od vás; od vašej ochoty na modlitbe, pri štúdiu a vo viere ťažiť z týchto právd.
V úlohách na tento štvrťrok budeme študovať knihy Kráľov a Paralipomenon, aj keď nie do detailov. Veľa materiálu, napríklad celú 1 Par, sme vynechali, pretože jeden štvrťrok nestačí na to, aby sme sa podrobne zaoberali takmer štyrmi storočiami biblickej histórie (približne roky 961 - 586 pred Kr.).
Začíname v podstate prvými veršami prvej knihy Kráľov, ktorá opisuje posledné dni kráľa Dávida. Celý štvrťrok ukončíme poslednými veršami druhej knihy Kráľov, ktorá hovorí o posledných dňoch posledného judského kráľa pred babylonským exilom (na rozdiel od 2 Par, ktorá sa končí obnovou Jeruzalema za Peržanov). To, čo sa nachádza medzi týmito veršami, bude predmetom nášho štúdia v nasledujúcich troch mesiacoch.
Nie je to vždy veľmi povznášajúci materiál, a to preto, lebo na hriechu, kompromisoch, vzbure a odpadnutí nebolo nikdy nič ušľachtilé. A predsa, z toho, čo máme zaznamenané v Biblii - či sú to dobré, alebo zlé udalosti - sa môžeme veľa naučiť. Rada apoštola Pavla, aj keď mal na mysli skoršie obdobie izraelských dejín, je platná aj pre nás dnes: "Toto sa im stalo ako predobraz a nám, ktorých zastihol koniec vekov, to bolo napísané ako napomenutie." (1 Kor 10,11)
Biblické štúdium sa v tomto štvrťroku zakladá na knihách Kráľov a Paralipomenon, ktoré často opisujú tú istú udalosť, no z iného pohľadu (v niektorých prípadoch je zasa zrejmé, že jeden pisateľ čerpá informácie od toho druhého). Zatiaľ čo sa knihy Kráľov sústreďujú na historické a politické udalosti, knihy Paralipomenon majú odlišné duchovné zameranie. Spolu však vykresľujú obraz kľúčového obdobia dejín Izraela.
Nikto nevie s istotou povedať, kto napísal knihy Kráľov alebo Paralipomenon. Pôvodne boli obe samostatnými zväzkami. Niektoré staroveké záznamy odhaľujú, že informácie pre prvú a druhú knihu Kráľov poskytol pravdepodobne Jeremiáš. (2BC 716) Knihy Paralipomenon sú napísané formou kroniky, známej ako "kniha udalostí tých dní" (3BC 115), pravdepodobne podľa údajov poskytnutých Ezdrášom.
Začneme veľkou monarchiou za vlády Dávida a Šalamúna, potom budeme sledovať, čo zapríčinilo rozdelenie národa a nakoniec sa vydáme cestou každého kráľovstva osobitne. Budeme si všímať chvíľu severné kráľovstvo, chvíľu južné, až po babylonské zajatie južného kráľovstva. (Severné kráľovstvo bolo v tom čase už viac než sto rokmi pohltené Asýriou.)
Sú to neuveriteľné dejiny, a to nielen pre svoju drámu, ale aj pre ponaučenia, ktoré si môžeme vziať z dejín tých, ktorí sú našimi predkami v duchu a v pravde.
Bratia a sestry, biblické úlohy, ktoré dostávate, sú veľmi rozsiahle svojím obsahom, bohatosťou myšlienok a sú vhodne aktualizované. Domnievam sa, že budú vyžadovať viac času pri príprave, pretože študované pasáže Božieho slova sú dlhšie ako zvyčajne. Čas, ktorý im budete venovať, určite nebude stratený. Verím, že to bude práve naopak, že prežijete požehnanie pri štúdiu (aj napriek ťažkej téme), i v ďalšom živote poznaním a aplikovaním rád, ktoré si osvojíte. Dovoľte ešte jednu radu navyše: Nenechávajte si štúdium úloh len na jeden deň v týždni. Vzhľadom na množstvo látky nebudete môcť pravdepodobne prijať toľko požehnania, ako keď sa úlohám budete venovať po častiach každý deň.
Karol Badinský